Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Starea de sanatate Molecula care ar putea preveni cariile

Molecula care ar putea preveni cariile

de Magda Marincovici    |    12 Aug 2012   •   16:05
Molecula care ar putea preveni cariile

Keep 32" este numele unei noi molecule care ar putea sa elimine bacteriile Streptococcus mutans, implicate in formarea cariilor, potrivit unui articol aparut in Diario Financiero, editia din 3 iulie 2012, accesibil online.

Streptococcus mutans este o bacterie care colonizeaza cavitatea bucala inca din perioada copilariei. Aceasta bacterie face parte din flora microbiana a gurii, respectiv dintre bacteriile care se gasesc in mod natural in cavitatea bucala si ar avea un rol in mentinerea echilibrului imunitar si anti-infectios. Ea transforma zaharul in acid lactic si se depune in placa dentara numita si biofilm. Ea poate sa afecteze emailul dentar in cazul dezechilibrului florei bucale.

Numerosi factori pot contribui la acest dezechilibru: igiena buco-dentara precara ceea ce duce la ingrosarea placii dentare, excesul de bauturi carbogazoase dulci care ataca suprafata danturii, de alcool, tigari, medicamente, unele tulburari imunitare etc. Daca echilibrul florei microbiene bucale este afectat, unele bacterii, printre care si Streptococcus mutas, se reproduc foarte rapid in placa dentara, reusind sa deterioreze puternic suprafata dintilor si chiar sa formeze cavitati infectate, respectiv carii dentare.

Inca din anii ‚80, cercetarile au fost dirijate in directia eradicarii acestei bacterii prin administrarea de antibiotice sau punerea la punct a unor vaccinuri care sa reduca riscul de carii. Si iata ca, recent, Jose Cordova, de la Universitatea Yale (SUA), si Erich Astudillo, de la Universitatea Santiago de Chili, au depus o cerere de brevetare provizorie pentru o noua molecula numita "Keep 32', potrivit publicatiei chiliene "Diario Financiero'. Cei doi cercetatori au lucrat la aceasta molecula aproximativ sapte ani si ea ar fi capabila sa elimine Streptococcus mutans din gura in aproximativ 60 de secunde. Keep 32 ar putea fi incorporata in pastele de dinti, de asemenea, in unele alimente pe care le tinem in gura circa un minut: bomboane, guma de mestecat, ciocolata etc. Cei doi cercetatori promit ca astfel dispare riscul aparitiei cariilor.

Din pacate, aceasta cercetare mai are nevoie de fonduri pentru a fi finalizata, asa explicandu-se mediatizarea intensa de care beneficiaza in ultima vreme. Cert este ca s-a facut un pas in lupta contra cariilor dentare, dar care nu raspunde inca multor intrebari indreptatite: care este natura acestei molecule, este un antibiotic, care este durata efectului antibacterian. Dar mai ales este necesar sa se stie cu precizie daca eradicarea lui Streptococcus mutans nu favorizeaza explozia altor bacterii patogene si, astfel, continuarea procesului de aparitie a cariilor.

Trebuie precizat ca sunt studii efectuate pe loturi de copii din Africa, in anii ‚80, care arata ca unii dintre copiii cu o incarcatura bacteriana de Streptococcus mutans foarte mare nu aveau carii si invers, incarcatura bacteriana redusa si, totusi, carii prezente.