x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Trup, minte, suflet Preţurile mari nu inseamnă curăţenie

Preţurile mari nu inseamnă curăţenie

de Dr. ing. Gabriela Berechet    |    13 Iul 2007   •   00:00
Preţurile mari nu inseamnă curăţenie

Toxiinfecţiile alimentare par a fi de ceva timp adevărate boli de sezon. De aceea, inainte de a intra intr-un local să servim masa trebuie să fim atenţi la toate aspectele. Chiar şi felul in care arată clădirea poate fi un indiciu important.

Igienă - Ospătăriţele nu au voie cu lac de unghii şi cu parfum

Toxiinfecţiile alimentare par a fi de ceva timp adevărate boli de sezon. De aceea, inainte de a intra intr-un local să servim masa trebuie să fim atenţi la toate aspectele. Chiar şi felul in care arată clădirea poate fi un indiciu important.

De cele mai multe ori, teama de toxiinfecţii alimentare pe care am putea să o luăm tocmai in concediu ne face să evităm să intrăm intr-un restaurant, preferănd să măncăm "din sacoşă", de acasă, pe malul mării sau pe vărful muntelui. Statisticile mondiale arată totuşi că cea mai mare incidenţă a toxiinfecţiilor alimentare este in mediul domestic (peste 45%), cele din restaurante fiind de numai 21%.

INDICII. Pentru a alege un restaurant unde putem mănca in siguranţă, fără riscul de a căpăta toxiinfecţii alimentare, este bine să ţinem cont de căţiva factori. Recomandarea altor persoane este intotdeauna demnă de luat in calcul, mai ales dacă vine din partea unor persoane cu copii, care nu au avut nici un eveniment nefericit pe durata sejurului.

Preţurile mici nu denotă neapărat că restaurantul este prost, după cum nici preţurile mari nu inseamnă neapărat că restaurantul este bun. O politică de preţuri mici poate aduce căştiguri mai mari decăt o politică de preţuri maximale, importantă fiind viteza de rotaţie a stocului de marfă.

Curăţenia spaţiului inconjurător este un factor la fel de important. Preocuparea managerului pentru un mediu curat este un criteriu de luat in calcul. Asta inseamnă că managerul a inţeles că restaurantul incepe din exterior, din stradă. Starea clădirii este, de asemenea, un argument pentru alegerea localului. Nimănui nu-i inspiră incredere o clădire cu faţada ponosită, cu "luciu" sau cu "patină", date de murdărie. Atmosfera plăcută este intotdeauna un atu: calitatea şi tonalitatea muzicii, cromatica, acustica, prezenţa plantelor decorative denotă respect pentru unitate şi pentru client.

MENIURILE. Calitatea listelor de preparate şi a listelor de băuturi inspiră incredere. Mapele curate, fără urme de măncare sau capcane pentru insecte denotă grijă şi respect faţă de client. Numărul rezonabil de preparate din listă indică faptul că măncărurile sunt tot timpul disponibile, iar materia primă din care sunt gătite este proaspătă. Puţin probabil ca intr-o listă cu 100 de preparate să fie disponibile toate pe tot parcursul zilei. Existenţa grupurilor sanitare şi starea lor de curăţenie, de "poţi să mănănci şi de pe jos", sunt alte argumente pentru a rămăne in restaurant. Prezenţa apei calde şi reci, a coşurilor de colectare a hărtiei, a dozatorului de săpun lichid cu conţinut, a hărtiei prosop sau a uscătoarelor de măini, mirosul proaspăt denotă o preocupare crescută pentru igienă. Sigur, aceeaşi preocupare există şi in bucătărie. Dacă nu ne intersectăm la toaletă cu lucrători (bucătari sau ospătari), inseamnă că managerul a luat in calcul la amenajare crearea facilităţilor social sanitare pentru personal (vestiare, grupuri sanitare).

Absenţa vectorilor, - muşte, fluturi, ţănţari - in spaţiul de servire a mesei este un alt argument că in unitatea respectivă curăţenia este la ea acasă. Curăţenia pavimentului, a feţelor de masă sau a mesei, calitatea veselei, a tacămurilor şi a paharelor conduc implicit la concluzia că acolo nu ne putem imbolnăvi.

BACTERII. Calitatea preparatelor culinare este judecătorul suprem. Uneori, in alimentele vechi se formează amine biogene care nu modifică culoarea, gustul şi mirosul alimentelor. Histamina, rezultată prin degradarea proteinelor, este una dintre acestea. Poate provoca alergii alimentare care se pot manifesta prin prurit (măncărime), eriteme locale (inroşiri ale pielii), urticarie, dar in anumite cazuri poate provoca şoc anafilactic.

Prezenţa microorganismele modifică caracteristicile senzoriale ale alimentelor. Unele sunt vizibile, precum mucegăirea, acrirea, putrezirea şi sunt asociate cu alterarea alimentelor. La cea mai mică suspiciune nu incercaţi să "reparaţi" preparatul cu sare, piper sau oţet. Riscul este să ajungeţi la spital. Nu se pot vedea cu ochiul liber Salmonella, Staphilococcus, Streptococcus, Bacilus cereus, Escherichia coli, Clostridium botulinum, Clostridium perfringens, Shigella, Yersinia enterocolitica, Listeria monocytogenes şi alte "vietăţi", pentru că sunt formaţiuni microscopice.

Â

Ospătarii

Un ospătar mirosind a transpiraţie, cu hainele murdare, cu părul lucind de mizerie, cu mătreaţa căzută pe umeri, cu unghiile cu "doliu", cu unghia de la degetul mic lăsată mare, cu ghiul, brăţară şi lanţ viguros sunt "amănunte" care vor dezarma şi pe cel mai tolerant sau mai flămănd client. Nici doamnele ospătar nu trebuie uitate: părul curat şi străns, bijuterii limitate doar la verighetă şi ceas, ten curat şi cu machiaj discret, dantura ingrijită, haine curate, fără parfum, curate şi lăcuite cu lac incolor, cu incălţăminte adecvată, curată şi comodă.

Â

×
Subiecte în articol: bun de consum