x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Când sportivul ajunge familist

Când sportivul ajunge familist

de Cătălin F. Vărzaru    |    25 Mai 2016   •   19:10
Când sportivul ajunge familist

Honda a vrut să împartă sportivitatea noului Civic cu opţiunea unui maşini de familie. Din încrucişarea celor două ţeluri a ieşit un Tourer care are cel mai mare portbagaj din segment. Pentru că e vorba de o maşină dedicată mai mult şoferului familist decât celui sportiv,  am avut ceva emoţii cu garda mică la sol pe care o are Civic Tourer, însă test drive-ul efectuat pe drumuri de munte pe crestele de sub poala Pietrii Craiului mi-au splberat temerile. În plus, am reuşit să scot un consum foarte bun pentru un motor care nici nu atinsese 1.000 de kilometri.

La prima vedere Civic Tourer pare o alăturare de două maşini diferite. O parte frontală agresivă pe care s-a grefat spatele unei maşini de familie. Dar japonezii au reuşit să construiască pe structura Civicului, păstrând aceleaşi dimensiuni – 4,59 metri lungime, 1,77 metri lăţime, un automobil care oferă un portbagaj de 624 de litri segmentat pe două spaţii, din care unul secret plasat sub podeaua celui clasic. Este cel mai mare portbagaj din segment, după cum spune producătorul şi tind să-l cred, nu căutând să fac o comparaţie exhaustivă, ci prin încărcare la care am supus maşina şi care parcă tot ar mai fi înghiţit ceva bagaje. Şi pentru că mi-am propus să ajung cu Civicul Tourer pe culmile munţilor, am avut emoţii în ceea ce priveşte garda mică la sol pe care o oferă. Mă uitam cât de joasă e şi mă gândeam că poate alerga fără probleme cu 210 de km/h pe autostrăzi, aşa cum spune producătorul, dar că nu se va descurca pe drumurile cu gropi, pe rampele bruşte sau pe drumurile acoperite de noroi şi iarbă umedă proaspăt cosită, aşa cum am întâlnit prin locurile în care am ajuns în cele din urmă. Plus că am avut parte de cauciucuri de vară şi o maşină nou-nouţă care avea fix 922 de kilometri la bord când am pus mâna pe ea. Deci, o forţare a motorului a fost exclusă din start.

Mulţi senzori

 M-am bazat din prima pe senzorii prezenţi din belşug pe maşină. Cu unul am avut de-a face chiar când m-am suit la volan şi m-am grăbit să trec peste o barieră care nu se ridicase complet. Unul din cei şase senzori/camere de pe parbriz a sesizat bariera ca pe un obstacol iminent şi a acţionat sistemul activ de frânare în caz de urgenţă oprind rapid automobilul şi afişând o pictogramă în bord. Am înţeles că la viteze mici maşina mă va feri de un impact frontal. Dar ce fac cu pietroaile ascunse în iarbă pe care camere nu vor putea să le vadă. Aici m-au ajutat senzorii plasaţi pe întreg perimetrul maşinii, chiar la nivelul nevralgic al spoilerului lucios. Marşarierul este, în acest caz, mai facil pentru că pe lânga camera video plasată sub număr, mai există şi sistemul de asistenţă la ieşirea din parcare cu spatele care practic verifică existenţa oricărui obstacol posibil precum şi apropierea periculoasă a altor vehicule.

Asistenţii șoferului

Un alt ajutor l-am primit de la asistentul la pornirea în rampă care m-a scutit de figura cu frâna de mână. Şi pentru că serpentinele dintre Bran şi Fundata, plus drumul până la Şirnea, la poalele Pietrii Craiului, m-a prins pe timp de noapte, am primit un ajutor nesperat - mai ales pentru momentele de oboseală la volan - de la comutarea automată pe faza lungă. Odată activată opţiunea, maşina merge pe faza lungă până când zăreşte pe carosabil prima lumină a unui autovehicul care se apropie din faţă, moment în care trece pe luminile de întâlnire pentru a reveni la lumină din belşug după ce nu mai deranjează pe nimeni. De asemenea, camera care citeşte semnele de circulaţie oferă în bord informaţii despre segmentul de drum pe care rulează maşina. Este afişat ultimul indicator semnificativ întâlnit – interdicţii sau limitări de viteză - astfel că dacă şoferul l-a ratat să ştie pe ce fel de drum se află. Intenţia şoferului de a schimba direcţia este asistată de două sisteme. Primul este cel care veghează la părăsirea benzii de rulare. Când e activat, intră în funcţiune atunci când se intenţionează schimbarea benzii fără semnalizare, semnalele fiind acustice şi luminoase. Dacă se pune semnalul, iar din spate se apropie un vehicul, sistemul de avertizare unghi mort dă un semnal lumionos în oglindă şi unul acustic. Foarte util este şi sisemul de control automat al vitezei de croazieră care ştie să păstreze distanţa faţă de autovehiculul din faţă.

Lupta cu gropile

Civic Tourer este la fel de rigidă ca şi varianta hatchback, favorizând maşina atât la viteze mari, cât şi la parcursul pe serpentine. Chiar dacă vorbim de o altfel de distribuţie a maselor decât în varianta hatchback, Tourer ia curbele fără surpavirare evidentă. Suspensiile se adaptează foarte bine drumului. Există un buton care permite alegerea uneia dintre cele trei stări predefinite: dinamic, normal şi confort. Iar diferenţa e mare. Am avut ocazia să simt cât de mult absorb din şocuri amortizoarele când am mutat de pe dinamic pe confort pentru a scuti coloana de pleiade de gropi de pe drumurile care nu au văzut niciodată astfaltul, deşi duc către sate turistice reabilitate cu bani europeni. Aşa cum suspensile dinamice şi-au făcut treaba foarte bine atât la viteze mari, cât şi în acele de păr.

Şuierat sport

Şoferul simte şi o contradicţie evidentă între aspectul liniştit al maşinii, un tourer plin de bagaje plus familia aferentă, şi sunetul şuierător sportiv scos pe evacuare după ce motorul sare de 3.000 de rot/min. Propulsorul pe care l-am testat este cel pe care l-am întâlnit şi pe hatchback. Adică un 1,8 litri aspirat care scoate 142 de cai putere. Practic, ultimul mohican al motoarelor aspirate pe care Honda le va monta pe maşinile sale. Motorul trage bine, dar parcă am simţit că ar mai fi fost necesar un plus de cuplu peste cel de 174 Nm pe anumite segmente de drum sau depăşiri în care a fost nevoie să folosesc o treaptă inferioară. Cutia manuală bine etajată m-a ajutat să scot un consum urban de 5,6 litri/100 de km în ciuda faptului că motorul a fost nou, deci a necesitat o cantitate de benzină mai mare decât de obicei. Am atins 8 litri de benzină pe drumuri de munte când am folosit prima sau a doua treaptă şi am fost obligat să schimb vitezele mai des. N-am folosit butonul eco care ajută vizual, prin schimbarea culorii în bord, la un condus mai eficient. Nici indicatorul de schimbare a treptelor de viteză nu l-am folosit prea des, deci probabil că ar mai fi fost loc de un consum mai eficient. Practic, după un parcurs de peste 470 de kilometri aş mai fi avut benzină pentru alţi 250 de kilometri în acelaşi stil de condus, cu un plin de 50 de litri. Funcţia star-stop, utilă mai ales în oraş, am folosit-o mult prea puţin pentru a conta la calculul consumului.

Tabletă cu personalitate

Habitaclul oferă loc suficient, mai ales că podeaua este plană în spate, iar scaunele sunt magic-seat permiţând reglajul şi pentru pasagerii din spate. Există loc pentru depozitare atât pe uşile laterale, cât şi un spaţiu suplimentar, nu foarte generos, pe consola centrală. Bordul este un clasic Honda, cu multe ecrane luminate cu afişaj cu tentă groasă şi o multitudine de butoane. Conexiunea multimedia este asigurată de o tabletă dotată cu un sistem Android, cu toate avantajele de configurare a unor programe, dar şi dezavantajul bug-urilor. Şi am avut de-a face cu unul dintre acestea atunci când am conectat prin USB un smartphone, moment în care s-a blocat tot sistemul, fiind necesară oprirea maşinii pentru repornirea tabletei. Un alt handicap al lui Civic Tourer, tipic pentru Honda, este modeul de operare a sistemului multimedia, fiind necesare mai multe operaţiuni pentru afişarea unor date. De asemenea, am mai remarcat că uşile nu se închid automat. Un alt inconveninet este dat de plasarea difuzoarele pentru frecvenţe înalte deasupra oglinzilor laterale ceea ce duce la îngroaşarea montanţilor şi reducerea vizibilităţii. Preţul unui Civic Tourer, care oferă prin cele 12 sisteme inteligente de asistenţă o maşină cu velităţi premium, este de 21.588 de euro cu TVA, incluzând un discount promoţional de 2.500 de euro, dar fără tichet rabla.

 

Dezavantaje

  • sistemul multimedia destul de încălcit
  • spoilerul negru lucios din faţă
  • garda la sol, prea mică pentru drumurile româneşti

 

Avantaje

  • portbagajul
  • suspensiile
  • tehnologie de ultimă oră

 

  • 624 de litri, cel mai mare portbagaj din segment
  • 9,2 secunde, sprintul până la 100 de km/h
  • 5,6 litri/100 de km, consum măsurat, aproape cât cel oficial de 5,5 litri
×