x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Cum ne afectează megațeapa VW

Cum ne afectează megațeapa VW

de Cătălin F. Vărzaru    |    22 Sep 2015   •   23:04
 Cum ne afectează megațeapa VW

Înșelătoria pe care Volkswagen a practicat-o vreme de șase ani în SUA, păcălind măsurătorile de noxe, ar putea avea efect distrugător asupra gigantului german dacă scandalul se va extinde și în UE. Conform Agenției americane pentru protecția mediului, nivelul oxidului de azot arătat de mașinile grupului VW la măsurători a fost și cu până la de 40 de ori mai mare decât în realitate. Oxizii de azot sunt responsabili pentru apari­ţia emfizemului pulmonar, ploile acide, smog, deteriorarea calităţii apei sau efectul de seră. În plus, o valoare falsă a NO va da peste cap toate normele de poluare şi taxele de timbru.

Un anunţ făcut de Agenția americană pentru protecția mediului (EPA) a luat prin surprinde întrega industrie auto. Cel mai mare producător din 2015, Volkswagen, a fost prins trişând tocmai acolo unde s-au făcut presiuni enorme din partea Germaniei pentru ridicarea la nesfârşit a ştachetei: la norma de poluare. Concret, 428.000 de modele ale grupului VW - Jetta, Beetle, Audi A3, Golf şi Passat – echipate cu celebrul motor TDI de 2 litri şi 150 de cai-putere, un etalon al grupului, au înşelat măsurătorile cu ajutorul unui software. „Aceste nereguli sunt foarte grave, nu doar pentru că s-au descoperit metode de fraudare, ci și pentru că Volkswagen a ascuns voit aceste valori față de EPA și față de clienții săi din America. Mă așteptam la mai mult din partea Volkswagen”, a declarat Cynthia Gilles, admi­nistratorul desemnat al EPA în problema VW. Pentru această înşelătorie recunoscută de preşe­dintele VW, Martin Winterkorn – care conduce grupul din 2007 - VW ar putea fi amendat cu suma record de 18 miliarde de dolari (cea mai mare din istoria indus­triei auto), circa 37.000 de dolari pentru fiecare maşină vândută. Mai mult decât profitul VW pe 2014 care a fost de 12 miliarde de euro. Aproape cât bugetul pe care VW vrea să-l aloce dezvoltării până în 2020, adică 20 de miliarde de euro.

TDI, favorit și la noi în țară

După apariţia ştirii, investi­torii au sancţionat drastic grupul german, acţiunile VW scăzând la Frankfurt cu peste 13%. Dar problema ar putea fi mult mai gravă. Parcul auto de maşini diesel în SUA este undeva pe la 3-4%, în vreme ce în UE este de peste zece ori mai mare, susţinut în mare parte de Germania, unde piaţa este dominată în proporţie de peste 50% de motoare diesel. Iar multe dintre acestea sunt produse de VW, multe dintre ele chiar cu celebrul TDI. Şi la fel de multe ajung pe piaţa second hand în România, unde motorul TDI este pe cât de râvnit, pe atât de popular. La o simplă căutare pe unul din siteurile cu maşini second hand din Germania, mobile.de, găsim o ofertă de 125.000 de automobile echipate cu motoare diesel. Doar din marca VW.

Respirăm otravă

Ce înseamnă o normă de poluare mai mare cu până la 40 de ori? În primul rând, o poluare mult mai mare. NOx, oxizii de azot se formează în procesul de combustie atunci când combusti­bilii sunt arşi la temperaturi înalte. NOx sunt gaze foate toxice pentru oameni. Oxidul de azot eliberat de maşini se combină cu oxigenul din aer, ducând la formarea unui gaz de patru ori mai toxic, dioxidul de azot. Expunerea la concentraţii ridicate poate fi fatală, iar la concentraţii mari distrug ţesutul pulmonar. Cele mai afectate persoane sunt copiii. Conform studiilor medicale, expunerea pe termen lung poate avea ca efecte apariţia emfizemului pulmonar care poate degenera în cancer pulmonar.

Taxa de mediu, inutilă

Ce efect are asupra timbrului de mediu sau a taxelor de primă înmatriculare? O concentraţie de NOx mai mare duce la declasarea normei de poluare. Euro 3 avea o cifră maxim acceptată de NOx de 500 de mg/km, Euro 4 de 250 mg/km, Euro 5 de 180 mg/km, iar mult trâmbiţatul Euro 6 a ajuns la 80 mg/km. O creştere nu de 40 de ori, ci doar de 4 ori a nivelului de NOx aruncă un motor Euro 5 la nivelul lui Euro 1 sau Euro 2. Întrebarea e cine va plăti pentru diferenţa de taxă de înmatriculare sau pentru timbrul de mediu? EPA a înşirat lista de modele VW pe care a găsit software pe care gigantul german l-a folosit să-şi păcălească clienţii inclusiv în septembrie 2015. Dar motorul a mai fost montat şi pe alte multe modele vândute prin toată lumea. În plus, chiar dacă primim asigurări că celelalte modele vândute de concern nu au astfel de probleme, îi mai putem crede? VW a devansat recent Toyota, anunţând vânzări de 5,04 milioane de unităţi compuse din 12 mărci, printre care VW, Lamborghini, Skoda, Seat, Bentley, Audi şi Bugatti, şi are o cifră de afaceri care depăşeşte 200 de miliarde de euro.

×
Subiecte în articol: Volkswagen