“Bunicuta” Levassor (de la 1900) si “matusa” Bugatti, “dive” pe patru roti iubite de actori cum e Robert de Niro sau Al Pacino. Ori masina regala a Ungariei. Automobile care au impresionat pana si starurile de la Hollywood. Am admirat de aproape cu ceva vreme in urma automobilele de colectie ce apartin clubului ungar Vach, club ce detine si automobilul printului de Carei - Karolyi Mihally.
Clubul VACH cumpara astfel de masini iesite din uz de oriunde le gasesc, in special de la targurile de antichitati, si le reconditioneaza, punandu-le foarte bine la punct. A fost ca si cum m-as fi intors in timp pentru a trai atmosfera rafinata si misterioasa a inceputului de secol XX. Intr-un fel, parca as fi facut o plimbare inedita in timp cu un fain automobil construit in anul 1900.
Bugatti Grand Sport, din 1927, Rolls Royce (1935), Mercedes 170 V Cabrio (1937), Lagonda (1928) [i Panhard Levanssor (1900), adevarate bijuterii pe patru roti estimate si pana la 100.000 de euro. Fac parte din colectia de automobile a Clubului VACH din Ungaria, ce detine aproape 140 de motociclete si 70 de masini old-timer, multe dintre ele folosite in filme importante turnate la Hollywood. Stele de cinema renumite si fete princiare cunoscute le-au dat „bice” acestor adevarate „calesti” inaripate.
„Contra unui adevarat bacsis de 100-300 de euro (n Europa tariful e mult mai piperat - n. red.), amatorii se pot plimba cateva ore cu aceste adevarate bijuterii auto”, spune veteranul sofer membru al Clubului VACH, Sagi Endre. Asadar, am descalecat si eu printre bunicutele cochete, deosebit de elegante. Straluceau atat de tare, incat iti puteai aranja frizura privind direct pe capota. Imbracate in costumatie de gala, se odihneau, cu caii putere gata-gata de a infuleca jaratec.
Foto: Cristinel C. Popa
Sagi Endre, imbracat in combinezon si purtand o sapca ce amintea de anul Marii Uniri, mi-a facut o demonstratie cu „bunicuta” nascuta la 1900. A urcat la volan, a mangaiat-o putin intre bujiile expuse aproape de volanul din lemn pe care l-a apucat strans cu palmele vanjoase, pozandu-mi, asa cum faceau bunicii nostri cu ani in urma.
Reconditionarea unei masini poate dura si mai mult de zece ani
„Avem printre masinile clubului nostru si automobilul regal al fetei princiare - groful Karolyi Mihaly”, mi-a spus el. Mihaly a fost un foarte bogat conte de Carei (Romania) fiind pentru scurt timp intre 1918 si 1919 primul presedinte al Republicii Democrate Maghiare (pe teritoriul Ungariei de astazi).
Foto: Cristinel C. Popa
„Masina care a apartinut inaltei fete regale, un Steyr din 1917, l-am luat dezmembrat, in cosuri, cutii”, a adaugat Sagi Endre, potrivindu-si pe frunte sapca de nobil ungur de la 1900. Automobilele aflate in colectia clubului au intre 62 [i 112 ani. Cea mai lenesa dintre „surate” are doar patru cai putere. Celelalte se mandresc cu sute. „Clubul nostru a fost infiintat in 2001 la Budapesta. Are 22 de membri si este singurul din Ungaria. Avem 120 de masini si motociclete. Alte 150 de motociclete inca nu sunt reconditionate”.
Foto: Cristinel C. Popa
Cum spuneam, VACH cumpara astfel de masini iesite din uz de oriunde se iveste ocazia si le reconstruiesc, punandu-le perfect la punct. „Exista masini la care reconditionarea dureaza foarte multi ani pentru ca se gasesc foarte greu piesele. Intre doi si zece ani a durat in medie refacerea lor. Masinile sunt folosite la diferite evenimente si demonstratii”.
Foto: Cristinel C. Popa
In ciuda aspectului delicat, sunt masini care rezista la drum lung. „Bunicuta”, Panhard Levassor (1900) a strabatut autostrada de 100 de kilometri spre Londra si a rezistat fara probleme. „Am gasit-o la Londra, la un targ”. Veteranul membru al Clubului VACH mi-a spus ca se indragosteste si tine mai mult la masinile noi care vin in colectie.
Foto: Cristinel C. Popa
„Fiecare dupa preferinte, poate sa iubeasca masina care ii este mai aproape de suflet. Noi cand le gasim abandonate, le schimbam piesele, le vopsim si le facem ca noi. Costurile pentru aceasta sunt foarte mari. Ele rezist` si 500-700 de kilometri la un drum, dar sunt inestimabile ca valoare”, a mai spus Sagi Endre, care a refuzat sa faca cunoscut pretul macar al uneia dintre masini. Majoritatea automobilelor aflate in colectia Vach Club dateaza din anii 20-30, printre piesele de forta a colectiei numarandu-se un Opel din 1911, Fiat 510, din 1919, De Dion (1911), Citroen C3 (1922), T-Ford Pick (1926), Magosix (1929) [i Wanderer W25 (1936).