Firmele şi PFA-urile cu sedii în apartamentele sau casele deţinute de patroni vor plăti impozite mai mari pe proprietate dacă vor dori să-şi deducă cheltuielile cu lumina, întreţinerea, apa etc. Cele mai afectate vor fi PFA-urile, care-şi scad din cheltuieli aceste costuri, dar şi microfirmele, care vor fi nevoite să-şi modifice contractele la telefonie, lumină etc.
Noul Cod Fiscal vine cu o schimbare majoră în ceea ce priveşte impozitul pe clădiri, calculul se va face în funcţie de destinaţia imobilului, adică dacă este utilizat pentru locuit, pentru afaceri sau mixt. Până în ianuarie 2016, plata se face în funcţie de proprietarul clădirii, dacă acesta este o persoană fizică sau una juridică.
Problema cea mare este că pentru imobilele utilizate în scop comercial și deținute de persoane fizice impozitele cresc de două ori până la de 13 ori, în funcţie de fiecare primărie în parte.
„Convingerea noastră este că niciun Consiliu Local nu va mări acest impozit de mai puţin de 10 ori şi atunci dacă va trebui să achiţi în loc de 200 de lei, cum se plătește acum, 2.000 de lei, te întrebi dacă mai merită să plăteşti atâţia bani pentru un sediu social al unei firme care produce 10.000 de lei pe ani”, a declarat Liviu Rogojinaru, vicepreşedinte al Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii (CNIPMM).
Separarea spaţiilor
Firmele sau PFA-urile care au sediile sociale în apartamentele deţinute de patroni trebuie să delimiteze suprafaţa folosită în scop de afaceri de cea pentru locuit, potrivit Codului Fiscal. Cum se poate face acest lucru? „În contractul de închiriere şi în contractul de comodat, dacă firma este a proprietarului apartamentului, apare suprafaţa care este destinată activităţii economice”, spune consultantul fiscal Dan Schwartz.
El a mai adăugat că acesta este primul pas, dacă nu ai contract de comodat nu poţi să deduci nicio cheltuială pe firmă. Apoi, odată ce există acest contract, mai trebuie găsită o modalitate de împărţire a costurilor. Se poate merge pe varianta costurilor afişate la întreţinere şi care apoi sunt împărţite la suprafaţă şi înmulţite cu numărul de metri pătraţi aferenţi activităţii economice a firmei. Mai poate fi aleasă şi varianta contoarelor separate, dar este mult prea complicat şi costisitor, în același timp, spune expertul fiscal. Dacă aceste suprafeţe nu pot fi delimitate, atunci patronul trebuie să aleagă dacă mai vrea sau nu să-şi deducă cheltuielile de întreținere.
Gabriel Biriş, autorul introducerii acestei modificări în noul Cod Fiscal, susține că urmează să apară normele de aplicare care vor explica, punctual, cum se va proceda în fiecare situaţie în parte.
Oamenii îşi făceau aceste firme acasă ca să-şi mai deducă cheltuielile pe care le aveau, respectiv telefoane, cablu, lumină etc. Acum nu o să poată să mai facă asta, şi la un moment dat o să vină să spună, cât câştig eu cu firma asta? 10.000 de lei, 20.000 de lei, mai bine renunţ şi o închid.
Liviu Rogojinaru, vicepresedinte CNIPMM
Fără contract de comodat sau de închiriere , o firmă nu poate să-şi deducă nicio cheltuială.
Dan Schwartz, consultant fiscal
Antreprenorii care au sediile sociale ale firmelor în locuinţele proprii şi nu pot să-şi delimiteze cele două suprafeţe trebuie să facă o alegere. Ori îşi deduc cheltuielile cu întreţinerea imobilului pe firmă, şi atunci plătesc impozit pe toată clădirea la nivel de nerezidenţial, ori nu-şi deduc cheltuielile şi plătesc impozitul pe clădire la nivel rezidenţial.
Gabriel Biriş, consultant fiscal
Cum se calculează impozitul
- pentru clădiri rezidenţiale se plăteşte o cotă cuprinsă între 0,08%-0,2% din valoarea impozabilă a clădirii (care se calculează ca şi până acum). Procentul se stabileşte de Consiliul Local din fiecare localitate.
- pentru clădiri nerezidenţiale se achită o cotă cuprinsă între 0,2%-1,3% din valoarea impozabilă, procentul depinde de fiecare localitate în parte.
- pentru clădiri cu destinaţie mixtă (unde se poate determina exact utilizarea suprafeţelor), impozitul se calculează prin însumarea impozitului aferent suprafeţei folosite în scop rezidenţial cu cel pentru partea utilizată în scop comercial.
- pentru clădiri cu destinaţie mixtă unde există înregistrat sediul unei firme care nu are activitate se plăteşte impozit ca şi pentru clădiri rezidenţiale, respectiv 0,08%- 0,2% din valoarea impozabilă a clădirii.
- pentru clădiri cu destinaţie mixtă (unde destinaţiile nu pot fi diferenţiate district), regula este că, dacă cheltuielile cu utilităţile cad în sarcina persoanei juridice, atunci şi impozitul aferent clădirii va fi plătit la nivelul nerezidenţial.
Măsura de majorare a impozitelor pentru casele cu dublă utilizare, sediu social și locuință, introdusă în noul Cod Fiscal va afecta şi piaţa chiriilor, întrucât proprietarii vor încerca să ridice preţul cât pot de mult pentru a-şi acoperi costurile mai mari cu impozitul pe clădire.
„Piaţa va decide care va fi impactul, dar acesta va exista cu siguranţă. Nu se poate spune exact cât va fi, pentru că nu poţi să ştii cum va evolua preţul chiriilor în funcţie de taxele locale. Probabil că, dacă într-o anumită zonă vor creşte mult taxele locale, şi proprietarii vor insista în a-şi acoperi acest cost”, susține consultantul fiscal Dan Schwartz.