Obiectivul de a transforma România într-o ţară independentă din punct de vedere energetic, dar şi investiţiile în reţele de autostrăzi, subdezvoltarea mediului rural şi infrastructura portuară se vor număra între principalele provocări pentru România în următorii şase ani. Pentru reţeua de autostrăzi şi investiţii portuale Români va avea la dispoziţie o sumă de peste nouă miliarde de euro în exerciţiul financiar 2014 - 2020, apreciază economistul şef al BCR, Radu Crăciun, într-o analiză realizată de Erste Group Bank.
"Obiectivul de a transforma România într-o ţară independentă din punct de vedere energetic va declanşa investiţii publice şi private semnificative atât în sectorul energiei tradiţionale (pentru a valorifica rezervele de gaze naturale din Marea Neagră), cât şi în producţia de energie nucleară. Acest lucru ar trebui să ducă nu doar la majorarea producţiei de energie, dar şi să aibă un impact pozitiv asupra exporturilor şi să asigure o bază de costuri mai reduse pentru companiile locale, ceea ce va oferi României un avantaj competitiv la nivel regional", subliniază Crăciun. Acesta mai consideră că în infrastructură, România îsi valorifică din ce în ce mai bine poziţia geografică, în pofida dezvoltării încă modeste a reţelei rutiere. "Ne aşteptăm ca, până în 2030, să se realizeze investiţii de până la 24 miliarde de euro pentru construcţia a 480 kilometri de autostrăzi şi 2.400 km de drumuri expres. Portul Constanţa a devenit cel mai mare port de cereale din Europa, anticipând viitoarea poziţionare a României în acest sector economic". Exportul de produse alimentare prelucrate este în creştere, ceea ce demonstrează că România are mai multe oportunităţi în crearea de valoare adăugată decât în exportul de produse agricole. Nu în ultimul rând, sectorul IT/ telecomunicaţii îşi va păstra probabil dinamica pozitivă datorită educaţiei universitare de calitate în domeniul IT, cererea de specialişti IT fiind dublă faţă de numărul anual de absolvenţi ai celor 6-7 universităţi din domeniu.