x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Investitii Lupul paznic la oi. Sau cum să rezolvi litigiile bancare cu finanţare de la... bănci

Lupul paznic la oi. Sau cum să rezolvi litigiile bancare cu finanţare de la... bănci

de Daniela Ivan    |    17 Sep 2015   •   15:09
Lupul paznic la oi. Sau cum să rezolvi litigiile bancare cu finanţare de la... bănci

Problema este că directiva europeană a fost transpusă în legislaţia românească într-o manieră originală, care, în loc să simplifice lucru­rile, le complică şi mai mult. Aşa că înfiinţarea centrului se loveşte de câteva probleme, neclarificate de ordonanţă, în special legate de finanţare și de profesiile persoanelor care vor lua decizii. Centrul SAL va fi coordonat de un Colegiu, format din cinci membri, câte unul de la Banca Naţională a României, Asociaţia Română a Băncilor, ANPC, asociaţiile de consumatori consti­tuite conform legii şi de un membru independent ales de primii patru. Există deja voci care susţin că acest Centru nu va putea să fie credibil în ochii oamenilor dacă va fi coordonat de reprezentanţi ai bancherilor.

„Această enti­tate care este guvernată de BNR nu poate exista. De ce? Pentru că îşi pierde caracterul de neutralitate şi imparţialitate. Banca Naţională are atribuţii de control asupra băncilor care finanţează acest centru”, a declarat preşedintele Consiliului de Mediere, Mugur Bogdan Mitroi.

Legi născute moarte 

Deşi există mai multe acte normative care oferă soluţii pentru cei care nu-şi mai pot plăti ratele la bănci, în realitate nici una nu este aplicabilă în acest moment. Nici Legea fali­mentului personal, nici ordonanţa care prevede restructurarea cred­itelor şi acordarea unor deduceri fiscale, nu se aplică. S-au împot­molit în normele de aplicare. Aceeaşi soartă ar putea să o aibă şi medierea SAL, care pare concepută special să nu poată fi aplicată. Numărul românilor care nu mai reuşesc să-şi achite creditele a crescut în acest an de la 668.369, în martie 2014 la 715.000 în martie 2015, conform ultimei statistici publi­cate de Banca Naţională. Numărul restanţelor este mult mai mare, a ajuns la 954.279, având în vedere că mulţi au mai multe împrumuturi. Nu se știe la ora actuală câţi dintre aceştia sunt în litigii cu băncile, însă numărul proceselor colective a depăşit 15.000, potrivit unor estimări din piaţă.

Opinii pro și contra. Cât de credibili pot fi conciliatorii dacă sunt plătiți de către bănci

Cât de independent va fi acest centru dacă este finanţat de bănci? Nici bancherii şi nici reprezentanţii consumatorilor nu par a avea o problemă cu asta. „Noi am cerut în întâlni­rile cu grupul de lucru ca cetă­ţeanul să nu aibă niciun cost şi ARB să asigure banii, cum este şi în alte state din UE”, a spus Sorin Mierlea, preşedin­tele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumato­rilor (ANPCPPSR). Pe de altă parte, reprezentanţii Patrona­telor Bancare din România consideră că directiva stabileşte că fiecare stat membru trebuie să identifice mecanismul optim de finanţare din partea indus­triei, astfel încât să nu fie afec­tată independenţa persoanelor ce vor soluţiona efectiv litigiile. „Având în vedere resursele limitate ale bugetului de stat, suportarea cheltuielilor, cel putea asigura decât prin contribuţia profesioniştilor, în cazul de faţă de către instituţii financiar-bancare”, a precizat Bogdan Preda, director Executiv Relaţii Publice şi Institupuţin într-o primă fază, nu se ţionale, Consiliul Patronatelor Bancare din România. Până la data publicării articolului nu am primit nici un punct de vedere de la Asociaţia Română a Băncilor.­

Cine sunt și de unde vin cei care vor lua deciziile

„În cazul procedurii SAL, nu vorbim de mediatori, ci de conciliatori care, spre deosebire de mediatori, propun părţilor o soluţie pentru litigiul lor, aceştia fiind experţi în domeniul financiar-bancar”, a precizat reprezentantul Consiliului Patronatelor Bancare din România.

„Aceştia vor trebui să aibă o experienţă relevantă în domeniul financiar-bancar, să fie expeditivi, iar din punct de vedere moral, ne dorim un nivel cât mai ridicat de corectitudine profesională/socială şi imparţialitate”, a adăugat Preda. Însă diere susţine că experţii SAL trebuie să fie manageri de conflict, adică persoane care să ştie să organizeze dispute. „Vor fi angajaţi foşti funcţionari din bănci, care vor intra în aceste proceduri fără să le cunoască. Probabil se vor transforma în nişte judecători şi vor da nişte soluţii sau mai sigur în inspecpreşedintele Consiliului de Metori care vor da amenzi”, a declarat Mugur Bogdan Mitroi. ­

×