Creştin-ortodocşii îl prăznuiesc la 25 ianuarie pe Sfântul Grigorie de Nazianz – Teologul – Cuvântătorul de Dumnezeu – Arhiepiscopul Constantinopolului. De altfel, marele Părinte al Bisericii Răsăritene, Grigorie de Nazianz, este pomenit şi la 30 ianuarie, când are loc praznicul Sfinţilor Trei Ierarhi: Vasile, Grigorie şi Ioan.
Sfântul Grigorie Teologul a trăit pe vremea împăraţilor Valens şi Teodosie cel Mare. Era de loc din satul Arianz, din Cetatea Nazianz, aflat în Capadocia. Părinţii săi, Grigorie şi Nona – după cum aflăm din volumul “Vieţile sfinţilor de peste tot anul” – “mai înainte, din lipsă de cunoştinţă se închinau idolilor”, însă “după ce au născut pe marele Grigorie, părinţii lui au fost renăscuţi, primind Botezul prin apă şi prin Duh”, iar tatăl Sfântului a ajuns mai târziu arhiereu al Cetăţii Nazianz.
Sfântul Grigorie era mare iubitor de carte şi îi asculta cu mare atenţie pe cei mai vestiţi dascăli ai timpului său. Aflat studii la Atena, mulţi se minunau de înţelepciunea sa. Aici s-a întâlnit cu Sfântul Vasile cel Mare, cei doi devenind “ca doi fraţi”, în scurtă vreme depăşindu-şi dascălii în desăvârşire.
Cu toate că marii filosofi din Atena i-au rugat să rămână ca dascăli de filosofie, Sf. Grigorie, după cum a notat în scrierile sale, “nu s-a amăgit de slava păgână a filosofiei”, ci s-a întors la tatăl său, care era episcop bătrân în Nazianz unde, la vârsta de 30 de ani, după obiceiul timpului, a primit Sfântul Botez pe care îl dorea din copilărie chiar din mâinile părintelui său. Năzuia să meargă în pustie, să se lepede de lume. A fost hirotonit preot de către tatăl său, care îşi dorea să-l vadă episcop, însă Sf. Grigorie n-a primit o astfel de vrednicie, dorindu-şi doar liniştea monahicească. După ce a primit “carte” de la Sf. Vasile cel Mare, preot al unei mănăstiri din Pont, a fugit în taină în acest loc. După câţiva ani s-a întors la Nazianz să-şi ajute tatăl în treburile bisericeşti şi în cele ale casei, întărindu-l în dreapta credinţă, mai ales că Biserica era tulburată la acea dată de eresul lui Arie. A îmbrăcat apoi în strălucire ortodoxă amvonul bisericuţei Sf. Anastasia din Constantinopol, în vremea când ereticii arieni erau puternici în cetate şi n-a contenit să-i mustre. Iubind liniştea şi gândirea la cele înalte, a refuzat scaunul patriarhal care-i fusese oferit, şi s-a aşezat în satul natal. Şi-a găsit patria vătămată de eresul lui Apolinarie şi a curăţit-o prin multe sfătuiri şi scrisori. Rugat de cetăţeni să primească scaunul episcopal n-a voit, punându-l arhiereu pe drept-credinciosul Eulalie. La adânci bătrâneţi a trecut către Domnul, lăsând creştinătăţii importante scrieri, vestite fiind cele cinci cuvântări teologice, în care lămureşte taina adâncă a Sfintei Treimi.
Astăzi este prăznuit şi un sfânt român, Bretanion, Episcopul Tomisului, care i-a fost ucenic Sfântului Vasile cel Mare. Sfântul Bretanion a avut un rol important în trimiterea documentelor necesare transferării moaştelor Sfântului Sava Gotul în Capadocia. La cererea Sfântului Vasile a redactat actul martiric al Sfântului Sava Gotul. De asemenea, a fost mare susţinător al dreptei credinţe, refuzându-l pe împăratul arian Valens, care i-a cerut să intre în comuniune cu arienii şi să slujească împreună cu ei, vorbindu-i cu îndrăzneală despre Sinodul Ecumenic de la Niceea (325).
Trebuie de asemenea precizat faptul că luna ianuarie este numită şi luna “Părinţilor”, fiindcă sunt prăznuiţi marii Părinţi ai Bisericii, care, prin lupta lor necontenită împotriva rătăcirii şi a păcatului şi prin sfânta lor vieţuire, ne-au lăsat scrieri înţelepte, devenite stâlp al credinţei creştine în toate colţurile lumii. Este vorba despre Sf. Vasilie cel Mare, Sf. Grigorie de Nyssa, Sf. Antonie cel Mare, Sf. Atanasie cel Mare, Sf. Marcu al Efesului – Evghenicul, Sf. Grigorie de Nazianz – Teologul, Sf. Efrem Sirul, Sf. Ioan Gură de Aur.