x close
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Compania de balet a Operei Naţionale Bucureşti

0
Autor: Vivia Săndulescu 23 Sep 2011 - 21:00
Compania de balet a Operei Naţionale Bucureşti
Vezi galeria foto


"Baletul ofera cea mai frumoasa gama de miscari pe care corpul uman le poate executa."
George Balanchine

Considerat a fi parintele baletului neo clasic si fondatorul scolii nationale de balet din Statele Unite, GEORGE BALANCHINE (1904-1983) parcurge un drum lung si sinuos de la tanarul gruzin Balansivadze la "Mister B". Se formeaza la Scoala Imperiala de Balet din Sankt Petersburg, continua sa studieze pianul la Conservator, colaboreaza la Paris cu Baletele Ruse ale lui Serghei Diaghilev, apoi cu cele din Monte Carlo. Cariera sa americana incepe in 1934; timp de aproape o jumatate de veac va compune peste 450 de coregrafii, buna parte pentru compania pe care o fondeaza in 1948, New York City Ballet.

Produce bijuterii precum Agon, Apollon musagète, Cele patru temperamente, Visul unei nopti de vara, Jewels si o intreaga serie de balete clasice (Spargatorul de nuci, Lacul lebedelor, Coppelia). Colaboreaza cu fratii Gershwin, dar mai ales cu Igor Stravinski, pe a carui muzica monteaza aproape 40 de balete. Lucreaza pentru Hollywood, Broadway si televiziune.

Debutand intr-o epoca de austeritate economica, dezvolta un stil specific american pornind de la cel academic rus, un dans epurat in care renunta in aparenta total la scenariu, dans caracterizat prin spirit atletic, viteza, dinamism, complexitate si pigmentat cu asimetrii. Simplitatea scenografica este compensata prin frumusetea fizica a balerinei de tip androgin, careia nu i se cere expresivitate dramatica, intrucat linia dansanta este considerata ca fiind expresiva in sine. Devenit peste timp o adevarata institutie a baletului, lucrarile sale sunt un must pentru orice companie de balet care se respecta.

Valsul fantezie (pe muzica de Glinka) este o piesa relativ scurta, densa si deosebit de solicitanta, creata in 1953 pentru un grup restrans de solisti – atunci, ca si acum, predominau balerinele in compozitia companiei – si reluata in 1967. Pentru Balanchine, structura dansului trebuie sa ofere o interpretare a partiturii muzicale iar baletul este inainte de orice o problema de tempo si de spatiu: spatiul delimitat de scena, timpul furnizat de muzica. "In baletele lui Balanchine, femeia nu este niciodata mama sau servitoare, este intotdeauna personajul adorat, personajul venerat... Valsul Fantezie este bucurie pura, miscare si zbor… este o explozie de energie", afirma maestrul de balet Paul Joseph Boos.

Serenade (pe muzica de Ceaikovski) este conceputa in 1934, cu mijloacele de care coregraful dispune la inceput de drum: un ansamblu de dansatoare, la care se adauga 2-3 solisti. Balanchine isi afi rma deja vointa de a scoate baletul de sub tutela libretului, in favoarea abstractizarii, cultivand o arhitectura vizuala cand plutita, cand alerta. Conceputa initial ca o lectie de tehnica de scena, lucrarea incorporeaza subtil in coregrafie mici intamplari din timpul montarii. Reluata in mai multe randuri, Serenade contine, in forma sa actuala, patru miscari: Sonatina, Vals, Dans rus si Elegie. Ultimele doua rastoarna ordinea partiturii ceaikovskiene, ceea ce face ca baletul sa se incheie intr-o nota de tristete.

Falling Angels. Dupa studii de balet absolvite la Conservatorul din Praga, JIRÍ KYLIÁN (n. 1947) obtine o bursa la Royal Ballet School din Londra, apoi danseaza o vreme la Stuttgart Ballet, unde incepe sa monteze sub aripa lui John Cranko.
Devine director artistic al Nederlands Dans Theatre de la Haga in 1976. In anii conducerii sale, compania capata o structura unica in lume: NDT1 – trupa de baza, NDT2 – tinerele sperante, la care adauga in 1992 NDT3 – segmentul pentru dansatori maturi, de peste 40 ani, fi ecare avand un repertoriu distinct, adaptat varstei si disponibilitatilor. Renunta la directia artistica a teatrului in 1999 dar ramane coregraf rezident pana in 2009. Dintre cele aproape 100 de piese, create in majoritate pentru NDT dar si pentru Stuttgart Ballet, Opera din Paris, Opera de Stat din München, Baletul din Tokyo sau Scala din Milano, memorabile sunt Bella Figura, Simfonia psalmilor, Petite Mort, Sleepless, Smoala si pene (vazut la Bucuresti in 2007), Gods and Dogs, Last Touch First, Mémoires d’Oubliettes. Puse in scena in intreaga lume, ele contribuie la faima nedezmintita a olandezului de origine ceha, detinator a numeroase distinctii nationale si internationale .
Unul dintre cei mai importanti coregrafi actuali, Jirí Kylián este reprezentativ pentru acea zona in care miscarea moderna beneficiaza de formatia clasica a balerinilor profesionisti, eliberandu-i de constrangerile performantei academice.

Conceputa ca un "omagiu vesel" adus dansatoarelor, Falling Angels este o lucrare pentru opt interprete. Deja clasica in genul ei, piesa a fost creata in 1989 in cadrul spectacolului Black and White, cu conotatii nu doar cromatice ci si de atitudine din partea coregrafului. Continand mai multe straturi de experiente artistice si fi lozofi ce, decantate pana la obtinerea esentei, ea fi ltreaza infl uentele suprarealiste si minimaliste ale creatorului prin experienta dansului in starea sa cea mai naturala, vazut la aborigenii australieni.

Partitura lui Steve Reich (Drumming) propune o structura stricta, oferind totodata libertate coregrafului si interpretarii. Mixate de sintetizator, ritmurile si structurile muzicale produc pe alocuri un efect sonor stratifi cat, transpus intr-un dans de o fizicalitate intensa.

"Pentru Kylian, a (pro)pune intrebari este adesea mai important decat a gasi raspunsuri: ce pot fi ingerii (de)cazuti/ cazatori, exista asa ceva? Trecand prin viata/religie/gandire, el surprinde Femeia in ipostaza de gen si de datatoare de viata; pe taramul artei, ea este Dansatoarea prin excelenta, un corp generic cu multe inimi, cu o pulsatie mereu surprinzatoare, imbinare de forta, viteza, mobilitate, fi nete, versatilitate, individ unic si inconfundabil, capabil de a se estompa in unison...
Miscarea radiaza din abdomen, in contratimp cu torsul si intr-o coordonare complexa a partilor corpului, dansul vine din neant, nu are sfarsit si este dominat de grup – de cele mai multe ori intr-o orchestrare clara, de face – din care se desprind solouri care apoi se reintegreaza... "

"Ceea ce ii apropie pe cei doi artisti , reuniti prin creatiile lor in Seara de balet a Operei bucurestene, este ca dansul lor este abstract si deci nu povesteste ci traieste prin expresia fi ecarei miscari in parte. In rest, totul ii desparte. Pentru Kylián, muzica este un partener care il poate inspira, fara a urmari insa sa-i vizualizeze alcatuirea, ba poate chiar, uneori, sa intre in raspar cu sugestiile ei...
Dar ceea ce ii separa substantial este, in primul rand, stilul. Atat morfologic, cat si ca structura sintactica combinatorie, George Balanchine se foloseste de vocabularul pur clasic si de posibilele sale variatii si variante, in timp ce Jiri Kylián face parte din largul curent al dansului modern, neomogen, ingloband creatori nenumarati, dar care cauta toti noi moduri de expresie, ivite din miscarea intrinseca a corpului, din noi raporturi cu timpul, cu spatiul sau cu alternarea momentelor de tensiune si de relaxare."
Liana Tugearu

Sambata 24 septembrie
Ora 19.00
Opera Nationala Bucuresti
Seria "Spectacole de opera si balet"
COMPANIA DE BALET A OPEREI NATIONALE BUCURESTI

Program :
● SEARA DE BALET VALS FANTEZIE
Premiera Mondiala : New York City Ballet, Centrul Metropolitan de Muzica si Teatru, 6 ian. 1953
Premiera Nationala : Opera Nationala Bucuresti, 17 aprilie 2010
Coregrafia : GEORGE BALANCHINE
Pus in scena de : Paul Joseph Boos
Muzica : Mihail Ivanovici Glinka
Costume : Barbara Karinska
Lumini : Mark Stanley
Solisti: Bianca Fota, Ovidiu Matei Iancu, Mihaela Soare, Madalina Stoica, Maki Shirase, Megumi Koshi
Balet Balanchine® este prezentat prin acord cu The George Balanchine Trust si a fost realizat in conformitate cu standardele privind serviciile de Stil Balanchine® si Tehnica Balanchine®, stabilite si furnizate de catre Trust.
● SERENADA
Premiera Mondiala : Scoala Americana de Balet White Plains N.Y., 9 iun. 1934
Premiera Nationala : Opera Nationala Bucuresti, 17 aprilie 2010
Coregrafia: GEORGE BALANCHINE
Pus in scena de : Paul Joseph Boos
Muzica : Piotr Ilici Ceaikovski
Costume : Barbara Karinska
Lumini : David Grill
Vals: Bianca Fota, Gigel Ungureanu
Russian Girl: Mihaela Soare
Dark Angel: Kokoro Umemoto
Elegy: Bianca Fota, Mihaela Soare, Kokoro Umemoto, Valentin Stoica
Balet Balanchine® este prezentat prin acord cu The George Balanchine Trust si a fost realizat in conformitate cu standardele privind serviciile de Stil Balanchine® si Tehnica Balanchine®, stabilite si furnizate de catre Trust.
● FALLING ANGELS
Premiera Mondiala : AT&T Danstheater, The Hague - NL, Nederlands Dans Theater, 23 nov. 1989
Premiera Nationala : Opera Nationala Bucuresti, 1 mai 2011
Conceptul si coregrafia : JIRÍ KYLIÁN
Asistent coregrafie: Nancy Euvernik
Muzica : Steve Reich (Drumming - partea I)
Costume : Joke Visser
Lumini : Joop Caboort
Solisti: Adina Tudor, Andra Ionete, Cristina Dijmaru / Raluca Ciocoiu, Corina Tudosanu, Bianca Stoicheciu, Bianca Ungureanu, Alexandra Gavrilescu, Megumi Koshi
Citeşte mai multe despre:   festivalul george enescu 2011

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Afisari: 3885


Mai multe titluri din categorie

Benone Sinulescu - „deschizător de drumuri" în cântecul de militărie

Benone Sinulescu - „deschizător de drumuri" în cântecul de militărie
Slujește cu credinţă cântecul popular de mai bine de cinci decenii! Benone Sinulescu este de părere că şcoala nu poate face rău: „înveţi să solfegiezi, să ai o respiraţie corectă, ca să te poţi...

Dreptul Israelului de a găzdui Eurovision 2019, ameninţat de o controversă din jurul televiziunii publice

Dreptul Israelului de a găzdui Eurovision 2019, ameninţat de o controversă din jurul televiziunii publice
Dreptul Israelului de a găzdui ediţia din 2019 a concursului Eurovision este ameninţat de o dispută în care este implicat postul naţional de televiziune din această ţară, informează DPA. Un proiect de lege...

Mâncare „ca la mama acasă”, singurul obstacol către semifinala “Chefi la cuțite”

Mâncare „ca la mama acasă”,  singurul obstacol către semifinala “Chefi la cuțite”
Galerie Foto Ultima provocare înainte de semifinala sezonului 5 “Chefi la cuțite” le va impune bucătarilor să adapteze rețetele rafinate de fine dining cu care s-au obișnuit, pentru că tema duelului este mâncarea...

Netflix pregăteşte o comedie despre Eurovision. Will Ferrell în rolul principal

Netflix pregăteşte o comedie despre Eurovision. Will Ferrell în rolul principal
Will Ferrell va apărea într-o nouă comedie făcută de Netflix despre concursul de muzică Eurovision, scrie BBC.  Will Ferrell a fost prezent în public la competiţia de anul acesta. De asemenea, acesta a...

Eliminarea grea pentru chef Dumitrescu: echipa albastră rămâne în doi bucătari

Eliminarea grea pentru chef Dumitrescu:  echipa albastră rămâne în doi bucătari
Galerie Foto Meniul întreg de degustare din ediția de luni de la „Chefi la cuțite” a fost motiv de tensiune și nervi întinși la maximum, atât între jurați, cât și între concurenți. Presiunea penultimei confruntări...

Exclusiv cu Jurnalul de miercuri, 20 iunie. "Mădălina Manole - o sinucidere sub semnul întrebării"

Exclusiv cu Jurnalul de miercuri, 20 iunie. "Mădălina Manole - o sinucidere sub semnul întrebării"
“Fata cu părul de foc” a muzicii românești - a şocat pe toată lumea pe 14 iulie 2010, fix în dimineața zilei în care împlinea 43 de ani, când s-a sinucis înghițind Furadan, un puternic insecticid...

“Înfruntarea destinului” se lansează pe 27 iunie la Antena 1

“Înfruntarea destinului” se lansează pe 27 iunie la Antena 1
Galerie Foto Din 27 iunie, de la ora 20:00, Antena 1 le aduce telespectatorilor în premierã “Înfruntarea destinului” ("Kadin aka Woman"), un nou serial turcesc, care spune povestea emoționantă a unei femei ce luptă pentru...

Porție de adrenalină disearã la „Chefi la cuțite”: bucătarii gătesc pentru un juriu de bikeri

Porție de adrenalină disearã la „Chefi la cuțite”:  bucătarii gătesc pentru un juriu de bikeri
Galerie Foto S-au aruncat zarurile ultimelor două confruntări pe echipe înainte de semifinala și finala sezonului de poveste „Chefi la cuțite”, iar luptele care vor decide cine rămâne în arena culinară vor fi difuzate...

Maître Gims vine la Arenele Romane

Maître Gims vine la Arenele Romane
Maître Gims îşi va face apariţia la Arenele Romane, vineri, pe 22 iunie. Cunoscut mai ales pentru melodiile “Bella” şi “Mi Gna”, rapperul francez vine pentru prima dată în România. Concertul de la...

Posturile de televiziune din cadrul Intact Media Group anunță ieșirea din must-carry

Posturile de televiziune din cadrul Intact Media Group anunță ieșirea din must-carry
Intact Media Group -  Antena Group (Antena 1, Antena Stars, Happy Channel și ZuTV) și Antena 3 - cel mai puternic grup de media cu capital integral românesc  a luat decizia de a ieși din must-carry (lista...

Antena 1 a achiziționat licența formatului ”Nomads”

Antena 1 a achiziționat licența formatului ”Nomads”
Galerie Foto Antena 1 a achiziționat licența formatului ”Nomads”, un reality show care combină abilitățile fizice și psihice ale concurenților, cu instinctul de supraviețuire și jocurile de strategie....

Întâlnirea epocală dintre un ţăran şi un extraterestru, descrisă de Lucian Blaga

Întâlnirea epocală dintre un ţăran şi un extraterestru, descrisă de Lucian Blaga
În urmă cu mai bine de 100 de ani, mai exact în vara anului 1904, a avut loc una dintre cele mai fascinante întâlniri de gradul trei de pe teritoriul României. Întâmplarea, rămasă în istorie şi descrisă...

Prima ediţie a show-ului "Next Star", lider de audienţã la oraşe şi în toatã ţara

Prima ediţie a show-ului "Next Star", lider de audienţã la oraşe şi în toatã ţara
Prima ediţie a celui de-al nouãlea sezon al show-ului "Next Star", prezentatã de Dan Negru, a fost sâmbãt seara lider de audienţã, la oraşe şi în toatã ţara. Ediţia care a desemnat-o câştigãtoare pe m...

De unde s-a inspirat Mihai Călin pentru rolul de psiholog din “Fructul oprit”

De unde s-a inspirat Mihai Călin pentru rolul de psiholog din “Fructul oprit”
Experiența profesională acumulată de-a lungul timpului, dar și interacțiunea cu oamenii, l-au ajutat pe Mihai Călin să dea viață rolului de psiholog din “Fructul oprit”. Îndrăgitul actor a dezvăluit de...

Ultima eliminare din echipa albastră,  motiv de tensiune între chefi

Ultima eliminare din echipa albastră,  motiv de tensiune între chefi
Strategiile individuale și părerile contradictorii ale chefilor sporesc tensiunea din bucătăria “Chefi la cuțite”, iar luni seară, de la ora 20:00, cei trei vor lupta și mai aprig alături de bucătarii...
Rezultate EVALUARE NAȚIONALĂ 2018. Cum se calculează media de admitere în clasa a IX-a
Serviciul de email marketing furnizat de