Considerat unul dintre cei mai valoroşi trompetişti români, Emil Bîzgă şi-a desăvârşit studiile muzicale la Conservatorul din Bucureşti. Cu un master în trompetă clasică la Malmo şi trompetă de jazz la Hanovra şi Universitatea Rutgers din New Jersey, Emil Bîzgă a colaborat îndeaproape cu artişti de renume precum Hakan Hardenberger şi Wynton Marsalis. Muzician de excepţie, Emil îmbină muzica clasică cu jazzul sau folclorul balcanic. Iată ce ne-a declarat în cadrul unui interviu acordat Jurnalului Naţional.
-JN: Ce muzician te-a marcat cel mai mult şi te-a determinat să alegi trompeta?
-EB: Provin dintr-o familie de muzicieni şi se pare ca trompeta m-a ales pe mine .. tatăl meu şi-a dorit să studiez fagotul dar comisia instrumentelor de suflat din cadrul Liceului de Muzica Octav Bancilă din Iaşi a hotărât să studiez trompeta.
- Ai studiat la Conservatorul din Bucureşti şi te-ai specializat 'afară' în trompeta clasica şi de jazz. Ce îţi place mai mult?
-Am început muzica clasică de la vârsta de 10 ani iar mai tarziu m-am orientat spre jazz. Fiecare gen are ceva enorm de spus - tratez cu maximă seriozitate ambele genuri .
-La ce trompeta obişnuieşti să cânţi? Ai vreo preferinţă?
- Calitatea instrumentului influenţează într-un procent semnificativ performanţa artistului. Eu cânt pe trompeta Bach Stradivarius model 37 iar în recentul concert de la Bucureşti/ Ateneul Roman sub bagheta dirijorului/compozitor Vladimir Cosma am cântat pe instrumente Yamaha. Reprezentanţa din Austria mi-a trimis două trompete Xeno YTR8335 şi Flugel YFH8310Z care m-au impresionat prin calitatea lor superioară iar feedback- ul meu a fost unul pozitiv.
-Ai studiat cu Wynton Marsalis, un zeu al instrumentului. Cum a fost întâlnirea cu el?
-La Rutgers University din SUA am studiat cu profesorul lui Wynton Marsalis pe nume William Fielder "Prof". După aproximativ un an de conversaţii la telefon am reuşit să fixăm o întâlnire cu Wynton, în apartamentul său din Manhattan unde l-am 'atacat' cu tot felul de întrebări şi am cântat blues la două trompete. La final de jam session mi-a oferit noua lui carte "Moving to Higher Ground / How jazz can change your life" cu un autograf "Emil: Stay on it.."
-Dar colaborarea cu marele compozitor şi violonist Vladimir Cosma?
-Cu Vladimir Cosma m-am întâlnit in Bucureşti la "Carul cu Bere". Colaborarea cu marele compozitor francez de origine română nu poate fi decat un de vis implinit mai ales ca în concertele sale s-au perindat artişti celebri cum ar fi legendarul trompetist Chet Baker .
-Cu cine cânţi în quartetul propriu şi cine face parte din EB Jazz Orchestra? Sunt aceeaşi oameni sau componenţa e variabilă?
-În Emil Bizga Quartet, componenţa este variabilă în funcţie de proiect. În iunie a.c. voi concerta la New York şi Montreal, avându-i ca invitaţi pe Emmet Cohen- pian, Corcoran Holt- bass şi Mark Withfield Jr.-tobe iar pe 3 iulie, în cadrul Festivalului de Jazz Bucureşti 2014 (când voi lansa noul album "Acacia Flowers") invitaţi vor fi Petrică Andrei- pian, Baranga Ionuţ- bass şi Tudy Zaharescu- tobe.
EBJO este noul meu proiect în calitate de dirijor şi solist care s-a bucurat de succes în cadrul stagiunii din 2013 de la Teatrul Odeon din Bucureşti. Este o orchestră compusă din 15 muzicieni din noua generaţie de jazz cum ar fi Sorin Zlat- pian, Adi Tetrade- tobe sau Adrian Cojocaru-trombon iar invitaţii acestei orchestre au fost Mircea Tiberian, Luiza Zan şi A.G. Weinberger.
- Când te simti mai confortabil: când eşti special guest al altui muzician sau atunci când inviţi pe cineva să cânte alături de grupul tău?
- Când ai propriul tău proiect, evident te simti mai confortabil dar ideal ar fi să ai acelaşi confort în ambele situaţii.