“La Sylphide” a intrat cu onor în repertoriul Operei Naţionale Bucureşti (ONB). Acest balet romantic montat pe mari scene ale lumii, dar de care nu a avut parte până acum publicul din România, a văzut lumina rampei la 7 decembrie, constituindu-se într-un eveniment cultural excepţional, pe măsura artiştilor implicaţi. Cel invitat să pună în scenă “La Sylphide” este un dansator celebru: Johan Kobborg, fost prim-solist la Baletul Regal Danez şi la Covent Garden. El a interpretat în diverse variante rolul principal masculin din acest balet, de Herman Severin Løvenskiold, libretul după Adolphe Nourrit şi Filippo Taglioni, dar a şi montat spectacole, la Londra şi Moscova, pe coregrafia originală, cea a compatriotului său, danezul August Bournonville.
Johan Kobborg şi-a exprimat bucuria de a lucra o variantă şi la Bucureşti, cu atât mai mult cu cât “botezul” spectacolului de la ONB s-a făcut cu cea care îi este pereche şi în afara scenei, Alina Cojocaru, în rolul titular, Silfida.
Kobborg nu a dansat, deşi a format cuplu cu Alina Cojocaru în alte variante cu “La Sylphide”. Partenerul Alinei a fost, pentru premiera bucureşteană, fostul ei coleg de la Covent Garden Steven McRae. Aceşti doi invitaţi speciali au dat frumuseţe, strălucire chiar, primei reprezentaţii. Ea – în rolul Silfida, nimfă a aerului - adorabilă, fragilă, suavă, uşoară; o încântare care a fascinat. El – în rolul scoţianului James pe cale să se însoare - bine ancorat în stilistica acestui balet romantic, a dăruit clipe minunate prin tehnica sa, prin mobilitatea sa deosebită ce îl caracterizează.
Pentru interpretarea tehnică, Johan Kobborg a folosit o anume cheie şi, răsucind-o, a deschis uşa în care a pătruns în scenă muzica, povestea şi toate emoţiile legate de acţiune: tânărul James e ademenit de o silfidă în lumea ei de basm; numai că el era un muritor de rând. Nu lipseşte lumea de la palat, unde urma să aibă loc o nuntă, nu lipseşte vrăjitoarea, cu preziceri şi blesteme, nu lipsesc zânele din anturajul Silfidei. Prin această montare Kobborg a confirmat că “La Sylphide” este un model al baletului romantic, a confirmat un stil, o altfel de estetică a dansului. Muzica şi mişcarea au făcut şi mai explicită povestea. A ajutat foarte mult şi scenografia Nataliei Stewart - un element frumos şi funcţional al spectacolului bucureştean.
Distribuţia au completat-o Oana Babuşka, Yoshida Shuhei, Alexandra Gavrilescu, Beatrice Şerbănescu, Gabriel Luca, Raul Oprea şi mulţi alţii. La pupitrul Orchestrei Operei Naţionale Bucureşti s-a aflat dirijorul Ciprian Teodoraşcu.
Cu prilejul acestei premiere, ONB a pregătit un caiet de sală consistent, cu informaţii utile despre baletul “La Sylphide”, despre creatorii spectacolului în varianta bucureşteană. Textul, frumos ilustrat, are traducere şi în engleză.
În seara premierei, publicul l-a putut vedea în foaier pe Johan Kobborg, făcând declaraţii, alături de directorul ONB, Răzvan Ioan Dincă, dar şi pe Alina Cojocaru, ea dând autografe după reprezentaţia îndelung aplaudată. Un anunţ făcut de Dincă a impresionat audienţa: Johan Kobborg va conduce, din ianuarie 2014, compartimentul de balet al ONB, care se va numi Baletul Naţional Român. Iubitorii de balet din Bucureşti speră că vor vedea alte noi spectacole sub conducerea lui Kobborg şi speră totodată să o mai vadă aici pe Alina Cojocaru. Kobborg s-a declarat onorat de lucra în continuare la ONB. A spus că abia aşteaptă să înceapă această aventură: “Nu va fi aventura mea, nici aventura voastră, ci va fi aventura noastră”.
Excepţionala balerină Alina Cojocaru, cunoscută pe meridianele lumii, deţinătoare a numeroase distincţii prestigioase, a dansat mai mulţi ani la Covent Garden, dar în iunie 2013 a plecat, împreună cu Johan Kobborg, la English National Ballet, unde trăieşte cea mai interesantă perioadă a carierei sale, după cum spunea ea în faţa ziariştilor bucureşteni.
Citește pe Antena3.ro