Jurnalul National a relatat miercuri pe larg care sunt procedurile legislative ce au reusit sa smulga milioane de euro din bugetul statului. Firmele care s-au bucurat de atentia CNADNR sunt, asa cum ne-am obisnuit, aceleasi. Valoarea totala a contractelor atribuite de compania de drumuri se ridica la suma de 472.921.666 euro. Banii au fost pusi la bataie in perioada septembrie 2010 – ianuarie 2011, modul de atribuire fiind unul discretionar avand in vedere ca din cele 44 de contracte, 26 reprezinta atribuiri directe.
Sub umbrela unor lucrari de executie, reparatie sau lucrari de reabilitare, au aparut si beneficiarii. Acestia au castigat lejer numeroase contracte, unele cerute in regim de urgenta, altele au venit cu indicatii extrem de pretioase si au impus conditii tehnice la care se incadrau perfect firme consacrate. Astfel, beneficiarii unor atribuiri directe, justificate de faptul ca, din motive tehnice, contractul poate fi atribuit numai unui operator economic, sunt exemplificativi pentru clientela transpartinica ce "paraziteaza" CNADNR. In bani, valoarea acestor contracte se ridica la 24 de milioane de euro. Castigatorii acestor contracte sunt: Asocierea UMB Spedition, Tehnostrade, Carena SpA, Consitrans – 15.236.752 euro, condusa de Dorinel Umbrarescu, supranumit "prietenul tuturor"; Delta ACM 93 – 5.078.702 euro, Tirrena Scavi – 2.515.911 euro (firma apropiata Danielei Draghia, cea care a preluat atributiile de director general in CNADNR); Drumserv – 1.091.475 euro; Pod Construct – 1.076.330 euro. Urmeaza apoi o serie de firme care au primit contracte in urma unor atribuiri directe cerute de "urgenta" inundatiilor de anul trecut. Castigatorii contractelor care insumeaza mai bine de 7 milioane de euro sunt: SCF Iasi Grup Colas – 3.435.799 euro; Euroconstruct Group – 924.234 euro; Constrascom – 1.962.244 euro; West Star – 884.224 euro.
Pentru contractele derulate de CNADNR in perioada septembrie 2010-ianuarie 2011, favoriti ai licitatiilor publice s-ar putea declara cu usurinta: Strabag (trei contracte in valoare de 254.583.712 euro); UMB Spedition a castigat cele trei loturi pentru reabilitarea DN 24, in zona Iasi – Albita in valoare de 47.689.055 euro; Shapir Structures 1991 are reabilitarea unui lot pe DN 6, Alexandria – Craiova in valoare de 33.094.586 euro si Secol SpA – Secol Romania, firma la care a lucrat ca secretara ministrul Anca Boagiu si care a castigat un lot pe DN 6 in valoare de 32.133.555 euro. De altfel, firma Secol isi are sediul in Ministerul Transporturilor si Infrastructurii.
Interesante sunt si preferintele CNADNR pentru firmele italiene in domeniul serviciilor de proiectare, consultanta tehnica si supervizare. Contractele au fost impartite cu atentie, in asa fel incat sa se incadreze in pragurile de atribuire directa, adica sub 15.000 euro. Aceasta a fost procedura aplicata pentru firmele Michelie Consulting Engineris si Ab Initio care, ca o coincidenta, au asigurat "asistenta tehnica" pentru exact 14.940 de euro fiecare, fix sub pragul de 15.000 de euro, prag peste care CNADNR ar fi fost obligata sa organizeze o procedura de licitatie publica. Cum au ajuns cele doua SRL-uri sa faca exact aceeasi oferta financiara – 14.940 euro? Raspunsul nu este decat dovada competentei cu care este manageriata CNADNR.
La sfarsitul anului 2010, Compania de Drumuri declara ca a luat masuri pentru incadrarea in tintele stabilite de FMI: sistarea angajarilor, sistarea initierii oricaror proceduri de achizitie publice de produse, servicii sau lucrari noi finantate de la bugetul de stat sau din venituri proprii. Or, compania a avut ca unic scop organizarea de noi proceduri de licitatie publica, dintre care o parte considerabila a reprezentat-o negociere fara publicarea unor anunturi de participare. "Daniela Draghia are o apetenta deosebilta pentru a organiza si conduce, personal, procedurile de achizitie publica. Aceasta este asistata si consiliata in procedurile de lansare, evaluare si negociere a contractelor de catre Diana Antofie si Cristina Ivan, care se prezinta in Ministerul Transporturilor si CNADNR ca fiind consilierele personale ale ministrului. Desi pe site-ul oficial al MTI nu figureaza in aceasta calitate, acestea isi permit in prezenta Danielei Draghia sa umileasca si sa jigneasca personalul CNADNR, amenintandu-l cu concedirea in cazul refuzului de a semna actele conducerii! Diana Antofie si Cristina Ivan sunt membre PDL, prima facand parte si din Consiliul de Administratie al Loteriei Romane", au precizat surse din Ministerul Transporturilor.
Consilierea pe care cele doua o acorda CNADNR pare sa fie de natura juridica, avand in vedere faptul ca detin un cabinet de avocatura "Diana Antofie si Cristina Ivan". Pe site-ul de prezentare, pe cele doua le recomanda o "bogata experienta in domeniul penal". Serviciile celor doua ar putea fi chiar utile Danielei Draghia pentru explicatiile pe care va fi nevoita sa le dea pentru licitatiile cu bani europeni de pe Coridorul IV Nadlac – Sibiu.
"Se vorbeste de grave presiuni facute asupra unor constructori pentru a-si retrage contestatiile de la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC). Astfel, firmei Aktor, asociata cu Shapir Structures 1991, care reabiliteaza un lot pe DN 6, a fost amenintata cu rezilierea contractului. Mai departe, firma Max Bogl a fost atentionata tot cu rezilierea contractului pe Arad – Timisoara, iar Tehnologica Radion a fost atentionata ca va suferi la randul ei repercusiuni! De altfel, ministrul Anca Daniela Boagiu a facut la randul sau nenumarate presiuni la nivelul conducerii CNSC pentru respingerea contestatiilor depuse de firmele nemultumite, atat direct, cat si prin intermediul secretarului de stat Alexandru Nazare, pupilul sau", au explicat pentru Jurnalul National surse din CNADNR.