Goana pentru combustibili "vegetali" ne ocoleste. Solutiile pentru stimularea productiei si a folosirii biocarburantilor ajung invariabil pe terenul fiscalitatii. Franta a gasit solutia radicala: anularea taxelor.
Incepand cu 1 ianuarie, Ministerul francez al Economiei si Finantelor (MEF) a anulat toate taxele aferente unei proportii de cel mult 85% de bioetanol in benzina, autorizand comercializarea amestecului la pompele distribuitorilor, potrivit Reuters. Fata de cei clasici, carburantii "bio" sunt inca mult prea scumpi, preturile fiind prohibitive pentru utilizarea lor pe scara comerciala larga. Atat Comisia Europeana, cat si guvernele tarilor membre cauta solutii sa stimuleze productia si folosirea biocarburantilor, astfel incat consumul acestora sa atinga parametrii propusi, de 2% din total, anul acesta, de 5,75% in 2010 (cote care vor deveni obligatorii) si de 8% in 2015 (cota provizorie). Germania este cea mai avansata in domeniu, biocarburantii constituind deja 5,4% din consumul tarii. Marea Britanie este printre fruntase, iar guvernul danez pune la cale un plan de a ajunge anul acesta la proportia de 2%. In Uniunea Europeana se produc peste 1,4 milioane de tone de biodiesel si 0,4 milioane de tone de bioetanol, dar anul trecut, consumul de biocarburanti abia a ajuns la 1% din total, ceea ce a provocat "frustrari" la Bruxelles, potrivit firmei de cercetare de piata Global Insight.
|
Tinte
Cu toate ca inca sunt mai scumpi decat cei clasici, autoritatile europene cauta solutii sa stimuleze productia lor ca sa atinga mai multe tinte. Reducerea poluarii: biocarburantii emit cu peste 90% mai putin bioxid de carbon si compusi de sulf. Subventionarea culturilor agricole care furnizeaza materia prima pentru biocarburanti rezolva mari probleme sociale. Si in sfarsit, desi in proportii foarte mici, biocarburantii ar usura intrucatva povara dependentei de importul de titiei. Marii producatori romani de carburanti clasici spun ca guvernul trebuie sa faca mult mai mult ca sa-i determine sa investeasca in biocarburanti. Dintre cele trei mari companii petroliere din Romania, numai Rompetrol a initiat o investitie certa, dar oficialii companiei spun ca e nevoie de mai mult decat de scutirea de accize pentru a promova productia. "Costul de productie al biocarburantilor este dublu fata de costul combustibililor conventionali. Guvernul Romaniei are sarcina de a hotari care este cea mai buna metoda pentru a produce biocarburanti", au spus cu diverse ocazii oficialii Petrom-OMV. Rompetrol, Petrom si LukOil, impreuna cu Ministerul Economiei, au format un grup de lucru pentru a discuta problema stimularii productiei de biocombustibil, dar progresele discutiilor sunt nesemnificative. |