În timp ce bugetul pentru cercetare se subţiază în România din ce în ce mai mult, iar sindicaliştii protestează în stradă cerându-şi salariile, studenţii au în continuare idei geniale şi inventează lucruri pentru care companiile internaţionale ar plăti milioane de euro.
O astfel de invenţie îi aparţine lui Alexandru Panica, student în anul al treilea la Universitatea Politehnica din Bucureşti, Facultatea de Ştiinţe Aplicate. Alexandru a creat o maşinuţă cu panouri solare care-şi păstrează energia neconsumată în acumulatori, funcţionând astfel şi după ce nu mai are sursa de energie. Există maşini electrice, proiecte ale unor companii, care au la bază ideea unei alimentări exclusiv electrice, dar sunt 100% dependente de o staţie de alimentare cu energie electrică, neavând nici o sursă de energie care să încarce acumulatorii fără să fie încărcate de la reţea. "Cel mai îndrăzneţ concept este al celor de la SEV (Solar Electrical Vehicles), care au înlocuit plafonul unui Prius (automobil turism hybrid) cu panouri solare. Compania SEV a reuşit astfel să mărească autonomia maşinii în modul electric, scăzând consumul de carburant fosil cu până la 60%, în funcţie de modul de şofare şi condiţiile meteo", explică Alexandru Panica, adăugând că proiectul lui presupune o autonomie mai mare decât cea a companiei SEV. "Fiind pasionat de domeniul maşinilor electrice, mi-am dorit să măresc autonomia. Acest sistem a fost gândit să fie alimentat 100% cu energie electrică, renunţându-se la combustibilii fosili. La macheta mea am montat o serie de celule fotovoltaice, cunoscute ca şi acele panouri solare regăsite pe acoperişurile caselor pentru producerea electricităţii", mai spune inventatorul.
Panourile solare, pe care studentul le-a cumpărat cu mare greutate de pe site-ul e-Bay, fiind imposibil de găsit în România, transformă razele Soarelui în energie electrică. "Nu produc o energie stabilă, pentru că amperajul şi voltajul variază, iar valorile oscilează în funcţie de mai mulţi factori, precum condiţiile meteo, expunerea directă sau indirectă la Soare şi temperatura de la suprafaţa celulei. Energia produsă de celulă este transferată în acumulatorul maşinuţei, în cazul în care maşinuţa staţionează în momentul expunerii la Soare. La rulare, aceasta este folosită pentru un plus de energie şi, implicit, autonomie. Aşadar, în staţionare, panourile încarcă acumulatorii, iar în rulare aduc un plus de autonomie", mai explică Alexandru.
Invenţia lui ar putea deveni o jucărie ecologică pentru copii, fără baterii, panourile putându-se monta pe maşinuţe, bărcuţe sau roboţei. Astfel s-ar reduce cantitatea de deşeuri provenite în urma utilizării bateriilor, iar jucăria n-ar mai avea nevoie de alte cheltuieli.
Aceeaşi tehnologie s-ar putea folosi şi pentru o maşină adevărată. "Principiul de bază rămâne valabil, cu diferenţa că pentru o maşină adevărată este nevoie de montarea câtorva piese în plus, precum un stabilizator de tensiune (punte redresoare) şi un controler de încărcare, care întrerupe curentul electric provenit de la panourile solare când bateria este încărcată la capacitate maximă. Acest controler are rolul de a proteja bateria de supraîncărcare", explică studentul inventator. Ca şi ceilalţi tineri geniali pe care încă îi mai dau facultăţile româneşti, Alexandru se pregăteşte pentru o piaţă a muncii unde nu e nevoie de CV-uri, ci de "vânători de capete". Iar dacă nu-şi va găsi în România un sprijin real pentru a-şi promova invenţiile, va pleca şi el într-o ţară care ştie să-şi plătească valorile.