Cotatia internationala a petrolului a sarit in aer. Pentru a treia zi consecutiv, pretul barilului de titei a fost de 60 de dolari, cel mai mare pret din ultimii 22 de ani. Scumpirile vor fi preluate de piata interna. In ultimul an, benzinele s-au scumpit cu 22-27%, iar motorinele cu 30-34%.
Cotatia internationala a petrolului a sarit in aer. Pentru a treia zi consecutiv, pretul barilului de titei a fost de 60 de dolari, cel mai mare din ultimii 22 de ani. Scumpirile vor fi preluate de piata interna. In ultimul an, benzinele s-au scumpit cu 22%-27%, iar motorinele, cu 30%-34%. Ieri la pranz, pretul de referinta al titeiului american era de 60,34 dolari/baril (bbl, o tona are circa 7 bbl), un prag care nu mai fusese atins din 1983. Pretul titeiului de tip Brent isi depasise propriul record de peste 58 de dolari/bbl. La 30 iunie 2004, titeiul costa 36 dolari/bbl la Bursa din New York si 33 de dolari la Londra. Analistii economici estimeaza ca este posibil ca pretul petrolului sa ajunga la 65 de dolari/baril daca Organizatia Mondiala a Petrolului nu va spori capacitatile de productie.
COMPARATIE CU PRETURILE DIN ALTE TARI
|
In Romania, benzinele CO 95 costa 0,94-0,95 euro/litru, iar motorinele, 0,87-0,9 euro/litru si sunt mai scumpe decat cele din Grecia si tarile baltice si comparabile cu cele din Spania si Polonia. Tarile mari ale Uniunii Europene se confrunta cu preturi crescute pana la 1,26-1,3 euro/litru la benzina si pana la 1,07-1,09 euro/litru la motorine. Astfel de comparatii nedumeresc (ori chiar scandalizeaza) consumatorii, pe de o parte pentru ca nivelul nostru de trai este departe de tarile UE, iar pe de alta pentru ca Romania mai are resurse de a produce 6 milioane de tone de titei inca vreo 17 ani. Economia consuma insa mai mult decat dublu.
Oficialii Petrom repeta, cu diferite ocazii, ca titeiul romanesc este cotat similar cu cel de tip Brent. Specialistii spun ca Petrom nu-si mai poate permite ca alta data sa-si subevalueze titeiul. |