x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Rabla din Germania salvează Uzinele Dacia

Rabla din Germania salvează Uzinele Dacia

de Vali Blanaru    |    09 Apr 2009   •   00:00
Rabla din Germania salvează Uzinele Dacia
Sursa foto: /Afp/Mediafax

Uzina Dacia şi alte fabrici auto din Europa Centrală beneficiază enorm în urma primelor de casare acordate în cadrul programelor de înnoire a parcurilor auto din Germania şi alte state europene.



Un milion de germani vor profita de subvenţia de 2.500 de euro acordată la achiziţionarea unei maşini noi, iar mare parte din cele 5 miliarde de euro vor ajunge la uzina din Mioveni.

Revenirea activităţii în uzinele din Europa Centrală în care sunt produse maşini ieftine şi de dimensiuni mici a fost uimitoare, scrie cotidianul Financial Times (FT). "Fabrica Dacia de la Mioveni a rămas aproape goală în noiembrie şi decembrie 2008, angajaţii fiind trimişi acasă, cu o reducere de 20% a salariilor.

În acest an, însă în urma lansării unor programe de înnoire a parcurilor auto în state vest-europene, fabrica de la Mioveni a prins viaţă", potrivit FT.
Directorul general al Dacia a declarat că trei sferturi din producţie ar putea fi destinate în acest an exportului, datorită creşterii cererii în vestul continentului.

CA O FURCULIŢĂ DE PLASTIC
"Dacia este o maşină simbol al crizei. Fără ornamente sofisticate, depăşită, ieftină şi poate de accea se bucură de succes", scrie la rândul său cotidianul german Die Tageszeitung. "Succesul pe care această marcă îl înregistrează pare a se baza strict pe utilitatea de moment, Dacia fiind comparată de germani cu o furculiţă de plastic ce înlocuieşte tacâmurile de argint", mai scrie publicaţia germană.

Cu toate acestea, Dacia a vândut anul trecut circa 25.500 de autovehicule în Germania. Pentru acest an, însă numărul comenzilor a depăşit deja nivelul de anul trecut. Compania deţinută de grupul francez Renault produce modelul Logan, cea mai ieftină maşină de serie din Europa, cu un preţ de 5.000 de euro. "Loganul este marele câştigător al programului de prime de casare din Germania", notează şi FT.

În februarie, Germania a reprezentat a doua piaţă de desfacere pentru Dacia, după Franţa, potrivit datelor producătorului auto român. Compania se aşteaptă ca livrările din Germania să fie mai mari decât cele din Franţa, pentru scurt timp, datorită primei de casare.

MAI MULTE STIMULENTE
Veştile bune pentru Dacia nu se opresc aici. Guvernul din Germania a acceptat să majoreze fondurile destinate programului de înnoire a parcului auto de la 1,5 miliarde euro la cinci miliarde euro. Programul, care constă în acordarea unor prime de 2.500 de euro pentru achiziţionarea unei maşini noi, eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, în schimbul casării unui autovehicul mai vechi de opt ani, va fi derulat până cel mult la sfârşitul acestui an, a declarat Ulrich Wilhelm, purtător de cuvânt al Guvernului.

Cabinetul cancelarului Angela Merkel se va reuni miercuri pentru a aproba formal suplimentarea fondurilor. "Acordarea de prime de casare s-a dovedit a fi un instrument eficient. Din acest motiv, coaliţia de guvernământ a acceptat majorarea fondurilor", a afirmat Wilhelm. Circa un milion de proprietari de maşini au aplicat pentru a beneficia de sumele acordate prin programul de reînnoire a parcului auto.

Suplimentarea fondurilor guvernamentale va permite onorarea a până la două milioane de cereri, faţă de maximul de 600.000 din prezent. Schema, care a contribuit la creşterea cu 40% a vânzărilor de maşini în luna martie, ar putea avea şi efecte negative, putând afecta dealerii de maşini vechi, au avertizat analiştii. Programul a provocat declinul preţurilor la fier vechi.

PROFIT PENTRU EUROPA DE EST
De planul de acordare a primelor de casare au beneficiat cel mai mult constructorii de maşini mici şi ieftine. În Cehia, Skoda, subsidiară a Volkswagen, a raportat dublarea la 11.000 de unităţi a vânzărilor din Germania în februarie. Astfel, fabrica din oraşul Mlada Boleslav a revenit la programul complet de lucru, după ce în ianuarie săptămâna de lucru a fost redusă la patru zile.

Compania italiană Fiat, care produce maşini mici în sudul Poloniei, a exportat 47.417 autovehicule în martie, mai mult cu 10.000 de unităţi comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.
Analiştii consideră că îmbunătăţirea exporturilor de maşini ar putea avea efecte pozitive asupra întregii economii, în special în Cehia, unde producătorii auto se concentrează pe autovehicule de dimensiuni mici.

×
Subiecte în articol: economic masini Dacia germania