x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator 9 milioane de euro aruncate pe hârţogăraie

9 milioane de euro aruncate pe hârţogăraie

de Iulia Barbu    |    08 Oct 2010   •   00:00

România se poate lăuda cu o infrastructură ce concurează cu succes orice ţară de lumea a treia. Trasarea pe hârtie a viitoarelor autostrăzi este de mulţi ani un sport naţional, ca şi refacerea lor. Mai exact, pentru orice lucrare de infrastructură este necesar un studiu de fezabilitate (SF).

Compania a avut grijă să întocmească zeci de SF-uri care ulterior au fost uitate prin sertare. Pentru altele s-au realocat bani în anii ce au urmat. Ceea ce se numeşte "revizuire". Fenomenul este determinat de nerespectarea valabilităţii acestor studii. Potrivit HG 28/2008, un SF este valabil doi ani. Dacă în această perioadă nu este demarată lucrarea, studiul trebuie revizuit. Depăşirea perioadei nu înseamnă altceva decât alte cheltuieli din bugetul statului. În mai bine de trei ani, din banii cheltuiţi pe refaceri şi revizuiri am fi putut construi chiar şi 9 kilometri de drum naţional.

Aşa cum a arătat Jurnalul Naţional în articolul "Nouă miliarde de euro aruncaţi precum sarea pe drum", gestionarea banilor alocaţi pentru autostrăzi şi reabilitări de drumuri naţionale lasă găuri negre în buget cu efect zero. Dacă pentru consultanţă şi proiectarea de drumuri şi autostrăzi s-au cheltuit 250 de milioane de euro, nici pentru revizuirea unor studii de fezabilitate nu au existat oprelişti. Încă din 2006, reactualizarea SF şi definitivarea traseului Bucureşti - Moara Vlăsiei, servicii oferite de Search Corporation, erau compensate cu peste 600.000 de euro. Elaborarea studiului de prefezabilitate pentru Autostrada Târgu-Mureş - Iaşi - Sculeni ne costa în 2007 în jur de 700.000 de euro. Ceva mai târziu, în acelaşi an, în urma unei licitaţii deschise, CNADNR plătea 2.500.000 de euro pentru elaborarea SF pentru Autostrada Sibiu - Piteşti. Trei ani mai târziu, lucrările nu au fost încă demarate. Încă din 2007 s-a plătit pentru reactualizarea SF a centurii Sibiului aproape 70.000 de euro.

În martie 2008, revizuirea SF pentru reabilitarea secţiunii de drum Alexandria - Craiova scotea din bugetul de stat 1.890.000 de euro. În luna iunie 2008, reactualizarea SF pentru centura Cluj-Nord valora 149.000 de euro. Tot în 2008, o revizuire a proiectului tehnic, de această dată pentru secţiunea 2 a variantei de ocolire Sibiu, era recompensată cu 70.000 de euro. Tot în 2008 se atribuia în urma licitaţiei contractul privind consultanţa pentru proiectul de autostradă Ploieşti - Buzău - Focşani. Cele 2.300.000 de euro plătite pentru consultanţă nu şi-au găsit utilitatea nici astăzi, în plin an 2010, când ar fi trebuit deja să se lucreze pe acest tronson. Autostrada Ploieşti - Buzău - Focşani ar urma să facă parte din Coridorul IX Pan European, care are o lungime de 6.500 km, din care 450 km traversează teritoriul României.

Nici în 2009, CNADNR nu a avut reţineri în achitarea unor revizuiri de SF-uri. 1.400.000 de euro a fost revizuirea proiectului tehnic pentru secţiunea de drum Filiaşi - Ciochiuta. Actualizare şi revizuire de SF pentru proiectul "monitorizarea centurii rutiere a Municipiului Bucureşti între A1 şi DN 7 şi DN 2 - A2" a scos din buget 70.000 de euro. Revizuirea SF Autostrada Timişoara - Lugoj au însemnat alte 154.000 de auro, iar SF-ul pentru Ditrău - Târgu Neamţ a fost alocat anul trecut în schimbul a 880.000 de euro. Final de linie - aproape 9 milioane de euro aruncate pe revizuiri de proiecte, cele mai multe nefinalizate nici până în acest moment.

×
Subiecte în articol: observator