x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Milioane de euro aterizează cu dedicaţie pe Aeroportul Timişoara

Milioane de euro aterizează cu dedicaţie pe Aeroportul Timişoara

de Mircea Opris    |    11 Noi 2010   •   00:00
Milioane de euro aterizează cu dedicaţie pe Aeroportul Timişoara
Sursa foto: Mircea Opriş/Jurnalul Naţional

Terminalul pentru sosiri şi tranzit non-Schengen de pe Aeroportul Internaţional Timişoara s-a realizat înainte de termen. Viteza mare o explică vizita din 15 şi 16 noiembrie pe care o fac comisarii europeni pentru a acredita aeroportul pentru preluarea pasagerilor care vin din afara spaţiului european.

Dar cum graba strică treaba, conducerea aeroportului a umflat valoarea investiţiei cu un milion şi jumătate de euro, de la două milioane la 3,5 milioane de euro. Fără licitaţii publice, aşa cum cere legea. Culmea e că noul terminal, mai scump, este deservit de utilaje vechi de la vechiul terminal al aeroportului.

AFARĂ E VOPSIT GARDUL...
Realizarea acestei investiţii şi a unei aerogări asemănătoare la aeroportul din Otopeni reprezintă două dintre condiţiile de bază pentru aderarea la spaţiul de liberă circulaţie. Timişoara este legată aerian, în prezent, de cinci destinaţii non-Schengen: Londra, Odessa, Lvov, Chişinău, Cernăuţi. Interesant este că, exceptând cursa de Londra, toate celelalte sunt operate de Compania Carpatair, cea mai interesată pentru ca acest terminal să fie operabil cât mai curând. Teoretic, începând cu luna martie 2011, Aeroportul Internaţional Timişoara "Traian Vuia" va putea prelua şi cursele non-Schengen ale aeroporturilor care nu au acest tip de facilităţi. Valoarea totală a investiţiei de la noul aeroport a depăşit 3,5 milioane de euro. Aceasta cuprinde, pe lângă construcţia propriu-zisă, dotările necesare unei bune funcţionari a aerogării: benzi transportoare, aparatură cu raze X, sisteme de supraveghere, de sonorizare şi de afişări curse, reţea de voce şi de date. În zilele următoare va începe montarea benzilor transportoare şi a aparaturii cu raze X, astfel încât, până la sosirea comisiei de evaluare, această operaţiune să fie finalizată.

... ÎNĂUNTRU, LEOPARZI FOMIŞTI
Până aici, totul sună bine şi frumos. Numai că o serie de nereguli financiare, precum şi umflarea proiectului cu 1,5 milioane de euro au intrat în atenţia Curţii de Conturi, chiar înainte de sosirea comisiei europene de acreditare. Dacă politic şi administrativ Timişoara şi Otopeniul au primit verde pentru a opera curse din afara Schengen-ului, la partea tehnică cei din Timişoara au gafat. Atât directorul general Cornel Să-mărtinean, cât şi directorul adjunct, Rodica Alexa, sunt cunoscuţi ca apropiaţi ai preşedintelui CJ Timiş şi al PD-L Timiş, Constantin Ostaficiuc. Doar că între cei doi se duce un război de gherilă pentru supremaţia pe aeroport. Finalizarea construcţiei aerogării non-Schengen s-a făcut înainte de termen astfel ca, la începutul lunii noiembrie, aceasta să poată fi evaluată de raportorii UE. Evaluarea va avea loc săptămâna viitoare.

Declaraţiile directorului Sămărtinean au fost ambigue: întâi a vorbit de trei milioane de euro, apoi de 3,5 milioane de euro. Valoarea iniţială a contractului pentru clădire, de două milioane de euro, nu putea fi legal modificată, aşa că s-a apelat la nişte anexe contractuale. Astfel că lucrarea începută şi finanţată încă din anul 2009 a continuat în cel mai lent ritm. În bugetul pe 2010 trebuia să fie prinse ca mijloace fixe independente benzile de transport bagaje şi aparatura de control, cea de comunicaţii, toate separat de clădire. Ele au fost însă încorporate în investiţia iniţială în clădire, deşi nu sunt bunuri fixe şi au cheltuieli de amortizare de cinci ani, spre deosebire de celelalte clădiri, care se vor amortiza în 40 de ani.

ŞPAGĂ LA SCARA AVIONULUI
În primăvara acestui an trebuia să se organizeze licitaţii publice pentru achiziţia de echipamente. Conducerea aeroportului a tărăgănat organizarea licitaţiilor, pentru a intra voit în criză de timp. Presat să deschidă terminalul pentru audit şi certificare Schengen, Sămărtinean a început negocieri directe cu furnizorii. Astfel, încălcând Legea achiziţiilor publice, directorul general a intrat în negocieri directe cu Siemens, firmă care a mai montat astfel de echipamente pe Aeroportul Timişoara, pe bază de licitaţie.

Conform înregistrărilor aflate la serviciile de informaţii, Sămărtinean a cerut unui reprezentant al Siemens, la scara avionului, 70.000 de euro pentru a face achiziţia de la fima germană, dar s-a lovit de un refuz. Cererea de comision a fost confirmată de reprezentanţi ai Siemens. Atunci el şi-a îndreptat atenţia spre celălalt furnizor, UTI. La sfârşitul lui august, precum şi în octombrie şi noiembrie s-au dus negocieri rapide dar dure cu cele două firme. Directorul general, după refuzul celor de la Siemens de a da şpagă a ales UTI, declanşând un război cu adjuncta sa, Rodica Alexa. "Toată vara şi toamna nu au mişcat un deget, doar s-au certat pentru aceste şpăgi. Au tras de timp până în ultima clipă", ne-a declarat un angajat din conducerea tehnică a aeroportului. Chiar şi după ce directorul Sămărtinean a cadorisit UTI cu acest contract, firma are nevoie de minimum trei luni de la emiterea comenzii ferme, ca să aducă benzile transportoare şi echipamentele de securitate.

Astfel, directorul aeroportului a mărit valoarea proiectului de la două milioane de euro plus TVA, publicată pe sistemul electronic al achiziţiilor publice, la 3,5 milioane, cumpărând direct echipamentele. Astfel au apărut suspiciunile de ocolire a licitaţiei publice şi, implicit, de deturnare de fonduri. Culmea acestor achiziţii este că, în criză de timp, inaugurarea oficială s-a făcut nu cu nişte benzi transportoare noi, ci cu benzi vechi de la Aeroportul Timişoara. Un reprezentant al UTI a declarat că ei nu pot aduce echipamentele mai devreme de 15 decembrie şi că singura soluţie va fi aducerea unor benzi dezafectate de la Aeroportul Otopeni. Asta vor vedea comisarii europeni la noul terminal non-Schengen, în valoare de 3,5 milioane de euro.

MIZA DUTY-FREE
Deşi administraţia aeroportului are un rol minor în operaţiunile cu cetăţeni din zonele respective, aceasta a dictat peste Poliţia de Frontieră, care are principala responsabilitate. În proiectul iniţial erau spaţii compartimentate conform normelor Schengen, iar 80% dintre spaţii reveneau Poliţiei de Frontieră. Subcomisarul Călin Popa de la Poliţia de Frontieră s-a ocupat de proiectul terminalului non-Schengen încă de la început şi a primit calificativ mai mare chiar decât colegii de la Otopeni de la cei 12 comisari europeni care au evaluat lucrările şi planurile operative anul trecut. Acesta a fost însă obligat să demisioneze acum trei săptămâni, după ce directorul aeroportului, prin intermediul şefilor de partid, a făcut presiuni pentru schimbarea subcomisarului, pe motiv că era nerespectuos.

În realitate, conflictul a plecat de la împărţirea spaţiilor din noul terminal. Sămărtinean voia să îşi facă aici un birou dar, cel mai important, ignorând condiţiile comisiei Schengen, să scoată Poliţia de frontieră din anumite spaţii, pentru a lăsa loc unor magazine... duty-free!
Dacă delegaţia de comisari europeni îşi va da acordul pentru funcţionarea aerogării pentru preluarea pasagerilor din spaţiul non-Schengen, rămâne de văzut. Asta pentru că directorul general are de dat nişte explicaţii cum, sub umbrela grabei de a fi acreditaţi pentru Schengen, proiectul s-a umflat cu 1,5 milioane de euro, benzile sunt cele vechi, iar birourile poliţiei de frontieră vor ajunge magazine duty-free.

×
Subiecte în articol: special