x close

Udrea, mai scumpă decât Ridzi

0
Autor: Dan Constantin 17 Iul 2009 - 00:00
Udrea, mai scumpă decât Ridzi Dragoş Stoica/Jurnalul Naţional


"Cazul Ridzi este doar vârful aisbergului", declara misterios şi ameninţător Traian Băsescu, marţi după-amiază, la învestirea în funcţie a noului ministru al Tineretului şi Sportului. Discursul şefului statului lasă să se înţeleagă că "trocul" imagine-bani publici este mult mai amplu, are şi alţi protagonişti. "Şi fiica mea, alături de alţi politicieni, ar fi trebuit să meargă să-şi dea darul la televiziuni." Ceea ce au şi făcut. Monitorizările arată că printre cele mai vizibile personaje politice în aprilie, mai şi iunie au fost Monica Ridzi, Elena Băsescu şi Elena Udrea.



Când Ridzi declara în vârtejul scandalului că la alte ministere e jaf de bani şi că după ea vor urma şi alte ţinte, mulţi au intuit că este vorba de Ministerul Turismului şi titulara portofoliului, Elena Udrea.

Investigaţiile Jurnalului Naţional pe care începem să le publicăm arată că această instituţie, nou apărută în structura Guvernului în ianuarie 2009, cheltuieşte într-o veselie fonduri uriaşe, având însă o maximă grijă pentru păstrarea aparenţelor legale. Sunt însă multe cazuri când aceste acţiuni plătite de la buget, deci din banii contribuabililor, ridică suspiciuni.

Ceea ce se întâmplă la acest minister aduce cu zicala - obrazul subţire cu cheltuială se ţine. Iar doamna ministru este în atenţia televiziunilor, îşi promovează imaginea având ca fundal acţiuni de promovare a turismului românesc.

TENIS CU 88.000 DE EURO
Ieri, dna ministru a dat amănunte despre campania de publicitate pe piaţa internaţională, care era estimată la 5.646.900 de lei (fără TVA), adică la peste 1,3 milioane de euro. Două televiziuni internaţionale (Eurosport şi CNN) sunt câştigătoarele contractului, partea leului - de circa 1 milion de euro fiind a canalului paneuropean de sport.

Am solicitat pe parcursul negocierii acestui contract mai multe informaţii din partea MT, dar am fost mereu amânaţi la răspunsuri, deşi ele ar fi fost, în mod normal, lesne de dat. Astfel se aprinde beculeţul suspiciunii, al îndoielilor. Răspunsurile au sosit abia ieri, la ora 15:54, poate pentru a nu le spune şi public la conferinţa de presă a Elenei Udrea programată la ora 16:00.

Primele neclarităţi legate de acest contract au apărut în zilele evenimentului de promovare "România, land of choice" de la Paris din 5 iunie 2009. Doamna ministru a fost atunci vedeta zilei pe micile ecrane; jucând tenis cu Ilie Năstase în faţa Primăriei Parisului a anunţat şi campania pe canalul paneuropean de sport. Eurosport difuza deja clipul "Land of choice" şi la întrebările privind costul lor, doamna ministru a spus foarte clar - nu-i din banii ministerului, nu ne costă nimic. Nu a costat atunci, dar acum, acelaşi post, ghici ciupercă-ntr-un picior, va încasa milionul de euro. Asupra acestui contract vom reveni însă după ce vom diseca "evenimentul de la Paris".

Caietul de sarcini şi solicitarea de ofertă pentru evenimentul de la Paris au fost făcute în mare grabă. Atât de mare, încât elementele de calendar arată că selecţia de oferte era deja rezolvată înainte de deschiderea plicurilor. Astfel, oferta în plic sigilat se deschidea după ora 10:00, la data de 2 iunie 2009. Adică, într-o marţi; 5 iunie cădea vineri.

Aşadar, fericitul câştigător urma să rezolve în două zile tot ceea ce ţinea de transportul la Paris al grupului folcloric (14 persoane plus patru delegaţi agenţie!!) cazarea grupului, organizarea unei cine festive vip la un restaurant select pentru 100 de invitaţi, găsirea a 10 promoteri şi 10 hostess pentru eveniment. Plus, evident, dotările necesare evenimentului: bannere, 12 roll-up cu dimensiuni 1x2 m; materiale promoţionale personalizate, tricouri, 500 mingi de tenis, invitaţii personalizate şi expedierea lor.

Totul în două zile, până la 5 iunie, vineri. Crede cineva că era posibil de realizat evenimentul fără ca cel care se angaja să nu fi ştiut dinainte că îl câştigă?

Pentru a arăta mascarada licitaţiei, avem dovezi că la organizarea evenimentului a lucrat efectiv doamna Mihaela Mihet, angajată la Reprezentanţa de Promovare Turistică de la Paris din subordinea M.T. Domnia sa racola hostess şi promoteri încă din 29 mai, stabilindu-le şi suma de 100 de euro pentru prestaţia din 5 iunie. Repetăm, oferta se deschidea după ora 10:00, la 2 iunie, comisia fiind reunită la ora 12:00, potrivit actelor publice difuzate de Minister.

Toată acţiunea a costat 88.000 de euro, potrivit declaraţiei doamnei ministru, care a fost filmată şi răsfilmată în acea zi de televiziuni. La acţiune erau anunţaţi Ilie Năstase, şi Nadia Comăneci şi Gheorghe Hagi. În caietul de sarcini a fost specificat în mod expres capitolul "onorarii pentru personalităţile invitate". Ilie Năstase a declarat că nu a luat nici un ban pentru participarea la eveniment. Nadia şi Hagi nu au confirmat nici ei încasarea de onorarii.

După ce am pus întrebările legate de evenimentul de la Paris, costurile acestuia au început să scadă. În răspunsul primit ieri la redacţie, oferta financiară a câştigătorului a avut un nivel de 73.992 de euro. Să reţinem că Elena Udrea declarase că evenimentul costase 88.000 de euro. O "bagatelă" de vreo 14.000 de euro în plus. Mărunţiş. Acum, precizează că factura emisă de societatea prestatoare ar fi de 55.000 fără TVA. (Cu TVA se ajunge la 65.450 de euro).





Personalităţile încasau 28.650 de euro, dar, precizează ministerul, "suma facturată a fost diminuată, printre altele, şi cu onorariul cuvenit lui Gheorghe Hagi". Cum rămâne cu onorariul lui Ilie Năstase, care, repetăm, a spus că nu a pretins nici un ban pentru eveniment? Pentru hostess şi promoteri erau "rezervaţi" 6.000 de euro, deşi cea care a acceptat oferta financiară, fiind implicată direct în evenimentul de la Paris, "racola", 10 hostess şi 10 promoteri cu 100 de euro (!!).

Ca şi în cazul Ridzi cu faimosul 2 Mai, dna ministru a cumpărat un eveniment care evident a fost supramediatizat. De la faţa locului, din Piaţa Primăriei pariziene au fost făcute transmisii în direct pe televiziuni. Întâmplător, Elena Udrea ne-a amintit că suntem în campania electorală pentru europarlamentare şi apărea ca lider harnic al PDL, votant la Paris. Era o parte a aisbergului condamnat de tutorele ei politic, Traian Băsescu, în faimoasa zi de 14 iulie.

PLĂŢI LA ZIARIŞTI
Trocul imagine-bani publici este la el acasă în ministerul doamnei Udrea. Domnul Băsescu ştia încă de la 29 mai de sifonarea banilor către televiziuni. Evenimentul de la Paris a fost "încărcat" la factură cu 8.850 de euro cu TVA, "sumă ce include cheltuielile de cazare, transport, asigurări de călătorie şi diurna" pentru ziarişti, după cum precizează ministerul în răspunsul către Jurnalul Naţional.

Aşadar, dna Udrea i-a avut pe ziarişti practic "salariaţii" ei pe perioada deplasării la Paris. Ea a fost, cum spuneam, supramediatizată. Ce reacţie vor avea CNA, Agenţia de monitorizare a presei, asociaţiile profesionale ale jurnaliştilor? Domnul Traian Băsescu a vrut să o remanieze imediat pe Ridzi când a aflat că duce banii publici la media. Dar dansul cu bani publici făcut de Elena Udrea cum va fi sancţionat?

LA FRANCE, MON AMOUR
Întâmplător, de Ziua Franţei a fost ghilotinată şi doamna Ridzi Monica Iacob; la Paris, la 5 iunie s-a făcut lansarea pe Eurosport a clipului România - The Land of choice. Totul este legat de filiera franceză pe care apar coincidenţe multe, prea multe pentru a fi întâmplătoare. Spotul publicitar a fost realizat de BRD-Société Générale. Gratuit, după cum precizează Elena Udrea. Parteneriatul cu banca franţuzească şi Ministerul Turismului a avut ca rezultat producţia spotului de agenţia oficială a BRD, ADDV Euro RSCG, avându-i ca protagonişti pe Nadia Comăneci, Ilie Năstase şi Gheorghe Hagi.

Având acest spot şi nici o obligaţie financiară faţă de BRD, care a suportat toate costurile respective, ministerul a trecut la etapa a 2-a, găsirea canalului media. Evident, a fost tot un canal francez, Eurosport fiind proprietatea postului TF1, în care principal acţionar este grupul Bouygue, cu interese şi în România.

CÂŞTIGĂTORII LA VREME DE CRIZĂ
Ne întrebăm ce câştigă BRD din livrarea gratuită a spoturilor către Ministerul Turismului? Este o întrebare pe care şi-o pun probabil cu acuitate acţionarii băncii. Noi putem să semnalăm încă o coincidenţă. Elena Udrea este un client al BRD, de unde a luat un credit de 3,2 milioane de euro, scadent în 2009. Venind criza, clientul a reuşit, ca mulţi alţii, amânarea cu un an al rambursării. Şi banca, şi clientul şi-au făcut evident socotelile, astfel încât să nu iasă nimeni în pagubă. Mai ales că acum, între instituţia condusă de Elena Udrea şi bancă sunt relaţii de parteneriat.

Ne întoarcem la procedura de atribuire a campaniei pentru promovarea internaţională ale cărei caracteristici au fost publicate la 23 iunie 2009, după ce ministrul făcuse dese referiri până atunci. Nu înţelegem cum au reuşit cei de la MT să aloce un cost estimat, fără TVA, de fix 5.646.900 RON? Am înţeles că erau presaţi de timp să înceapă promovarea turistică în miezul verii, dar reţinem că spoturile se vor difuza abia de la 1 august, nu 15 iulie, cum se stabilise iniţial.

La fel, nu este clar de ce în anunţul de atribuire se specifică faptul că "nu au existat datele tehnice ale spoturilor înainte de realizarea acestora", deşi spotul era gata încă de la sfârşitul lunii mai, iar anunţul a fost publicat la 23 iunie, şi spotul fusese deja difuzat pe Eurosport!

200.000 DE EURO PENTRU REALITATEA
Pentru "stimularea turismului", ministerul s-a acoperit cu un contract şi pentru virarea unei importante sume de bani de postul Realitatea, patronat de "mogulul cel rău ", duşmanul lui Traian Băsescu. Pentru inserarea unei imagini de două secunde cu sigla MT la emisiunea "All inclusive", doamna ministru plăteşte postului Realitatea nu mai puţin de 832.162 de lei.

Adică 200.000 de euro. Elena Udrea se bucură, întâmplător, de un tratament corespunzător, orice pas al ei fiind tratat ca un mare eveniment.

Acestea sunt câteva fapte din povestea financiară scrisă cu bani publici de harnicul ministru Elena Udrea.
Citeşte mai multe despre:   special,   iunie,   ministru,   udrea,   ministerul,   paris ,   ilie năstase,   elena,   evenimentul

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

“Anticorupția” riscă să rămână fără martorii acoperiți. Înalta Curte a sesizat din oficiu CCR în legătură cu aceste practici

“Anticorupția” riscă să rămână fără martorii acoperiți. Înalta Curte a sesizat din oficiu CCR în legătură cu aceste practici
Galerie Foto DNA este pe cale să-și ia “daună totală”, după ce, la sfârșitul săptămânii trecute, Înalta Curte de Casație și Justiție a decis, din oficiu, să sesizeze Curtea Constituțională cu privire la trei...

DNA face, pe şest, acte de urmărire penală în dosarul EADS

DNA face, pe şest, acte de urmărire penală în dosarul EADS
Galerie Foto Direcţia Naţională Anticorupţie pregăteşte, în subterane, o nouă lovitură de imagine menită, probabil, să estompeze efectul scandalurilor fără precedent în centrul cărora se află şefa instituţiei....

Ce miniştri ai Transporturilor aveau dosare la DNA în perioada şpăgilor vizate în dosarul lui Vlădescu

Ce miniştri ai Transporturilor aveau dosare la DNA în perioada şpăgilor vizate în dosarul lui Vlădescu
DNA a ieşit la atac, după decizia lui Klaus Iohannis de a nu o revoca din funcţie pe Laura Kovesi, cu un dosar de corupţie ce priveşte fapte petrecute începând cu 13 ani în urmă. Acţiunea procurorilor vizează...

Igor Bergler: Jumătate din populaţia României este analfabetă

Igor Bergler: Jumătate din populaţia României este analfabetă
Igor Bergler este cel mai vândut autor român de după Revoluţie. Prima sa carte, „Bibila pierdută”, a depăşit 130.000 de exemplare, iar noua sa carte, Testamentul lui Abraham, ar putea doborî acest record. Aut...

Țara pârtiilor de schi pe care nu poţi schia

Țara pârtiilor de schi pe care nu poţi schia
Galerie Foto O pârtie pentru care s-au cheltuit din bani publici 4 milioane de euro a stat mai mult închisă anul acesta pentru că nu a nins. Deși pe fondul încălzirii globale la nivel mondial pârtiile construite sub 1000 de...

Avizele CSM, folosite de Cotroceni în funcţie de “oportunitatea politică”

Avizele CSM, folosite de Cotroceni în funcţie de “oportunitatea politică”
Galerie Foto Klaus Iohannis susţine, în motivarea deciziei de a nu da curs propunerii formulate de ministrul Justiţiei, de revocare din funcţia de şef al DNA a Laurei Codruţa Kovesi, că a ţinut cont de avizul negativ dat de S...

1,2 milioane de lei, consultanţa pentru exproprierile de pe traseul A3

1,2 milioane de lei, consultanţa pentru exproprierile de pe traseul A3
Peste 1.400 de imobile din Bucureşti şi judeţele Ilfov şi Prahova urmează să fie expropriate, în vederea finalizării unor lucrări de construcţie de drumuri aflate pe coridorul Autostrăzii...

Apendicita – criză reală sau falsă

Apendicita – criză reală sau falsă
Diagnosticul în apendicită şi operaţia nu sunt chiar o bagatelă. Apendicele migrează uneori şi e necesar timp pentru a-l găsi. Profesor doctor Mircea Beuran explică, pentru cititorii Jurnalul, care sunt...

Dosarul Libarom: Povestea documentelor sechestrate de 5 ani de DNA

Dosarul Libarom: Povestea documentelor sechestrate de 5 ani de DNA
Galerie Foto Direcţia Naţională Anticorupţie refuză să permită unei firme aflate în insolvenţă, şi pentru care o instanţă de judecată a decis să îşi recupereze creanţele, să intre în posesia documentelor necesare...

Magnatul Popoviciu, refugiat la Londra, amenințat de fosta soție cu executarea silită în România

Magnatul Popoviciu, refugiat la Londra, amenințat de fosta soție cu executarea silită în România
Galerie Foto Până în urmă cu doar câțiva ani, averile deținute de trei celebri magnați din România însumau peste trei miliarde de euro. Este vorba despre averile controlate de Dinu Patriciu, Dan Grigore Adamescu și Puiu...

Cum construiesc românii prosperitatea din Bulgaria

Cum construiesc românii prosperitatea din Bulgaria
Galerie Foto Cea mai mare stațiune de schi din sud-estul Europei a fost construită cu bani românești. Numai că nu e la noi, e la bulgari. Vecinii noștri au profitat de dezastrul național din turismul nostru şi i-au...

Augustin Lazăr a clasificat achizițiile de tehnică specială, contrar Legii informațiilor clasificate

Augustin Lazăr a clasificat achizițiile de tehnică specială, contrar Legii informațiilor clasificate
Galerie Foto Direcția Națională Anticorupție s-a “conformat” voluntar ordinului emis, la începtul acestui an, de către procurorul general al României, Augustin Lazăr, și a secretizat caietele de sarcini în cadrul...

După mesele grele de Paşte trebuie să se revină imediat la dieta obişnuită

După mesele grele de Paşte trebuie să se revină imediat la dieta obişnuită
Obiceiul fermecător al românilor de a întinde o masă cu bunătăţi în toate ocaziile are pe podium ospăţul de Paşte. Pe masă te invită carnea grasă, maionezele, torturile, cozonacul,...

VIDEO Povestea românului care a refuzat să se însoare cu fata lui Stalin

VIDEO Povestea românului care a refuzat să se însoare cu fata lui Stalin
Galerie Foto Şi-a făcut studiile la Moscova la începuturile anilor '50 la Universitatea Lomonosov, unde trăieşte o poveste de dragoste cu Svetlana, fata dictatorului Stalin. A fost prieten cu Mihail Gorbaciov şi un...

DNA achiziționează o nouă aparatură de filaj de peste 900.000 de euro

DNA achiziționează o nouă aparatură de filaj de peste 900.000 de euro
Galerie Foto Aflată în mijlocul unor scandaluri fără precedent, legate de modul în care instrumentează unele dosare penale, cum administrează probe și cum inventează martori, pe de o parte, de controversele vizavi de relați...
Serviciul de email marketing furnizat de