"Cazul Ridzi este doar vârful aisbergului", declara misterios şi ameninţător Traian Băsescu, marţi după-amiază, la învestirea în funcţie a noului ministru al Tineretului şi Sportului. Discursul şefului statului lasă să se înţeleagă că "trocul" imagine-bani publici este mult mai amplu, are şi alţi protagonişti. "Şi fiica mea, alături de alţi politicieni, ar fi trebuit să meargă să-şi dea darul la televiziuni." Ceea ce au şi făcut. Monitorizările arată că printre cele mai vizibile personaje politice în aprilie, mai şi iunie au fost Monica Ridzi, Elena Băsescu şi Elena Udrea.
Când Ridzi declara în vârtejul scandalului că la alte ministere e jaf de bani şi că după ea vor urma şi alte ţinte, mulţi au intuit că este vorba de Ministerul Turismului şi titulara portofoliului, Elena Udrea.
Investigaţiile Jurnalului Naţional pe care începem să le publicăm arată că această instituţie, nou apărută în structura Guvernului în ianuarie 2009, cheltuieşte într-o veselie fonduri uriaşe, având însă o maximă grijă pentru păstrarea aparenţelor legale. Sunt însă multe cazuri când aceste acţiuni plătite de la buget, deci din banii contribuabililor, ridică suspiciuni.
Ceea ce se întâmplă la acest minister aduce cu zicala - obrazul subţire cu cheltuială se ţine. Iar doamna ministru este în atenţia televiziunilor, îşi promovează imaginea având ca fundal acţiuni de promovare a turismului românesc.
TENIS CU 88.000 DE EURO
Ieri, dna ministru a dat amănunte despre campania de publicitate pe piaţa internaţională, care era estimată la 5.646.900 de lei (fără TVA), adică la peste 1,3 milioane de euro. Două televiziuni internaţionale (Eurosport şi CNN) sunt câştigătoarele contractului, partea leului - de circa 1 milion de euro fiind a canalului paneuropean de sport.
Am solicitat pe parcursul negocierii acestui contract mai multe informaţii din partea MT, dar am fost mereu amânaţi la răspunsuri, deşi ele ar fi fost, în mod normal, lesne de dat. Astfel se aprinde beculeţul suspiciunii, al îndoielilor. Răspunsurile au sosit abia ieri, la ora 15:54, poate pentru a nu le spune şi public la conferinţa de presă a Elenei Udrea programată la ora 16:00.
Primele neclarităţi legate de acest contract au apărut în zilele evenimentului de promovare "România, land of choice" de la Paris din 5 iunie 2009. Doamna ministru a fost atunci vedeta zilei pe micile ecrane; jucând tenis cu Ilie Năstase în faţa Primăriei Parisului a anunţat şi campania pe canalul paneuropean de sport. Eurosport difuza deja clipul "Land of choice" şi la întrebările privind costul lor, doamna ministru a spus foarte clar - nu-i din banii ministerului, nu ne costă nimic. Nu a costat atunci, dar acum, acelaşi post, ghici ciupercă-ntr-un picior, va încasa milionul de euro. Asupra acestui contract vom reveni însă după ce vom diseca "evenimentul de la Paris".
Caietul de sarcini şi solicitarea de ofertă pentru evenimentul de la Paris au fost făcute în mare grabă. Atât de mare, încât elementele de calendar arată că selecţia de oferte era deja rezolvată înainte de deschiderea plicurilor. Astfel, oferta în plic sigilat se deschidea după ora 10:00, la data de 2 iunie 2009. Adică, într-o marţi; 5 iunie cădea vineri.
Aşadar, fericitul câştigător urma să rezolve în două zile tot ceea ce ţinea de transportul la Paris al grupului folcloric (14 persoane plus patru delegaţi agenţie!!) cazarea grupului, organizarea unei cine festive vip la un restaurant select pentru 100 de invitaţi, găsirea a 10 promoteri şi 10 hostess pentru eveniment. Plus, evident, dotările necesare evenimentului: bannere, 12 roll-up cu dimensiuni 1x2 m; materiale promoţionale personalizate, tricouri, 500 mingi de tenis, invitaţii personalizate şi expedierea lor.
Totul în două zile, până la 5 iunie, vineri. Crede cineva că era posibil de realizat evenimentul fără ca cel care se angaja să nu fi ştiut dinainte că îl câştigă?
Pentru a arăta mascarada licitaţiei, avem dovezi că la organizarea evenimentului a lucrat efectiv doamna Mihaela Mihet, angajată la Reprezentanţa de Promovare Turistică de la Paris din subordinea M.T. Domnia sa racola hostess şi promoteri încă din 29 mai, stabilindu-le şi suma de 100 de euro pentru prestaţia din 5 iunie. Repetăm, oferta se deschidea după ora 10:00, la 2 iunie, comisia fiind reunită la ora 12:00, potrivit actelor publice difuzate de Minister.
Toată acţiunea a costat 88.000 de euro, potrivit declaraţiei doamnei ministru, care a fost filmată şi răsfilmată în acea zi de televiziuni. La acţiune erau anunţaţi Ilie Năstase, şi Nadia Comăneci şi Gheorghe Hagi. În caietul de sarcini a fost specificat în mod expres capitolul "onorarii pentru personalităţile invitate". Ilie Năstase a declarat că nu a luat nici un ban pentru participarea la eveniment. Nadia şi Hagi nu au confirmat nici ei încasarea de onorarii.
După ce am pus întrebările legate de evenimentul de la Paris, costurile acestuia au început să scadă. În răspunsul primit ieri la redacţie, oferta financiară a câştigătorului a avut un nivel de 73.992 de euro. Să reţinem că Elena Udrea declarase că evenimentul costase 88.000 de euro. O "bagatelă" de vreo 14.000 de euro în plus. Mărunţiş. Acum, precizează că factura emisă de societatea prestatoare ar fi de 55.000 fără TVA. (Cu TVA se ajunge la 65.450 de euro).
Personalităţile încasau 28.650 de euro, dar, precizează ministerul, "suma facturată a fost diminuată, printre altele, şi cu onorariul cuvenit lui Gheorghe Hagi". Cum rămâne cu onorariul lui Ilie Năstase, care, repetăm, a spus că nu a pretins nici un ban pentru eveniment? Pentru hostess şi promoteri erau "rezervaţi" 6.000 de euro, deşi cea care a acceptat oferta financiară, fiind implicată direct în evenimentul de la Paris, "racola", 10 hostess şi 10 promoteri cu 100 de euro (!!).
Ca şi în cazul Ridzi cu faimosul 2 Mai, dna ministru a cumpărat un eveniment care evident a fost supramediatizat. De la faţa locului, din Piaţa Primăriei pariziene au fost făcute transmisii în direct pe televiziuni. Întâmplător, Elena Udrea ne-a amintit că suntem în campania electorală pentru europarlamentare şi apărea ca lider harnic al PDL, votant la Paris. Era o parte a aisbergului condamnat de tutorele ei politic, Traian Băsescu, în faimoasa zi de 14 iulie.
PLĂŢI LA ZIARIŞTI
Trocul imagine-bani publici este la el acasă în ministerul doamnei Udrea. Domnul Băsescu ştia încă de la 29 mai de sifonarea banilor către televiziuni. Evenimentul de la Paris a fost "încărcat" la factură cu 8.850 de euro cu TVA, "sumă ce include cheltuielile de cazare, transport, asigurări de călătorie şi diurna" pentru ziarişti, după cum precizează ministerul în răspunsul către Jurnalul Naţional.
Aşadar, dna Udrea i-a avut pe ziarişti practic "salariaţii" ei pe perioada deplasării la Paris. Ea a fost, cum spuneam, supramediatizată. Ce reacţie vor avea CNA, Agenţia de monitorizare a presei, asociaţiile profesionale ale jurnaliştilor? Domnul Traian Băsescu a vrut să o remanieze imediat pe Ridzi când a aflat că duce banii publici la media. Dar dansul cu bani publici făcut de Elena Udrea cum va fi sancţionat?
LA FRANCE, MON AMOUR
Întâmplător, de Ziua Franţei a fost ghilotinată şi doamna Ridzi Monica Iacob; la Paris, la 5 iunie s-a făcut lansarea pe Eurosport a clipului România - The Land of choice. Totul este legat de filiera franceză pe care apar coincidenţe multe, prea multe pentru a fi întâmplătoare. Spotul publicitar a fost realizat de BRD-Société Générale. Gratuit, după cum precizează Elena Udrea. Parteneriatul cu banca franţuzească şi Ministerul Turismului a avut ca rezultat producţia spotului de agenţia oficială a BRD, ADDV Euro RSCG, avându-i ca protagonişti pe Nadia Comăneci, Ilie Năstase şi Gheorghe Hagi.
Având acest spot şi nici o obligaţie financiară faţă de BRD, care a suportat toate costurile respective, ministerul a trecut la etapa a 2-a, găsirea canalului media. Evident, a fost tot un canal francez, Eurosport fiind proprietatea postului TF1, în care principal acţionar este grupul Bouygue, cu interese şi în România.
CÂŞTIGĂTORII LA VREME DE CRIZĂ
Ne întrebăm ce câştigă BRD din livrarea gratuită a spoturilor către Ministerul Turismului? Este o întrebare pe care şi-o pun probabil cu acuitate acţionarii băncii. Noi putem să semnalăm încă o coincidenţă. Elena Udrea este un client al BRD, de unde a luat un credit de 3,2 milioane de euro, scadent în 2009. Venind criza, clientul a reuşit, ca mulţi alţii, amânarea cu un an al rambursării. Şi banca, şi clientul şi-au făcut evident socotelile, astfel încât să nu iasă nimeni în pagubă. Mai ales că acum, între instituţia condusă de Elena Udrea şi bancă sunt relaţii de parteneriat.
Ne întoarcem la procedura de atribuire a campaniei pentru promovarea internaţională ale cărei caracteristici au fost publicate la 23 iunie 2009, după ce ministrul făcuse dese referiri până atunci. Nu înţelegem cum au reuşit cei de la MT să aloce un cost estimat, fără TVA, de fix 5.646.900 RON? Am înţeles că erau presaţi de timp să înceapă promovarea turistică în miezul verii, dar reţinem că spoturile se vor difuza abia de la 1 august, nu 15 iulie, cum se stabilise iniţial.
La fel, nu este clar de ce în anunţul de atribuire se specifică faptul că "nu au existat datele tehnice ale spoturilor înainte de realizarea acestora", deşi spotul era gata încă de la sfârşitul lunii mai, iar anunţul a fost publicat la 23 iunie, şi spotul fusese deja difuzat pe Eurosport!
200.000 DE EURO PENTRU REALITATEA
Pentru "stimularea turismului", ministerul s-a acoperit cu un contract şi pentru virarea unei importante sume de bani de postul Realitatea, patronat de "mogulul cel rău ", duşmanul lui Traian Băsescu. Pentru inserarea unei imagini de două secunde cu sigla MT la emisiunea "All inclusive", doamna ministru plăteşte postului Realitatea nu mai puţin de 832.162 de lei.
Adică 200.000 de euro. Elena Udrea se bucură, întâmplător, de un tratament corespunzător, orice pas al ei fiind tratat ca un mare eveniment.
Acestea sunt câteva fapte din povestea financiară scrisă cu bani publici de harnicul ministru Elena Udrea.
Citește pe Antena3.ro