x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Google, Facebook şi Twitter, în mod făţiş de partea manifestanţilor egipteni

Google, Facebook şi Twitter, în mod făţiş de partea manifestanţilor egipteni

02 Feb 2011   •   20:18

Google, Facebook şi Twitter iau în mod deschis partea manifestanţilor egipteni, care le utilizează reţelele de socializare pentru a comunica între ei, giganţii americani ai Internetului neezitând să iasă din atitudinea rezervată ce caracterizează lumea afacerilor, relatează miercuri AFP.

Cei trei piloni ai Internetului n-au aşteptat mult pentru a-şi afişa sprijinul faţă de manifestanţi. Săptămâna trecută, după ce autorităţile egiptene au tăiat accesul la reţeaua mondială, Google, Facebook şi Twitter şi-au exprimat nemulţumirea că regimul preşedintelui Mubarak privează de Internet 80 milioane de egipteni.

În opinia analiştilor, luarea de poziţie de către cele trei societăţi americane este cu atât mai spectaculoasă cu cât ea este una neobişnuită.

''De obicei, pentru o societate, problema este de a şti cum să obţii beneficii şi nu cea de a şti ce poate fi pozitiv pentru planetă'', a declarat Benjamin Hermalin, profesor de finanţe la Şcoala de comerţ Haas din Berkeley /statul american California/.

''Dat fiind climatul de incertitudine politică ce prevalează, este surprinzător faptul că unele societăţi mizează mai degrabă pe o tabără decât pe cealaltă, deoarece dacă cealaltă tabără câştigă, aceste societăţi vor fi într-o situaţie foarte proastă'', explică Hermalin.

Incertitudinea n-a împiedicat Facebook, care are peste 5 milioane de membri în Egipt, să difuzeze un comunicat în care grupul, cu sediul în Palo Alto /California/, consideră că ''nimeni nu trebuie privat de accesul pe Internet''.

''Deşi doar egiptenii şi guvernul lor sunt sunt cei care trebuie să-şi rezolve diferendul, a priva de Internet milioane de persoane reprezintă un motiv de preocupare pentru ansamblul planetei'', a estimat Andrew Noyes, purtător de cuvânt al Facebook.

Google şi Twitter au mers mai departe. Cele două grupuri au anunţat la sfârşitul săptămânii trecute că au cooperat pentru a introduce un sistem care să le permită egiptenilor trimiterea de mesaje pe site-ul de microbloguri cu ajutorul unui telefon, ocolind blocarea Internetului.

Chiar şi site-ul de înregistrări video YouTube, care aparţine reţelei Google, s-a alăturat. Site-ul a pus canalul de informaţii politice CitizenTube la dispoziţia egiptenilor care doresc să-şi descarce înregistrările video. În plus, unele transmisiuni în direct ale canalului Al Jazeera sunt disponibile pe site-ul pe Internet.

Aceste luări de poziţie nu sunt totuşi total dezinteresate, subliniază Michael Connor, responsabil al revistei online Business Ethics. Google, Twitter şi Facebook ''trebuiau să facă ceva. Clienţii lor aşteaptă de la ei unele acţiuni'', a dat asigurări Connor.

Şi cei trei giganţi ai Internetului pot să-şi pemită aceasta cu atât mai mult cu cât ei nu riscă mare lucru în teren. Spre deosebire de mari întreprinderi precum Coca-Cola, cei trei n-au angajaţi locali de protejat şi, mai ales, constată Benjamin Hermalin, ''raza lor de acţiune este una mondială, n-au aproape nici un activ la nivel local''.
Coca-Cola în schimb ar pierde totul adoptând o astfel de poziţie.

''Să ne imaginăm că Mubarak sau partizanii lui rămân la putere şi Coca-Cola le oferă Coca manifestanţilor. Care ar fi primul lucru pe care regimul l-ar face ? Bineînţeles, ar pedepsi Coca-Cola şi i-ar naţionaliza fabricile'', afirmă Hermalin.

Nici vorbă de aşa ceva în cazul Google, Facebook şi Twitter. Publicitatea de care cei trei beneficiază ''depăşeşte cu mult riscul de a-şi pune în pericol afacerile în Egipt'', conchide Benjamin Hermalin.
Agerpres

×