Fostul presedinte atrage atentia asupra inutilitatii unei astfel de investitii, in conditiile in care porturile romanesti de la Dunare nu mai exista, iar traficul de la Bucuresti spre porturile cele mai apropiate – Giurgiu si Oltenita si chiar si Calarasi – este zero.
Dupa ce premierul Emil Boc a "oferit' chinezilor posibilitatea de a investi si in construirea asa numitului Canal Dunare-Bucuresti, fostul presedinte Ion Iliescu considera ca ideea construirii acestui canal este "o aberatie'. Intr-o postare pe blogul personal, Ion Iliescu expune argumentele pentru care considera ca o asemenea investitie nu raspunde deloc vreunei necesitati sI scrie ca, daca Executivul se va incapatana ci acest proiect, va cere Parlamentului sa faca o dezbatere, cu participarea unor specialisti, pentru a se lamuri pe fond toate problemele respective.
"Am aflat cu surprindere ca premierul Boc a tratat, cu prilejul vizitei in China, includerea printre obiectivele de investitii la care s-a solicitat participarea unor parteneri chinezi, si a asa-numitului "Canal' Dunare-Bucuresti. Deci, trebuie sa intelegem ca guvernul Boc isi asuma realizarea acestui obiectiv de investitii, promovat la vremea sa de Nicolae Ceausescu. In conditiile actuale, o asemenea investitie, foarte costitisitoare, trebuie in mod obligatoriu sa obtina aprobarea Parlamentului. Sunt curios sa stiu CINE ANUME SUSTINE O ASEMENEA ABERATIE ? Pentru ca este vorba de o aberatie !', scrie fostul presedinte.
"Se stie foarte bine ca pe Dunare, demult, de dupa cel de-al doilea razboi mondial, traficul fluvial s-a redus continuu pana la disparitia sa totala. Porturile romanesti la Dunare nu mai exista. Deci, in lipsa acestei activitati si traficul de la Bucuresti spre porturile cele mai apropiate – Giurgiu si Oltenita si chiar si Calarasi – este ZERO ! Toate aceste localitati fiind legate de Bucuresti (atat cu cai ferate, cat si cu sosele). Atunci, daca nu exista un astfel de trafic, ce poate motiva construirea unui "Canal' ? Ce sa se transporte pe un asemenea traseu ?', se intreaba Ion Iliescu.
Fostul presedinte aminteste ca aceasta constructie a fost decisa de Ceausescu in ciuda opozitiei hotarate a specialistilor din domeniul gospodaririi apelor, intr-o perioada in care Nicolae Ceausescu manifesta accese de megalomanie. In plus, sustinatorii de atunci ai proiectului i-au motivat lui Ceausescu nevoia ca oamenii si utilajele folosite la construirea Canalului Dunare-Marea Neagra, aflat la final, trebuiau folositi undeva. In acest context, Ion Iliescu ridica semne de intrebare asupra argumentelor pentru care s-ar vrea acum construirea acestui Canal.
"In primul rand, acest asa-zis "Canal' nu raspunde unei necesitati!!! Nu exista un asemenea trafic de marfuri. Daca ar fi, exista mijloace – sosele si cai ferate – care sa faca fata unor asemenea necesitati. In al doilea rand, denumirea de "Canal' este improprie. Proiectul respectiv prevede de fapt amenajarea albiei inferioare a raului Arges in cinci trepte hidrotehnice. In al treilea rand, o asemenea amenajare hidrotehnica poate avea ratiunea ei doar pentru utilizarea energetica (asa cum s-a realizat pe Argesul Superior si pe Oltul inferior) –in nici un caz pentru navigatie! Argesul, ca toate raurile noastre interioare are o variatie enorma a debitelor, mergand de la debite minime, la varsarea in Dunare de 10 metri cubi pe secunda (la ape mici) – pana la 2000 metri cubi pe secunda , si viituri frecvente de peste 1000 mc/sec. In aceste conditii orice activitate de navigatie este imposibila. In plus, Argesul are un important transport de aluviuni (in regim natural el transporta peste 4 mil.m3 de aluviuni). Aceasta face ca toate acumularile sa fie colmatate in perioade scurte de timp. Ceea ce se poate vedea cu ochiul liber, atat pe Argesul Superior (a se vedea lacurile Bascov si Prundu, de langa Pitesti) cat si pe Olt. Deci, efectiv, o asemenea constructie conceputa pentru navigatie – nu ar avea nici o sansa sa functioneze. Ar fi bani irositi de pomana ! Cine isi poate permite asa ceva ?', scrie Ion Iliescu.