x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Metroul: gogoaşa magistrală a candidaţilor la primării

Metroul: gogoaşa magistrală a candidaţilor la primării

de Marius Gîrlașiu    |    20 Mai 2016   •   13:58
Metroul: gogoaşa magistrală a candidaţilor la primării

Gogoşile electorale au devenit o tradiţie în campania pentru alegerile locale. Dacă fostul primar al Capitalei, Sorin Oprescu, le-a vândut bucureştenilor iluzia unei autostrăzi suspendate, candidaţii din acest an îşi atrag alegătorii cu o promisiune magistrală: metroul! Dacă s-ar ţine de cuvânt, oraşe ca Iaşiul, Timişoara şi Clujul ar urma să beneficieze de metrou în viitorul mai mult sau mai puţin apropiat.

Dacă la Cluj şi Timişoara se vorbeşte de ani buni de o magistrală de metrou, în capitala Moldovei promisiunea e una mult mai recentă. Luna trecută, presa locală a dezvăluit planurile edilului suspendat Gheorghe Nichita, care visa la o magistrală de metrou cu 15 staţii care să străbată Iaşiul pe o lungime de 35 de kilometri. Cum Nichita a decis să nu mai candideze din cauza problemelor penale, iluzia metrolului a fost preluată din mers de actualul primar interimar, Mihai Chirică. Social-democratul va candida în acest an la primăria oraşului cu promisiunea că va face ca visul metroului prin Iaşi să devină realitate. Potrivit reprezentanţilor primăriei, costurile proiectului comandat deja de primarul Nichita s-ar ridica la peste patru miliarde de euro, iar lucrărie vor dura doar patru ani. Astfel, în Copou s-ar putea circula cu metroul în 2020.

De la Funar la Buzoianu

Şi la Cluj există iluzia unei linii de metrou în campania electorală. Discuţia a apărut prima oară în 2008 pe malul Someşului, când fostul lider al Partidului România Mare, Gheorghe Funar, le promitea clujenilor că va construi o magistrală de metrou dacă va deveni edilul oraşului. Anul trecut, actualul primar Emil Boc le spulbera visul clujenilor. “Ar fi frumos să ai de la Polul la aeroport o linie de metrou. Din nefericire, costurile exorbitante nu ne mermit nici să visăm”, explica Boc în septembrie 2015. Doar că în prag de alegeri, fostul premier s-a răzgândit şi a anunţat că va exista o analiză pentru construcţia unei magisrale de metroul de la Polus la Aeroportul Avram Iancu. “Eu cred că nu trebuie exclusă o astfel de variantă pe termen mediu şi lung”, şi-a sedus Boc electoratul în luna martie. Şi principalul adversar al fostului prim-ministru, milionarul Octavian Buzoianu, le-a promis clujenilor o linie de metrou. Doar că independentul susţinut de ADLE şi PSD susţine că proiectul metroului clujean se va realiza efectiv abia peste vreo 20 de ani. Partea bună ar fi că potrivit planurilor omului de afaceri, proiectul ar costa doar un miliard de euro.

Robu a făcut şi studiu

Cu metroul ar putea circula pe viitor şi locuitorii din capitala Banatului. Proiectul unei magistrale de metrou a fost prezentat încă de la începutul mandatului de actualul primar al Timişoarei, liberalul Nicolae Robu. În octombrie anul trecut, edilul a comandat chiar şi un studiu de prefezabilitate pentru îngroparea liniilor de cale ferată care traversează oraşul de pe malul Begăi. Studiul comandat de primarul Nicolae Robu a scos din bugetul local circa 100.000 de lei, însă consilierii locali au criticat iniţiativa liberalului şi spun că proiectul este unul fantezist. Metroul timişorean ar urma să aibă o lungime de 10 kilometri, iar după estimările lui Robu, magistrala ar putea fi dată în folosinţă peste zece ani. Liberalul a calculat şi sumele necesare, aproximativ două miliarde de euro. Dacă iniţial s-a gândit ca metroul să unească Gara de Nord cu Gara de Est din Timişoara, acum doi ani Robu anunţa că magistrala va fi ceva mai lungă, până la Aeroportul Traian Vuia din oraş.

Metroul oltenesc

Şi la olteni a existat în trecut promisiunea unei magistrale de metrou. Acum patru ani, la alegerile din 2012, candidatul PP-DD la primăria din Râmnicu Vâlcea, Ion Nicolae, le promitea alegătorilor că oraşul va beneficia de o linie de metrou dacă-l vor alege primar. Între timp, PP-DD a dispărut din peisajul politic, fiind înghiţit de UNPR. Odată cu PP-DD a dispărut în neant şi visul metroului din Râmnicu Vâlcea.

Mihai Chirică, social-democratul care candidează în iunie pentru primăria Iaşiului şi omul de afaceri Octavian Buzoianu, care candidează ca independent la primăria Cluj-Napoca, le-au promis alegătorilor că le vor îndeplini visul de a circula cu metroul prin marile oraşe ale României. Liberalul Nicolae Robu are şi el în plan o linie de metrou pe malul Begăi.

Metroul a fost subiect de dezbatere şi în campania electorală pentru primăria Capitalei. Candidatul PSD Gabriel Firea şi-a propus printre priorităţi extinderea reţelei de metrou a Bucureştiului, dar s-a lovit de ironiile lui Marian Vanghelie. “Poate metroul între Bucureşti şi Voluntari! Metroul nu este la Primăria Capitalei”, a fost replica lui Vanghelie. Ulterior, senatoarea Gabriela Firea a inclus în programul său electoral preluarea Metrorex de către municipalitate, finalizarea magistralei către Drumul Taberei şi demararea lucrărilor la magistrala către Aeroportul Henri Coandă. De altfel, metroul spre aeroport a fost una dintre condiţiile impuse de UEFA pentru ca Bucureştiul să găzduiască meciuri la EURO 2020. În octombrie anul trecut, viceprimarul Capitalei, Cornel Pieptea, susţinea că Primăria Generală nu poate susţine financiar transferul metroului de la Guvern în subordinea Consiliului General, pentru că acest lucru ar însemna ca 40% din bugetul oraşului să fie cheltuit pentru subvenţiile Metrorex, RATB şi RADET. Lucrările la cei nouă kilometri ai tronsonului Drumul Taberei - Universitate au început în 2011 şi ar putea fi terminate abia spre finalul anului 2017.

×