Peste 30% din consumul mediu net zilnic pe locuitor în România este ocupat de laptele şi produsele din lapte, cea mai mare pondere în alimentaţie.
România se află printre marii consumatori de lapte din Europa, per capita, depăşind ţări ca Germania, Austria, Polonia sau Spania. Pe de o parte, tradiţia consumului de lapte este parte din cultura noastră, având la bază creşterea animalelor pentru lapte în viaţă rurală, fie că este vorba de vaci, fie că este vorba de oi, fie că este vorba de capre.
Pe de altă parte, laptele rămâne un produs ieftin, vândut la unele dintre cele mai mici preţuri din UE, iar consumul ridicat de lapte nu arată neapărat prosperitatea României, ci mai degrabă o situaţie economică mai dificilă, cred specialiştii din domeniu. Comparativ cu ţările vestice, care au un consum mai mare de brânzeturi şi produse lactate şi o industrie bine dezvoltată, România a avut un declin al zootehniei şi o dezvoltare mai lentă a industriei, iar acum, chiar şi produsele finite pe care le consumă, în mare parte, le importă din aceste ţări.
„Circa 60% din tot ce consumăm produse lactate în România provine din import, sub diferite forme: lapte crud, lapte praf, produse semifinite şi produse finite. Primul şi cel mai important pas este prioritizarea zootehniei pentru a oferi materie primă fabricilor din România. Încă avem capacitate în aceste fabrici, dar ea se reduce treptat din cauza că materia primă se află în alte ţări. Este nevoie să creştem producţia fermelor existente şi să adăugăm ferme noi“, spune Adrian Cocan, cofondator şi director general al brandului Lăptăria cu Caimac, produs de Agroserv Măriuţa (simbol bursier Milk).
(sursa: Mediafax)