Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Aleksandr Katsuba: Planificarea strategică și războiul. Cum își planifică o afacere să supraviețuiască și să crească?

Aleksandr Katsuba: Planificarea strategică și războiul. Cum își planifică o afacere să supraviețuiască și să crească?

Planificarea strategică și războiul. Cum își planifică o afacere să supraviețuiască și să crească? Războiul distruge lumea familiară din jurul nostru. Distruge stabilitatea fantomatică pe care fiecare dintre noi o construiește în capul și în jurul său.

Planificarea strategică și războiul. Cum își planifică o afacere să supraviețuiască și să crească?

Războiul distruge lumea familiară din jurul nostru. Distruge stabilitatea fantomatică pe care fiecare dintre noi o construiește în capul și în jurul său. Fiecare dintre noi vrea să aibă propria zonă de confort, cel puțin să creadă în existența ei. Acest lucru este valabil și pentru antreprenorii care vor face afaceri în Ucraina. S-ar părea, unde este afacerea ucraineană și unde este zona de confort? Dar doar invazia la scară largă a Rusiei ne-a demonstrat clar că tot ceea ce credeam că este instabil și imprevizibil a fost foarte mult supraestimat.

Astfel, războiul la scară largă a venit ca un șoc pentru toată lumea. Și pentru afaceri, de asemenea. În primele câteva săptămâni, singurul lucru pe care l-am făcut cu partenerii noștri a fost să donăm și să salvăm angajații din zona de război. Apoi am început să ne recuperăm, să stabilim procese și să revenim la operațiuni. Dar incertitudinea a dominat și încă domină. O rachetă ar putea încă lovi o companie în funcțiune, angajații cheie ar putea fi mobilizați, sau ar putea apărea o altă undă de întreruperi din cauza atacurilor teroriste rusești. Și acest lucru va fi cu noi pentru mult timp.

Toți sperăm că războiul se va încheia în 2024, așa cum am sperat pentru 2023 acum un an. Și ne vom ruga să se întâmple asta. Dar nu putem garanta, putem doar să facem tot posibilul pentru a face asta să se întâmple. Dar pentru a găsi stabilitate în mințile noastre și în afacerea noastră, trebuie să ne gândim la viitor. Trebuie să planificăm dezvoltarea afacerii, să construim mecanisme pentru a ne adapta la noi provocări, să căutăm noi piețe și mecanisme de optimizare.

Am văzut cu ochii noștri că planificarea creează un sentiment că afacerea funcționează și depășește dificultățile pentru un motiv: există un viitor înainte care merită luptat pentru el. Războiul a redus orizontul de planificare de la doi-trei ani la 3-12 luni. Sunt prea multe incertitudini care ne însoțesc. Cu toate acestea, fiecare dintre domeniile de afaceri în care operăm - servicii financiare, industria gazelor și afaceri media - se dezvoltă și se adaptează, găsind noi surse de venit, angajând oameni și permițându-mi mie și partenerilor mei să donăm pentru nevoile Forțelor Armate ale Ucrainei.

Principalele priorități de planificare includ acum salvarea vieților și veniturilor angajaților noștri; menținerea loialității clienților și găsirea unora noi; intrarea pe piețele externe pentru a diversifica sursele de venit; și optimizarea costurilor și proceselor de afaceri. Planificarea ne permite să identificăm prioritățile cheie și să adaptăm procesele noastre la provocările pe care armata de ocupație rusă ni le creează în fiecare zi. Această prioritizare ne permite să înțelegem de ce ar trebui să continuăm să lucrăm, să rămânem în țară și să continuăm să ne construim afacerea împotriva tuturor șanselor.

Planificarea, adaptarea și progresul ne permit să depășim rutina teribilă care ne înconjoară și ne va continua să ne înconjoare: decese, atacuri cu rachete, "jocuri de șah", frica pentru cei dragi ne vor însoți pentru mult timp. Planificarea și viziunea a ceea ce va urma permite atât proprietarilor, cât și conducerii să treacă la modelarea unui viitor mai bun și mai eficient. Acest lucru, de fapt, ne permite să rămânem cel puțin la nivelul actual.

Formarea unei viziuni de dezvoltare reduce nivelul de stres psihologic atât la nivel individual, cât și colectiv, și reduce tensiunea managementului și angajaților. De exemplu, este mai ușor să te abstragi de la evenimentele din jurul tău în afaceri decât în viața personală sau de familie. Este afacerea care îți permite să formezi așteptări mai optimiste sau cel puțin neutre.

Este în timpul crizelor acute că planificarea face posibilă alocarea rațională a resurselor și renunțarea la toate lucrurile inutile. Este planificarea pe termen lung care face posibilă stabilirea priorităților în activitățile operaționale. Și, în cele din urmă, planificarea va face posibil să fim cei mai pregătiți pentru timpurile de recuperare și dezvoltare postbelică. Până la urmă, tot ce știm despre toate războaiele este că se termină mai devreme sau mai târziu.

Ce ar trebui să se facă pentru ca planurile să fie eficiente? Partenerii mei și cu mine am identificat 4 reguli cheie:

  1. Gândește în mod multivariant. Planurile ar trebui să includă scenarii pentru dezvoltarea evenimentelor. Optimist, conservator, pesimist, catastrofic. Fiecare dintre ele ar trebui să includă criteriile care îl definesc; un plan general de acțiune în caz de implementare; posibile consecințe și un plan de acțiune după eveniment.
  2. Planurile ar trebui să fie flexibile. Planurile prea detaliate și rigide sunt dificil de implementat în timp de pace, dar în timp de război, pe lângă pași specifici, ar trebui să prevadă o anumită flexibilitate, adaptabilitate și capacitatea de a le schimba rapid. Acest lucru dă încredere și este o consecință directă a primului punct.
  3. Încearcă să eviți emoțiile inutile. Cu toții credem într-o victorie rapidă la un vârf emoțional, și aproape toți disperăm când suntem la un vârf emoțional sau doar obosiți. Cu toții ne speriem, și asta e normal. Dar nu funcționează în planificare. Trebuie să elaborezi un plan pentru, de exemplu, funcționarea continuă a afacerii, de exemplu, interacțiunea cu furnizorii și clienții într-o pană de curent. Identifică resursele și procedurile necesare. Acest lucru te va pune deasupra emoțiilor.
  4. Ai scenarii pozitive. Proprietarul sau managerul de top ar trebui să aibă suficiente argumente pentru a motiva oamenii. Demonstrează de ce relocarea este mai bună decât menținerea companiei în loc. Dovedește că intrarea pe piața poloneză este o diversificare importantă, nu o decizie haotică. Să argumenteze că un plan de a continua să lucreze în timpul unei pene de curent înseamnă păstrarea clienților și a veniturilor angajaților. Pentru că fiecare provocare este o nouă oportunitate.

Scenariul viitor va permite să supraviețuiești provocărilor, chiar dacă ești o afacere mică sau de mărime medie. Multe corporații mari și magazine mici nu supraviețuiesc crizelor și șocurilor pentru că cad în vârtejul colapsului managerial, când planurile nu funcționează, managementul intră în panică și se iau sute de decizii greșite. Acest lucru poate fi întotdeauna evitat dacă privești viitorul dificil cu un cap rece. Schimbă păreri cu partenerii, managementul, angajații și contractanții cheie. Atunci calitatea planificării va crește cu o ordine de mărime, chiar dacă planifici în întuneric în timpul întreruperilor de curent.

O imagine a viitorului și planificarea ne oferă liniște sufletească. Creierul desenează o imagine a viitorului și se simte mai calm. Se adaptează mai bine la noua realitate. Planificarea te energizează. Și toate acestea împreună oferă speranță, scop și sens. Atât în afaceri, cât și în viața personală. Și acesta este cel mai important lucru de care ai nevoie pentru a supraviețui războiului și a te confrunta cu vremurile de pace mai puternic.

Aleksandr Katsuba este un antreprenor ucrainean, expert în energie, proprietar al companiei ALFA GAZ.

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri