Patru avioane de mici dimensiuni, pe care, odinioară, elevii Colegiului Tehnic de Aeronautică Henri Coandă făceau practică, zac ruginite de câţiva ani în parcul instituției. Conducerea dă vina pe lipsa investiţiilor, dar şi pe timpul îndelungat în care aeronavele au stat sub cerul liber. Pentru recondiționarea fiecărui avion ar fi nevoie de aproape 50.000 de euro. Din 1997 niciun elev nu s-a mai putut atinge de avioanele donate de diferite persoane tocmai pentru ca ei, viitorii tehnicieni în aviație, să le folosească pe post de “material didactic”.
Lăsate pradă vadalizării
De aproape 20 de ani, parcul din incinta Colegiului de Aeronautică Henri Coandă din București s-a transformat într-un REMAT al avioanelor. Prin lanul de buruieni crescute în voie din spatele colegiului, patru aeronave, care au ajuns în urmă cu 25 de ani în proprietatea insituției de învățământ, abia se zăresc. Trei dintre ele au fost mâncate deja de rugină. Au stat un sfert veac în ploi, ninsori și vijelii. Oricâte conduceri a avut Colegiul de Aeronautică, niciuna nu a arătat interes pentru salvarea avioanelor. Doar indolență. Viitorilor tehnicieni de avioane li s-a luat, cu bună știință, dreptul de a învăța o profesie și experimentând-o. “Parcul de avioane al colegiului era destul de numeros. Avea atât avioane civile, cât și avioane și elicoptere militare. Pe aceste avioane făceau practică elevii liceului și învățau componentele avioanelor. Exista un avion de tip IL-14, în varianta VIP, cu care a zburat chiar Gheorghiu Dej.”, ne spune Adrian Ciutan, tehnician de avioane.
Cu gunoiul sub preş
De rușine sau nedorind să-şi asume răspunderea, actuala conducere a colegiului vrea să ascundă gunoiul sub preș. Nu lasă pe nimeni să se apropie de aeronave pe principiul: nimeni nu trebuie sa vadă, nimeni să nu știe. Conducerea dă vina pe predecesori. Avioanele au ajuns în ultimii ani să fie vandalizate, iar echipamentele de bord au fost furate. Puține mai sunt zilele până când aeronavele vor ajunge la fier vechi, spun specialiștii. O singură aeronavă mai poate fi salvată din cele patru. Însă, pentru un astfel de demers ar trebui să existe inițiativă și cel puțin 10.000 de euro, declară oficialii liceului.
“Tarom nu a păstrat nici măcar o singură aeronavă din multe avioane pe care le-a avut în dotare. Au fost casate și duse direct la topit cele care fost scoase din uz. Altele au fost vândute la prețuri derizorii”-Adrian Ciutan, tehnician de avioane.
Printre avioanele vândute de Tarom se numără cele 15 aeronave TU-154, destul de multe aviane BAC 1-11, IL-18, și AN 24, spune Adrian Ciutan, tehnician de avioane.
Avion simbol, folosit doar de ISU
Într-o stare aproape la fel de proastă este și primul avion de pasageri construit în România, Romabac 1-11. A fost cumpărat de Compania Națională Aeroporturi București cu aproximativ 10.000 de euro. Există și un proiect prin care pasionații de aviație au propus recondiționarea și valorificarea aeronavei.
Din 2015, primul avion de pasageri construit în România, Romabac 1-11, ar fi trebuit să fie montat pe sensul giratoriu din fața Aeroportului Henri Coandă, însă planurile nu au funcționat.
Factorii decizionali s-au tot schimbat, Și acum, de avionul-simbol pentru România se bucură doar pompierii ISU. Aeronava se află încă pe un teren lângă pistele din aeroportul Otopeni și este pentru exercițiile pompierilor.
În loc de muzeu, fier vechi
România este singura țară care nu are un muzeu al avioanelor civile. Compania Tarom a tăiat și dus la fier vechi avioanele scoase din circulație. Singurul muzeu care încă mai funcționează este Muzeul Aviației, aflat în subordinea Ministerului Apărării. Aici sunt expuse 50 de avioane militare și 10 civile. În 2015, 20.000 de vizitatori au venit să le vadă. “În cadrul muzeului există exponate foarte rare cum ar fi o aeronavă de tip Lavochkin 9 care a fost avariată în timpul transportului. Mai există un singur avion de acest tip în lume, iar noi îl ținem demontat undeva într-un hangar, în spatele muzeului.”, susţine tehnicianul Ciutan. Muzeul nu are la dispoziție fondurile necesare pentru recondiționarea aeronavelor care mai pot fi salvate. Pe an, unul sau două avioane sunt refăcute pentru a fi expuse. În cele două hangare ale muzeului, noile bijuterii nu mai au loc. Așa că, odată revopsite și aranjate sunt expuse tot în curtea muzeului, unde intemperiile vremii își vor pune din nou amprenta nemiloasă.