Lucrările la calea ferată care va lega Bucureştiul de Aeroportul Henri Coandă vor fi supervizate de Baicons Impex SRL, firmă care primeşte majoritatea contractelor de consultanţă ale CFR. Societatea şi patronul său, Marin Baicu, sunt acuzaţi de DIICOT că ar fi prejudiciat tocmai CFR cu 34 de milioane de lei. Cu toate acestea, Baicons Impex primeşte în continuare bani grei de la compania de stat, inclusiv pentru studii de fezabilitate care nu au fost niciodată utilizate.
Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a atribuit pe 4 iulie 2019 contractul de „consultanţă şi supervizare a proiectării şi execuţiei lucrărilor aferente obiectivului de investiţii „Modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti, Faza I: Racord cale ferată la Terminalul T1, Aeroport Internaţional Henri Coandă Bucureşti””. Durata contractului este de 76 de luni şi este finanţat din fonduri europene. Câştigătoare a fost desemnată Baicons Impex SRL, care va primi pentru serviciile sale 5.194.260 lei, fără TVA.
Bani pentru studii niciodată utilizate
Baicons Impex SRL are ca domeniu de activitate ingineria şi consultanţa tehnică şi a raportat pentru anul 2018 o cifră de afaceri de 12.990.120 lei şi un profit net de 996.215 lei, cu 57 de angajaţi, cu o creştere spectaculoasă faţă de anul anterior, când declara afaceri de 8,5 milioane lei şi pierderi de peste 2 milioane lei. Firma deţinută de Marin Baicu este una din principalele beneficiare ale banilor CFR destinaţi studiilor de fezabilitate, de multe refăcute şi mai mereu nefolosite niciodată. În ultimii ani, Baicons Impex a primit peste 40 de contracte de la stat şi în principal de la CFR, în valoare totală de circa 15 milioane de euro.
Un studiu de fezabilitate făcut de Baicons Impex SRL pentru reabilitarea căii ferate dintre Cluj Napoca şi Episcopia Bihorului a majorat preţul proiectului cu 100 de milioane de euro şi a devansat termenul de finalizare din 2020 în 2025
Practic, jumătate din contractele de consultanţă încheiate de CFR din 2012 până în prezent au fost câştigate de Baicons Impex SRL, singură sau în diferite asocieri. Pe lângă cel din iulie 2019, privind supervizarea lucrărilor la calea ferată spre Aeroportul Henri Coandă, firma a mai primit proiectarea unor lucrări la SRCF Galaţi (275.000 lei în mai 2019), expertiza unor modernizări la SRCF Timişoara (423.000 lei în mai 2019), actualizarea unui proiect la o linie ferată din Baia Mare (34.000 lei în ianuarie 2019), revizuirea studiului de fezabilitate a căii ferate Bucureşti Nord- Aeroportul Henri Coandă (2,5 milioane în iulie 2018) etc. Potrivit unui raport al Corpului de Control al premierului, din 2016, Baincons Impex este printre principalii beneficiari ai banilor CFR pentru studii de fezabilitate care nu au fost niciodată utilizate.
Grup infracţional organizat
Marin Baicu şi Baicons Impex SRL sunt achetaţi de DIICOT într-un dosar de evaziune fiscală, spălare de bani şi delapidare, deschis în 2014. Potrivit procurorilor, în perioada 2011 – 2014, Dragoş Nedelcu - administrator al Nuts Consulting SRL, Pathway Advisors SRL şi C&D Best Design Concept SRL, Marin Baicu- administrator al Baicons Impex SRL, LGB Transark SRL şi Vio Top SRL, Dan Besciu – asociat şi administrator al Euroconstruct 98 Trading SRL, Praher Peter şi Josep Horneger- administrator al Swietelsky Baugesselschaft Mbh Linz Sucursala Bucureşti şi Swietelsky Construcţii Feroviare SRL „au iniţiat şi constituit un grup infracţional organizat ce a avut drept scop obţinerea prin mijloace frauduloase a unor mari sume de bani, provenite din fonduri publice angajate de companii aflate în portofoliul Ministerului Transporturilor (Compania Naţională de Căi Ferate şi CNADNR) pentru organizarea şi derularea unor achiziţii publice de lucrări de infrastructură feroviară şi rutieră”.
34 milioane de lei ar fi prejudiciul adus CFR de Marin Baicu şi complicii săi, potrivit DIICOT
„Modalitatea de săvârşire a faptelor constă în obţinerea de către membrii grupului infracţional organizat a unor contracte de infrastructură rutieră şi feroviară şi derularea lor în condiţii păgubitoare pentru companiile de stat achizitoare, prin angajarea unor cheltuieli nereale, aparent necesare derulării proiectelor, operaţiuni urmate de transferul unor mari sume de bani, în mod succesiv din conturile companiilor de stat, în conturile societăţilor controlate de inculpaţi, pentru ca în final, aceste sume să fie retrase în numerar sau folosite de inculpaţi în interes personal, pentru achiziţia unor imobile în centrul Capitalei sau pentru plata unor vacanţe şi cumpărături de lux”, arăta DIICOT la acea vreme.
CFR a semnat în iunie 2019 contractul pentru proiectarea şi execuţia celor 3 kilometri de cale ferată şi staţia de la terminalul sosiri a Aeroportului Henri Coandă, proiect care cuprinde şi un viaduct lung de 1,5 kilometri peste DN1. Câştigătoarea contractului de 398,16 milioane lei, fără TVA, este asocierea Arcada – ISPCF SA- DB Engineering & Consulting GMBH, iar termenul de finalizare al lucrărilor este mai 2020, înaintea EURO 2020. Ideea de a conecta Bucureşti de Aeroportul Henri Coandă este vechi din 2008, când CFR a plătit un studiu de fezabilitate în acest sens, dar a abandonat proiectul din lipsa banilor.