Înfundarea urechilor la decolarea avionului, dar şi la urcarea cu maşina pe serpentine este neplăcută, mai ales că această înfundare poate persista chiar o zi.
Acest fenomen care este resimţit la o schimbare de altitudine, imediat ce avionul decolează și începe să ia altitudine, dar şi când automobilul merge spre o staţiune de la munte, are o explicaţie, medicina denumind această senzaţie: disfuncţie tubară. Între spatele nasului şi urechea medie se face o legătură printr-un tub fin, prin aşa-zisa Trompa lui Eustachio. Acest fenomen se petrece prin înfundarea acestui tub ca un fir de aţă şi nu se mai face echilibrarea presiunilor între urechea medie şi partea superioară a nasului. Dacă are loc un proces inflamator în această Trompă a lui Eustachio se opreşte legătura de aerisire între fundul nasului şi urechea medie. Pentru a contracara şi a deschide iarăşi acest canal fin omul trebuie să înghită de mai multe ori în sec. Sau să înghită ţinându-se de nas. Era bine-venită şi acea oferire de bomboane de supt în avion, de dropsuri, căci asta ducea la înghiţit de multe ori şi se debloca aerisirea dintre urechea medie şi fundul nasului. Lipsa unei aerisiri se întâmplă şi în unele otite. În sinuzite se acumulează mucozităţi în sinus şi când acestea se infectează se creează o presiune în spatele timpanului. Este, uneori, cazul ca medicul ORL să facă o mică înţepătură în timpan, permiţând să se dreneze acumulările purulente din spatele timpanului. Operaţia de înţepătură dirijată trebuie efectuată numai de medicul ORL, căci el face această mică perforare într-o zonă a timpanului, în care acesta se reface într-o săptămână sau 10 zile. Prin această discretă perforare se introduc şi medicamentele necesare în spatele timpanului şi se drenează secreţiile purulente.
Otitele infectate trebuie tratate de medicul ORL, căci, lăsate în voia lor, pot diminua auzul.