Testul s-a desfăşurat pe un Renault Kadjar în varianta de echipare top, Intense, dotat cu motor diesel de 130 de cai-putere şi tracţiune integrală. Preţul pentru această versiune ajunge la 27.750 de euro, destul de piperat dacă ţinem cont de publicul-ţintă. Kadjar continuă designul specific mărcii, cel mai apropiat fiind cel al fratelui mai mic, Captur. Noul SUV a fost desenat de un român din Satu Mare, Victor Sfiazov, care din 2008 deţine funcţia de senior designer în cadrul Centrului de design al Renault de la Bucureşti, sub supravegherea lui Laurens van den Acker, vicepreşedinte al Centrului de design Renault. Deşi forma compactă l-ar putea face să pară mic, Kadjar este o maşină pântecoasă, ce oferă spaţiu din belşug pasagerilor, chiar şi unor corpolenţi de 130 de kg. Dimensiunile maşinii – 4,4 metri lungime, 2 metri lăţime, 1,6 metri înălţime – sunt într-o proporţie care imprimă robusteţe. Garda la sol este de 190 de mm, ceea ce-l face să pară şi mai înalt. Avantajul gărzii la sol se observă cel mai bine pe teren accidentat, la bordurile din oraşe sau la mici escapade off-road, punând în valoare opţiunea 4X4.
Tehnologie full LED
La exterior, Kadjar se mai remarcă prin faruri cu tehnolgie full LED, pe lângă luminile de zi, ceea ce în combinaţie cu sistemul automat de asistenţă la faza lungă face comod condusul pe timp de noapte, mai ales în regim de autostradă. La interior se observă că automobilul este lucrat în UE, mai precis la fabrica spaniolă de la Valencia, grija pentru detalii dând un plus materialelor care altfel sunt de calitate medie. Habitaclul este gândit, în primul rând, pentru ergonomie. Planşa de bord cuprinde un panou integral digital, care afişează în principal turaţia şi viteza, dar care conferă o altă mulţime de informaţii. De exemplu, există un indicator care îţi spune ce fel de tracţiune foloseşte maşina, dacă aceasta este pusă în modul 4X4 lock, dacă este doar cu tracţiune faţă sau cum funcţionează în mod automat. Astfel, se poate vedea că pe modul automat, tracţiunea se face aproape 100% pe puntea faţă, cea de pe spate intervenind doar la plecare şi la curbele foarte strânse. Tot pe planşa de bord există un asistent pentru schimbarea optimă a treptelor de viteză şi unul pentru a măsura cât de eco conduce şoferul. Pentru a activa această din urmă opţiune este necesară apăsarea unui buton şi mersul cât mai anticipat. Performanţa se măsoară în câteva frunzuliţe care apar pe bord.
Tabletă integrată
Consola centrală cuprinde, deasupra panelului de climă bi-zonală, un sistem multimedia Renault R-Link 2 cu tabletă multitouch de 7 inchi. Aceasta permite atât operarea sistemelor care ţin de maşină, cât şi cele de conectivitate, navigaţie, aplicaţii dedicate sau de partea audio. Eu am remarcat că legătura cu telefonul prin sistemul bluethoot a fost marcată de un ecou la recepţie. Sistemul audio are la dispoziţie, pe lângă radio, câteva porturi USB care pot fi folosite şi pentru reîncărcare şi care sunt puse chiar între schimbător şi panelul de aer condiţionat. Lipseşte însă opţiunea de redare CD/DVD. Controlul tracţiunii se comandă dintr-o rotiţă amplasată lângă schimbător şi se poate alege dintre 2WD, 4WD auto sau 4WD lock. Am remarcat o redare bună a sistemului de sunet Bose. Scaunele sunt comode şi sunt dotate şi cu suport lombar pentru şofer şi pasagerul din faţă, care au la pentru pahare, bine amplasate şi destul de adânci. Spaţiile de depozitare sunt completate de un torpedou mare refrigerat şi iluminat şi o cotieră încăpătoare, în care se mai găsesc o priză şi un port USB. R-Link dispune şi de o navigaţie tip Birdview (2,5D) cu harta Europei inclusă, care însă nu poate concura cu navigaţiile social-media.
Mulţi asistenţi în trafic
La capitolul asistenţă pentru şofer există un sistem de avertizare la părăsirea benzii de rulare. Acesta poate fi activat sau dezactivat dintr-un buton şi, interesant, se poate umbla la sensibilitatea lui şi la intenstatea sunetului de avertizare. Ideea este bună, însă realizarea Renault constă în câteva zgomote destul de accentuate în boxele laterale, aşa că am renunţat destul de repede la el. Există senzori pentru parcare, atât pentru faţă, cât şi pentru spate, interesant fiind faptul că aceştia au tonalităţi de sunet diferite şi sunt în acord cu sistemul de boxe de pe maşină, sunetul urmărind obstacolul. Teoretic, echiparea Intense are şi un sistem de park assistant pentru parcarea automată. La fel de teoretic, pentru că nu l-am văzut funcţionând, există şi un alt sistem de recunoaştere automată a semnelor de circulaţie cu alertă la depăşirea limitei de viteză. Am remarcat o atenţionare, dar în acord cu sistemul de navigaţie. Un sistem care funcţionează şi este util este cel de avertizare pentru unghiul mort, care funcţionează în cazul unei depăşiri, şi, cum spuneam, asistenţa la faza lungă care, practic, trece automat la luminile de întâlnire când apare în peisajul nocturn o altă maşină.
Agil și stabil pe serpentine
Renault Kadjar este construit pe o platformă tehnică împrumutată de la fraţii de trust, Nissan. Există similiarităţi evidente cu Nissan Qashqai şi chiar cu Duster, însă Kadajar se prezintă mai modern şi stabil. Punctul forte al lui Kadjar este motorul. Cei 130 de cai-putere, sau cuplul de 320 de Nm, permit maşinii de peste o tonă şi jumătate să atingă 190 de km/h şi un sprint de 10,5 secunde. Am avut ocazia să testez şi capabilităţile off-road, mai precis tracţiunea 4X4 furnizată de Nissan, şi pot trage concluzia că s-a descurcat bine acolo unde alte modele mai cu pretenţii n-au făcut-o. Mai precis, am prins porţiuni acoperite cu polei şi zăpadă pe serpentinele din drumul spre Cota 1400, iar Kadjar s-a descurcat fără reproş. La fel de bine a reuşit să iasă din zăpada afânată. Am remarcat că sistemul 4X4 lock sare automat din program atunci când partea grea a traseului trece. Punctul forte al lui Kadjar rămâne însă economicitatea. Am reuşit, la un moment dat, cu tempomatul fixat la 90 de km/h, să obţin un consum de doar 3,3 litri/100 de km cu maşina încărcată – sub cifra de 4,4 litri/100 de km anunţată de producător, moment în care computerul de bord resetat pentru aceste condiţii îmi indica o autonomie de 1.010 km, cu toate că rezervorul era doar pe două treimi plin. Consumul real, fără mers eco, după vreo 430 de km, a fost de 5,6 litri/100 de km pentru diverse tipuri de drum, inclusiv ambuteiaje. Ca cifre de capabilitate off-road, producătorul dă un un unghi de atac de 18 grade şi unul de degajare de 28 de grade, la o gardă de 190 de mm.