Jurnalul.ro Cultură Carte Cinci recomandări de carte pentru iarna aceasta

Cinci recomandări de carte pentru iarna aceasta

de Maria Coman    |   

Cine a ucis-o pe Bambi? este un roman despre iubire, vinovăţie şi prietenie, plasat în decorul unui cartier de vile de pe malul unui lac nordic, într-o comunitate prosperă, unde secretele sunt muşamalizate şi uitate. Gusten Grippe, un tânăr agent imobiliar de succes, nu poate uita un fapt petrecut acolo în adolescenţa lui: un viol în grup comis asupra unei colege sechestrate în una dintre vilele de lângă Lacul Rece, viol la care a participat şi el.

Marcat de vinovăţie, Gusten duce o existenţă monotonă şi pustie. Emmy, iubita care părea că îl va smulge din această stare, îl părăseşte şi se căsătoreşte cu un bărbat de două ori mai în vârstă decât ea. În plus, unul dintre membrii vechii găşti a lui Gusten, devenit producător de film, îl anunţă că plănuieşte să facă un film despre acel viol: Cine a ucis-o pe Bambi?. Din acel moment, Gusten rememorează şi retrăieşte intens întreaga poveste, cu toate implicaţiile ei. Amintirile lui, reproduse în fluxuri alternate cu prezentul, refac istoria acelui eveniment marcant pentru toţi cei implicaţi, copii şi părinţi laolaltă. Dar tema esenţială care circumscrie romanul este cea a dispariţiei inocenţei într-o lume aparent lipsită de griji.

            Tot în frigul nordic se petrec și poveștile spuse de Camilla Lackberg, cea mai cunoscută scriitoare suedeză, ale cărei cărți s-au vândut în douăzeci de milioane de exemplare. Piaza Rea este cel de-al patrulea roman din seria Fjallbacka. Deși aflat departe de agitația metropolei suedeze, orăşelul Fjällbacka este din nou scena unor întâmplări stranii. Detectivul Patrik Hedstrom este chemat să investigheze un accident de maşină. Atunci când un al doilea accident similar are loc, Hedstrom începe să se întrebe dacă nu cumva are de-a face cu un criminal. În același timp, în Fjällbacka sosește o echipă de televiziune pentru a filma o emisiune de tip reality-show. Atenția mediatică de care se bucură așa-zisele staruri – niște tineri cu probleme și adeseori cu un comportament revoltător – îl face pe Hedstrom să se gândească la o posibilă legătură între ucigaș și fenomenul respectiv.

Când, în urma unei petreceri la care se consumă cantităţi uriașe de alcool, una dintre concurente este găsită moartă, lucrurile se complică pentru Patrik și echipa sa: dintr-odată sunt nevoiți să-și facă meseria în lumina reflectoarelor și sub ochii presei.

            Povestea Anticarului este povestea lui Peter Byerly, care se cufundă în muncă pentru a putea trece peste suferinţa pricinuită de moartea soţiei sale. Din întâmplare, găseşte un mic portret în acuarelă care înfăţişează o femeie care seamănă izbitor cu răposata sa soţie. Astfel începe o vânătoare obsedantă pentru a afla originea acestei picturi. Urmează o pistă care îl duce mai întâi în epoca victoriană, iar mai apoi în vremea lui Shakespeare. Peter comunică

cu spiritul Amandei, află adevărul despre propriul trecut şi descoperă o carte care ar putea demonstra odată pentru totdeauna că Shakespeare este cu adevărat autorul tuturor pieselor care îi sunt atribuite.

            Femeia la 1000 de grade. Singură într-un garaj închiriat, loială doar unei grenade de mână din al Doilea Război Mondial, Herra Björnsson își trăiește, la optzeci de ani, începutul sfârșitului vieții. Dar este pregătită: și-a făcut deja programare la crematoriu, unde i se garantează o dispariție rapidă la 1000 °C. Dar, înainte de toate astea, ne cere ea, „permiteți-mi să-mi povestesc viața.“ Istoria care urmează pleacă de la viața reală a nepoatei primului președinte al Islandei – cu care autorul a interacționat întâmplător într-o conversație telefonică în anul 2006 –, dar își urmează propriul curs ficțional.

Pusă în contextul celui de-al Doilea Război Mondial, povestea individuală a Herrei completează tabloul atrocităților care devastau în acei ani Europa, însă amintirile personajului despre sine și despre întâmplările care i-au marcat existența se întrețes cu cel mai rafinat și mai surprinzător umor, cu o revigorantă autoironie, dar și empatie pentru cea care a fost în tinerețe. Fiecare capitol al romanului este o piesă dintr-un puzzle care se construiește încet, impredictibil.

Cine l-a ucis pe John Lennon  este fascinanta poveste a omului, a vieții sale, a relațiilor pe care le-a avut, a morții premature și a eternei sale moșteniri muzicale –, cum nu s-a mai făcut până acum. Analizând strat după strat, Jones identifică suișurile și coborâșurile vieții profesionale și ale celei personale care l-au determinat pe Lennon să se mute la New York, unde a fost împușcat mortal în fața clădirii în care locuia, în acea noapte fatidică de iarnă. Dar cine sau ce l-a ucis cu adevărat? Și când a murit „adevăratul” John Lennon?

Cu ajutorul unor anchete de ultimă oră și de primă mână, al unor imagini nemaivăzute până acum și al unor interviuri în exclusivitate cu unele persoane care l-au cunoscut cel mai bine pe Lennon, dorința autoarei de a găsi niște răspunsuri se transformă într-o imagine panoramică și captivantă a celei mai emblematice legende din lumea muzicală, care începe cu exact patru decade înainte de tragica sa moarte. După ce a stat de vorbă cu nenumărați oameni care au avut legătură cu Lennon de-a lungul timpului – printre care Cynthia, prima soție, Julian, primul fiu, Sir Paul McCartney, colegul de trupă, May Pang, fosta iubită, și Andy Peebles, ultimul jurnalist care l-a intervievat cu doar câteva zile înainte de a fi ucis –, Jones a ajuns la o arhivă personală uimitoare.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri