Jurnalul.ro Special Anchete Clientela PDL-istă, arvunită cu un nou job la Aeroportul din Cluj

Clientela PDL-istă, arvunită cu un nou job la Aeroportul din Cluj

de Ion Alexandru    |   

Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj a comandat, zilele trecute, un studiu de fezabilitate în vederea construirii, în viitorul apropiat, a unei noi căi de rulare, paralelă cu pista de aterizare, invocând faptul că, în prezent, avioanele de mari dimensiuni sunt nevoite de a întoarce la capătul pistei, pentru a putea decola. Studiul de fezabilitate a ajuns, fără licitație, la o firmă abonată la contractele Primăriei Capitalei, de pe vremea când aceasta era controlată de Partidul Democrat Liberal și de oamenii apropiați de fostul președinte, Traian Băsescu. Search Corporation SRL a primit peste 300.000 de lei pentru realizarea acestui studiu, în condiţiile în care Aeroportul Internațional Cluj-Napoca se află în subordinea Consiliu­lui Județean Cluj, controlat politic, de asemenea, de foști democrat-liberali.

 

Inițial, conform unui anunţ de parti­cipare din vara acestui an, Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj RA era dispus să cheltuie pentru studiul de fezabilitate aferent realizării căii de rulare paralele cu pista suma de 536.000 de lei fără TVA. În acest sens, autoritatea contractantă a organizat o selecție de oferte, prin procedură simplificată, la care s-au prezentat doi agenţi economici. În urma analizării ofertelor, a fost aleasă cea care avea prețul cel mai scăzut, de 254.533,73 lei fără TVA (302.895 de lei cu TVA inclus). Aceasta a fost înaintată de către compania SC Search Corpora­tion SRL, cu sediul în București, care a încheiat, în data de 18 octombrie, cu Aero­portul din Cluj, contractul având numărul 310/2017.

Conform caietului de sarcini, în prezent, la Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj există două căi de rulare, Alfa și Delta, care deservesc activitatea operațională, și platforma Apron 1. Acestea prezintă degradări accentuate, fiind vechi de peste 50 de ani, iar, anual, sunt executate reparații prin care se intervine asupra crăpătu­rilor, tasărilor accelerate și a exfolierilor, reparații care nu reușesc îmbunătățirea capacității portante a structurii rutiere de pe aeroport.

1.600 de metri de construcție

Capacitatea portantă existentă a căilor de rulare nu permite, potrivit acestor informații, accesul unor cate­gorii de avioane, singura cale de rulare care permite degajarea pistei de deco­lare-aterizare pentru avioanele mari fiind calea de rulare Golf. O parte din aeronavele care utilizează această pistă sunt nevoite să întoarcă la capătul ei și să ruleze până la calea de rulare Golf, crescând astfel mult timpii de ocupare a pistei de decolare-aterizare. În acest sens, conducerea aeroportului susține că este nevoie de construirea unei noi căi de rulare, paralelă cu pista, în lungime de 1.600 de metri, care să asigure accesul la Platforma Apron 1. Totodată, este nece­sară construirea unei căi de rulare care să facă legătura între cea nouă, paralelă cu pista, și platforma respectivă.

SC Search Corporation SRL, care a fost desemnată să se ocupe de studiul de fezabilitate, are un termen de 90 de zile să realizeze acest obiectiv. Pe lângă realizarea studiului de fezabilitate, firma în cauză mai trebie să întocmească studii pe teren, să întocmească expertiza tehnică, să elaboreze documentația tehnică și să obțină certificatele de urbanism, avizele și acordurile necesare, precum și să întoc­mească documentaţia topografică.

Și Bucureștiul a dat 400.000 de lei

În vara anului trecut, Compania Națională de Aeroporturi București a încheiat, la rândul ei, un contract cu SC Search Corpo­ration SRL. Acesta viza determinarea și analizarea capacității portante a suprafețe­lor de rulare de pe Aeroporul Otopeni și de pe Aeroportul Băneasa. Contractul, în valoare de 400.000 de lei fără TVA a fost atribuit tot prin procedură simplificată, ca și în cazul contractului atribuit de Aeroportul Internațional din Cluj.

O altă entitate a Ministerului Transporturilor care a apelat la serviciile societăţii SC Search Corporation SRL București este fosta Companie Națională de Autostrăzi și Dru-muri Naționale din România (CNADNR), care, în timpul guvernării PDL, a virat în conturile firmei respective 2.125.493 de lei cu TVA. Contractele, vizând realizarea de servicii de proiectare și consultanță pentru compania de drumuri, au fost încheiate în perioada 16 martie 2009-15 februarie 2010.

Conducerea Aeroportului din Cluj susține că infrastructura căii de rulare existente este degradată și că lucrările de reparație făcute anual nu asigură siguranța utilizării ei.

Avioanele de mari dimensiuni sunt nevoite să întoarcă la capătul pistei, pentru a intra pe calea de rulare, la Cluj

Contractele din perioada guvernării portocalii

Search Corporation SRL, f irma care va realiza studiul de fezabilitate pentru aero­por t u l din Cl u j , este una dintre companiile apropiate de gruparea PDL-istă care a controlat afacerile Primăriei Capitalei în perioada în care Traian Băsescu și-a preluat al doilea mandat de președinte al României. Întâmplător sau nu, Aeroportul Internațional Cluj se află în subordinea Consiliu­lui Județean Cluj, controlat din punct de vedere politic de PNL și condus de fostul democrat-li­beral Alin Tișe. Societatea s-a înființat în anul 2009, având ca asociat unic compania america­nă Search AVG Inc, cu sediul în Oklahoma. Administrația a fost asigurată, un timp, de către altă firmă americană, Search AVG International Inc, din New Castle, și este reprezentată în România de un anume Michael Stanciu. În anul 2010, DNA a deschis mai multe dosare care vizau contractele atribu­ite de Administrația Străzilor București, instituţie af lată în subordinea Primăriei Capitalei și condusă, în acea perioadă, de vestita Alina Roman, supra­numită și „blonda de la Străzi”, un om de casă al vechiului PDL. Verificările procurorilor vizau modul în care au fost organi­zate mai multe licitații privind încheierea unor contracte de proiectare și consultanță, o parte dintre aceste contracte f iind atribuite companiei SC Search Corporation SRL. Una dintre suspiciunile existente era aceea că reprezentan­tul desemnat de SC Search Corporation în relația cu Administrația Străzilor era un inginer, pe nume Mircea Popa, tatăl președintelui de atunci al Comisiei de Transporturi din Primăria Generală a Municipiu­lui București, Ion Griore Popa. Așa se face că, doar în anul 2009, Search Corporation SRL a primit de la Administrația Srăzilor București un număr de 12 contracte în valoare de 1,3 milioane de lei, iar în anul 2010 a mai fost selectată pentru câștigarea unui alt contract, în valoare de 350.000 de euro pentru servicii de consultanță aferente semaforizării a 26 de intersecții din București.

Aceeași firmă a mai derulat și cu Primăria Iași un contract vizând efectuarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic aferent sistemului de management integrat al trafi­cului rutier. Atunci, UTI Grup SA, patronată de afaceristul Tiberiu Urdăreanu, a acuzat firma Search Corporation SRL că este responsabilă pentru dezastrul în materie rutieră din Municipiul Iași.

 

Firma care a câștigat contractul, în relaţii de afaceri cu Administrația Străzilor București, condusă, în perioada de „glorie” a PDL, de către Alina Roman

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri