Jurnalul.ro Ştiri Educatie Concluzii devastatoare în urma unui control al Ministerului Educației la ARACIP

Concluzii devastatoare în urma unui control al Ministerului Educației la ARACIP

Hotărâri emise cu încălcarea legii, prin depășire de competență, persoane angajate care nu au trecut prin instituție, nereguli cu privire la stabilirea taxelor de autorizare și acreditare au fost găsite în urma unui control făcut de Ministerul Educației la ARACIP.

Ministerul Educației a fost sesizat de mai multe unități de învățământ preuniversitar cu privire la existența unor încălcări ale prevederilor legale de către ARACIP, astfel că a dispus un control care a avut loc în perioada 12 - 20 iulie 2021.

Concluziile sunt devastatoare.

Corpul de control arată că la nivelul ARACIP există o comunicare defectuoasă cu furnizorii de educație, funcționarea acestora fiind grav afectată. În plus, mai multe hotărâri ale BEX ARACIP au fost emise cu încălcarea prevederilor legale în vigoare și cu depășirea competențelor legale. În hotărârile BEX apar inclusiv indicatori de performanță altfel decât sunt reglementați de legea educației, în condițiile în care Consiliul ARACIP are competența legală de a analiza și aproba standardele și indicatorii.

„Analizând activitatea BEX sub aspectul emiterii hotărârilor, au fost depistate mai multe Hotărâri cu putere decizională, toate emise în condiții de nelegalitate”, arată Ministerul Educației.

De asemenea, în urma controlului au fost identificate situații în care există premisele încălcării regimului juridic privind conflictul de interese. Există dosare juridice în care conducerea ARACIP are dublă calitate, de reclamant în calitate de persoană fizică și de pârât în calitate de reprezentant al instituției, arată Ministerul, după control

„ARACIP, în calitatea sa de angajator, a fost chemată în instanță de către proprii angajați, printre care se numără conducerea instituției și consilierul juridic al acesteia. S-au creat astfel premisele unui vid decizional cu privire la asigurarea conformă a reprezentării în instanță. De menționat este faptul că aceștia nu au întreprins nicio diligență pentru apărarea ARACIP în fața instanțelor judecătorești, într-un dosar în care aveau calitatea de reclamanți; mai mult decât atât, au acționat în numele instituției ale cărei interese aveau obligația să le apere, pentru a fi satisfăcut un interes personal pe care aceștia îl aveau”, conform raportului de control.

Totodată, au fost constatate și alte situații în care există premisele încălcării regimului juridic privind conflictul de interese, pentru care MEN nu are competență legală, astfel că vor face obiectul verificărilor organelor de cercetare penală.

Specialiștii din MEN au constatat și nereguli cu privire la stabilirea taxelor de autorizare/acreditare. Cei de la ARACIP ar fi refuzat punerea la dispoziția echipei de control a documentelor solicitate.

Au fost constatate nereguli privind angajarea și prestarea efectivă a activității de către o persoană, care deși primea luna salariul, nu desfășurarea activității și prezența ei efectivă la sediul instituției nu a putut fi dovedită. Și în acest caz, conducerea ARACIP ar fi refuzat să pună la dispoziția echipei de control documentele solicitate, potrivit MEN.
„Organele de cercetare penală vor fi sesizate cu privire la această situație”, arată reprezentanții Ministerului.

O situație și mai gravă depistată este aceea că evaluarea conducerii ARACIP este realizată de personalul din subordinea acesteia, fără nicio bază legală.

„Potrivit fișelor de evaluare prezentate, evaluarea președintelui ARACIP a fost realizată de către membrii BEX ARACIP, fără ca legiuitorul să confere acestei structuri atribuții în acest sens”, arată MEN.

O neregulă flagrantă este și în privința cererii lui Șerban-Constantin Iosifescu, înregistrată la MEC la 7 aprilie 2020 de menținere în funcția de președinte al ARACIP pentru o perioadă de 3 ani peste vârsta standard de pensionare (10 mai 2020 - 9 mai 2023), care a fost aprobată în aceeași dată, fără a se emite, însă, Ordin de Ministru în acest sens. „Cererea nu a fost reînnoită și transmisă angajatorului spre aprobare după trecerea unui an de zile, așa cum prevede Art. 56, alin. (4) din Legea nr. 53/2003”.

Au mai fost găsite nereguli grave care privesc Registrul de intrări/ieșiri al ARACIP: documente înregistrate fără indicativ numeric unic, date de înregistrare a actelor care intră în unitate fără ordine cronologică, documente înregistrate fără proveniență, locuri libere păstrate în registru fără a fi barate și multe altele.

După controlul realiza, s-a sesizat Comisia de disciplină a Ministerului Educației cu privire la managementul defectuos al conducerii ARACIP, s-a sesizat Comisia de disciplină a Ministerului Educației cu privire la încălcarea prevederilor Regulamentul de organizare și funcționare al Corpului de Control din Ministerul Educației de către președintele și vicepreședintele ARACIP. De asemenea, se va sesiza ANI cu privire la posibila încălcare a regimului juridic al conflictelor de interese, de către președintele ARACIP, Constantin Iosifescu, de către vicepreședintele ARACIP, Constanța Mihăilă, de către șeful departamentului Acreditare Gabriela Alina Paraschiva și de către consilierul juridic Alina Râpă.

De asemenea, se sesizează Parchetul de pe lângă Tribunalul București privind posibila încălcare a unor dispoziții cu caracter penal de către persoanele responsabile din cadrul ARACIP și se sesizează Curtea de Conturi pentru verificarea condițiilor de încheiere a contractelor civile între ARACIP și evaluatorii externi.

 

(sursa: Mediafax)

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri