DS3. Sau zeiţa franţuzească. Cel puţin aşa i-au spus cei de la grupul PSA atunci când au lansat-o în 2009. O maşină care a fost gândită, înainte de toate, să atragă priviri. Iar francezii s-au mândrit atât de tare cu realizarea lor încât, din 2016, i-au creat propriul drum prin încâlcita piaţă auto, separat de cel al Citoren. DS3 pe stil nou este prima realizare a noii mărci, o maşină premium gata să se ia la trântă cu concurenţa de soi. Rafinament, eleganţă şi motoare puternice, asta propune Citroen prin noua Deesee, un model care ajunge la aproape 19.500 de euro, cu un discount de 2.800 de euro.
Citoren a decis ca din 2016 să arunce mănuşa maşinilor premium germane. Şi a decis s-o facă prin noua gamă DS, plecând de la miniul clădit pe structura lui C3, urmând cu C4, dar cu alt stil şi terminând cu limuzina DS5. Iar pentru DS3, Citroen a pregătit şi un cabrio. DS3, pe care am avut ocazia să-l testez câteva zile, poate fi caracterizat ca o maşină sport, chic, care cade cu tronc în special clientelei feminine. Am văzut cum DS3 a trezit priviri admirative la câteva femei de 30 de ani, dar şi la câteva doamne aflate la senectute care au ţinut să mă întrebe ce maşină conduc. Dincolo de sportivitate, DS3 mizează şi atrage prin formă şi stil. Un pic mai lucrat, faceliftul cu care PSA a dorit să facă cotitura a căpătat câteva elemente noi, dar a şi-a păstrat elemente de forţă de la modelul anterior.
Ce e nou la actualul model
În primul rând, grila faţă a fost modificată radical fiind nevoie de înlocuirea accentelor Citroen cu noua siglă, astfel că fagurele frontal s-a extins şi a fost încadrat de două bandouri verticale late şi cromate care se întind sub faruri. Blocurile optice au fost accentuate şi alungite, xenonul fiind înlocuit cu faruri cu tehnologie LED. Spoilerul faţă a fost modificat, fiind uşor mai pronunţat, iar farurile de ceaţă au fost un pic modificate ca structură şi plasate mai jos. Pe laterale nu se observă schimbări evidente, cum nu s-a umblat prea mult nici la nivelul haionului. Stopurile au fost înlocuite cu unele noi în format 3D pentru a respecta principiul DS LED Vision introdus pe noua marcă. Culorile bitonale prezente la nivelul întregii maşini, atât la interior, cât şi la exterior, sunt accentuate de plafonul pe care sunt gravate modele liniare printr-o aplicaţie din material plastic.
Primează rafinamentul
Interiorul este o creaţie în care a primat rafinamentul, nu utilitatea. Există câteva elemente care fac o uşoară notă discordantă, cum este spaţiul pentru pasagerul din faţă decupat agresiv şi lăsând să se vadă plasticul negru şi dur al torpedoului într-o proporţie destul de mare în raport cu materialele fine şi de calitate alese pentru construcţia interiorului. O notă franzuţească de mult bun gust, cu mare atenţie pentru detalii la nivel de cusătură, dar un interior căruia îi lipseşte cu desăvârşire orice urmă de suport pentru pahare. Adică adio cafea de dimineaţă la volan. Pentru un banal pahar de apă te vei vedea nevoit să cumperi un suport pe care să-l prinzi de gurile de aerisire. Asta dacă poţi, pentru că sunt plasate destul de sus pe planşa de bord şi ai toate şansele să nu obţii o poziţie verticală. Un volan îmbrăcat în piele frumos cusută care se întrepătrunde cu alte suprafeţe din piele punctată pentru ca volanul să fie cât mai aderent, sau bucăţi din aluminiu lustruit care se întâlnesc cu o cotieră meschină sau un loc sub schimbătorul de viteze pentru care s-au folosit materiale care se găsesc pe Logan.
Lipsă de confort
Prizele de auxiliar, usb şi 12 V, sunt plasate sub frâna de mână şi departe de bord, astfel că este aproape imposibilă folosirea unui cablu de alimentare uzual pentru GPS sau smartphone. Oricum, înclinarea mare a parbrizului face aproape imposibilă plasarea unei ventuze pentru suportul de telefon sau GPS. Avantajul unei asemenea construcţii se vede însă la factorul de aerodinamicitate care ajunge la 0,31, o cifră bună care atrage un consum redus şi noxe la fel de mici. Tableta de 7 inchi este capabilă să afişeze nu doar navigaţia sau informaţii despre traseu şi consum, dar poate fi folosită pentru presetarea unor sisteme ale maşinii, cum ar fi luminile follow upa, dar şi pentru conexiunea la internet prin intermediul telefonului mobil. Tableta mai afişează şi imaginile camerei HD pentru mersul în marşarier, dar şi senzorii de proximitate care sunt plasaţi de-a lungul întregului perimetru al automobilului. Maşina pe care am testat-o avea la bord 2.700 de km, dar la una dintre plecările de pe loc, la mersul înapoi, camera s-a decalibrat şi a afişat până la repornire un ecran cu dungi nesincronizate. Ce-i ciudat, pentru a ajunge la meniul tabletei, trebuie să apelezi la un buton discret plasat mult mai jos, alături de două butoane pentru volum şi un buton de SOS pentru anunţ rapid în caz de accident, care însă nu cred că este funcţional momentan în România. Accesul la muzică din alte medii de stocare se poate face de pe telefon prin intermediul bluetooth sau printr-un stick usb, pentru că nu există slot pentru CD sau DVD.
Atenţie pentru detalii
Bordul, care are în partea superioară un parasolar proeminent din piele frumos lucrată, este compus din trei cadrane, unul pentru viteză care are inserată şi sigla DS, un turometru şi unul în care este afişat nivelul benzinei, indicatorul pentru schimbarea optimă a treptelor de viteză, limitatorul şi cruise controlul. Pe timp de noapte toate aceste lumini pot fi deranjante, astfel că pot fi stinse într-o simplă selecţie de pe tabletă, singurul care rămâne aprins fiind doar acul vitezometrului şi scala pentru viteză. Sistemele care s-au stins se aprind separat pe măsură ce sunt folosite, stingându-se după câteva secunde de la folosire. Pentru că vorbim de rafinament, DS3, ca şi Citroen, este prevăzut cu un dozator de parfum de habitaclu care poate fi reglat după dorinţă. O atenţie sporită a fost acordată de constructori pasagerilor prin fotoliile impecabile cu care a fost dotat noul DS3. Combinaţia de piele nappa, tapiţeriile Maille Akinen, plasticele de înaltă calitate colorate alb perlat, sau plasticul texturat Carbotech care acoperă planşa de bord dau senzaţia de confort şi plăcere la atingere. Pasagerii din spate au la dispoziţie un spaţiu suficient având în vedere că vorbim despre un coupe. Accesul se face prin portierele faţă care sunt mai lungi decât de obicei şi care pivotează aproape la 90 de grade, iar scaunele se pot rabata şi deplasa în faţă printr-o simplă acţionare a unui manete plasate pe spătare. Există spaţiu suficient pentru doi pasageri, dar trei ar sta destul de incomod. Torpedoul oferă o capacitate de 13 litri, fiind ampalsat sub planşa de bord, iar portbagajul ajunge la 285 de litri, chiar dacă vorbim de un coupe care măsoară 3,9 metri lungime.
Sportiv şi manevrabil
DS3 este un sportiv. Dar unul foarte manevrabil în trafic. Motorul de 155 de cai turbo şi suspensiile tari îţi spun acest lucru chiar de la primul contacat. Tăria suspensiilor o simţi cel mai bine pe un drum pe Autostrada Soarelui, unde denivelările se duc direct în rinichi şi alinarea este realizată doar de scaunele comode care mai absorb din şocuri. Suspensiile întărite ajută mica maşină de 1,45 metri înălţime să-şi menţină traiectoria indiferent de tăria virajelor. Propulsorul folosit de Citoren pe DS3 este o creaţie nouă. Benzinarul de 1,6 litri are o turbină care îl ajută să ajungă la 214 km pe oră şi să aibă un sprint de 8,1 secunde până la 100 de km pe oră. Puterea de 155 de cai şi cuplul de 240 de Nm sunt încurajate să atingă aceste performanţe de greutatea redusă a maşinii - 1,16 tone. Garda la sol a noului DS3 este şi ea mai mică decât la un C3 clasic. Modelul testat a fost echipat cu o cutie de viteze automată în şase trepte care este etajată pentru un parcurs sportiv şi este capabilă să schimbe la roşu atunci când pedala de acceleraţie este apăsată la podea. Există şi o modalitate de pilotare manuală a cutiei automate. Am observat că, la relanti, există o uşoară trepidaţie a maşinii. Aceasta dispare odată ce este acţionat butonul ECO care funcţionează similar cu funcţia start-stop. DS 3 dispune şi de un sistem de evitare a coliziunilor la viteze mici.
Consumul real
Active city brake funcţionează pe baza unui senzor cu laser plasat pe parbriz la nivelul oglinzii. Senzorul este capabil să acţioneze automat sistemul de frânare pentru a opri maşina în caz de impact iminent la viteze mai mici de 30 de km/h. Consumul lui DS3 a fost decent. Pe autostradă, la o viteză medie de 110 de km/h, a fost de 5,9 litri la 100 de km, în regim mixt la 67 de km/h a ajuns la 6,7 litri la 100 de km, pentru ca, în regim urban, la 17 km/h, să ajungă la 9,6 litri la 100 de km parcurşi. Cifrele sunt impresionate nu prin valoarea lor intrinsecă, ci mai ales prin faptul că sunt aproape egale cu cele anunţate de producător. PSA a anunţat în urmă cu ceva timp că va folosi spre comunicare consumul măsurat în sistemul real, şi nu cel de omologare, cum procedează la acest moment toţi producătorii auto.
Avantaje
- manevrabilitate şi putere
- stil şi rafinament
- consum
Dezavantaje
- lipsa unor spaţii utile
- plasarea USB şi a unor butoane
- preţ
Cifre
- 155 de cai putere dintr-un motor de 1,6 litri
- 9,6 litri/100 de km, consumul în trafic bară la bară
-
8,1 secunde, sprintul până la 100 de km/h
Cele mai notabile modificări ale noului model DS3 pot fi observate la grila faţă şi fagurele frontal
Automobilul vine cu 78 de combinaţii posibile în interior, cu patru nuanţe diferite pentru plafon