Jurnalul.ro Auto Cum se comportă cea mai frumoasă Mazda

Cum se comportă cea mai frumoasă Mazda

de Cătălin F. Vărzaru2    |   

Japonezii reușeșc să uimească din nou cu un produs original. Într-o lume a alianțelor și parteneriatelor care duc la creșterea profitului, dar la înmulțirea unor clone în industria auto, Mazda reușește să-și păstreze personalitatea și să conceapă mașini din ce în ce mai interesante. Noua Mazda 3 este un astfel de exemplu. Pentru că nu e doar o nouă mașină aproape de la cap la coadă, dar este și teribil de seducătoare. La contactul cu cea de a patra generație a celui mai titrat hatchback al constructului japonez, frumoasa roșcată m-a lăsat cu gura căscată. Și nu doar pe mine, pentru că noua Mazda 3 a primit premiul Red Dot pe 2019 pentru design. În ceea ce privește dotările, vin cu un singur argument – head-up display cu laser în dotarea standard.

Despre Mazda știm că e o mașină japoneză. Însă numele nu e nicidecum nipon, ci vine de la cel al zeului persan al înțelepciunii. Ahura Mazda era chiar cea mai mare zeitate zoroastriană, iar cei care îi folosesc numele pentru a vinde un mijloc de locomoție încearcă, cu persevernța de care doar japonezii pot da dovadă în cadrul umanității, să-i păstreze filozofia. Mazda spune că acel concept de design Kodo, sufletul mișcării, lansat odată cu marea rebrenduire din 2002, a evoluat spre un nou nivel, denumit "mașina ca artă". Am făcut această introducere în încercarea de a exprima uimirea pe care am avut-o la contactul cu cea de a patra generație a Mazdei 3. Pentru că m-a surprins plăcut cu fiecare nouă descoperire. Fie că am admirat noul design mai sportiv, interiorul de calitate premium, ținuta de drum sau încercarea de a fi cât mai eco.

Minimalism și precizie

Frumusețea unei mașini poate fi o chestiune de gust, însă atunci când reușești să te clasezi pe primul loc din cei mai buni 100 selectați în urma a 5.500 de înregistrări de produse, obținând premiul "Red Dot: Best of the Best”, se poate considera că ești chiar un produs foarte reușit din punct de vedere estetic. Designerii japonezi s-au axat pe minimalism și eliminarea elementelor inutile. Hatchback-ul a devenit mai sportiv. Diferențele se observă dacă privești spoilerul frontal, stopurile sau linia automobilului. Mazda 3 vine echipată standard cu jante de aliaj de 16 inchi, faruri LED cu spălător și stopuri cu LED, oglinzi exterioare în culoarea caroseriei, electrice, încălzite și rabatabile automat, cu semnalizator integrat, iar ștergătoarele au duzele de spălare parbriz încorporate în brațe. A fost și ceva care nu mi-a plăcut. Oglinzile sunt poziționate nu la colțul geamului, ci mai spre interiorul portierei, parcă și mai retrase decât la seria anterioară, astfel că există ceva probleme de vizibilitate la viraje.

Premium la interior

Interiorul noii Mazda 3 este redesenat și beneficiază de materiale de bună calitate. Și aici își face simțită filozofia „less is more”. Atât de mult, încât am simțit handicapul butonului de volum pe planșa de bord. O zi am condus fiind nevoit să caut volumul pe volan, ceea ce e neplăcut, mai ales dacă vrei să dai muzica mai încet, la o garare. După ce-am cercetat interiorul, am observat că există un buton dedicat pe consola centrală, lângă cotieră. Probabil că e vorba despre ergonomia "desăvârșită" pe care a urmărit-o constructorul atunci când a proiectat interiorul, astfel încât elementele care înconjoară șoferul să fie dispuse simetric pe două axe, una transversală, de-a lungul bordului, pentru a păstra cât mai aproape de linia ochilor elementele importante, și una longitudinală, care asigură poziționarea ideală a persoanei care stă în fața volanului. Planșa de bord a fost redesenată, la fel și prizele de aer, există multe inserții metalice de efect care se îmbină cu materiale moi și de bună calitate. Tunelul median a crescut în dimensiuni, a fost ridicat pentru a fi mai aproape de șofer, iar toate elementele reașezate, după schimbător fiind plasat iDriveul din care se dirijează tableta. Aceasta poate fi accesată și cu ajutorul touchscreenului, dar este poziționată destul de departe față de șofer. Există un loc pentru plasarea telefonului, dar nu asigură și suport pentru ca acesta să poate fi așezat. În schimb, sistemul multimedia este compatibil cu Apple Carplay și Android Auto. Spațiul interior este mare, grație unui ampatament de 2,725 metri, ceea ce se traduce printr-un spațiu bun pentru pasagerii din spate. Noua Mazda 3 are o lungime de 4,46 metri, din care rezultă un portbagaj de 334 de litri. Scaunele sunt complet noi, au fost proiectate pe baza cercetărilor Mazda, și păstrează curbura naturală a coloanei, ajutând șoferul să-și echilibreze în mod natural capul. Sistemul audio este premium și e furnizat de Bose. Modelul testat avea în echipare 12 incinte acustice, 8 difuzoare fiind în echiparea standard.

Un aspirat de doi litri

Pentru a simți ce poate mașina, am avut la dispoziție un motor aspirat cu tehnologie Skyactiv-G de doi litri și 122 de cai-putere. Noutatea a constat în sistemul Mild-Hybrid, care captează energia rezultată din frânare, o stochează într-o baterie și apoi alimentează diferiți consumatori în momentul accelerării. Fluxul de energie poate fi urmărit ca un desen animat pe tableta de pe consola centrală. În plus, există un sistem de poziționare optimă a pistoanelor pentru repornirea motorului după oprirea prin strat-stop. Propulsorul are un cuplu de 213 Nm, este capabil să ofere un sprint în 10,4 secunde până la 100 km/h și să ducă automobilul de 1,3 tone până la o viteză maximă de 197 km/h. Am observat agilitatea cu care se mișcă Mazda 3 prin trafic urban și la depășiri din scurt. Dar la viteze de peste 130 km/h trebuie să te înfigi serios în accelerație pentru un plus de putere și chiar să retrogradezi cutia manuală din a șasea în treapta a cincea.

Cât consumă

Consumul, cu tot cu sistemul Mild-Hybrid și start-stop, a fost de circa 10 litri/100 km în trafic urban, cu circa 1,5 litri mai mult decât cifra oficială în ciclu WLTP, și de 6,9 litri/100 km în trafic de autostradă, la o viteză medie de 110 km/h, cu 0,5 litri mai mult decât datele producătorului. Consumul este bun dacă ținem cont că vorbim despre un motor de doi litri. Ținuta de drum este precisă și sportivă. Structura caroseriei este mai rigidă datorită integrării în premieră a oțelului înalt-aliat, cu limită ridicată de elasticitate, care a permis și obținerea unor elemente de rezistență mai subțiri. Mazda folosește o structură inelară, multi-direcțională, pentru a crește rigiditatea și legătura caroseriei cu trenul de rulare. Suspensia a fost modificată pentru un mix dinamic de sportivitate și confort prin introducerea pe puntea din spate a unei bare de torsiune. Mazda 3 poate primi și tracțiune integrală, dar aceasta nu este încă la vânzare în România. Noua versiune a tehnologiei G-Vectoring Control Plus poate controla distribuția cuplului între cele două punți prin tracțiunea integrală i-activ AWD care monitorizează aderența celor patru roți în timp real pentru a asigura o stabilitate bună în orice moment.

Laser la toată lumea

Unul dintre punctele forte ale noii Mazda 3 este asistarea inteligentă a șoferului inclusă în versiunea de bază. Cel mai spectaculos este head-up display-ul cu laser proiectat pe parbriz. Acesta furnizează date despre viteză, restricții, navigație, cruise control, unghi mort, turație, dar și despre sistemul inteligent care împiedică părăsirea involuntară a benzii de circulație. Astfel, un head-up display cum poți întâlni la noile modele BMW în pachetul de opționale este oferit în standard la Mazda 3. Există sisteme avansate de siguranță. Front Cross Traffic Alert folosește radare instalate pe lateralele mașinii pentru a detecta vehicule care se apropie din unghiurile moarte în intersecții în T și avertizează șoferul. Un alt sistem este Cruising & Traffic Support, care asistă accelerarea, frânarea și direcția în ambuteiaje pe autostradă pentru a menține o distanță corespunzătoare față de vehiculul din față. Sistemul asistență menținere bandă trage ușor de volan atunci când se sesizează ieșirea neintenționată de pe direcția de mers.

Cu ochii pe șofer

Un sistem interesant este acela care stă cu "ochii" pe șofer, la propriu. Un sistem de camere și LED-uri cu infraroșu instalate în lateralele ecranului central monitorizează șoferul. Echipamentele analizează mișcările ochilor și fizionomia șoferului pentru a determina nivelul de oboseală și de atenție și îl avertizează sonor dacă este nevoie. Totodată, sistemul funcționează în tandem cu asistentul inteligent de frânare și scurtează timpul de atenționare la frânare. Tot pentru a degreva șoferul de operațiuni sâcâitoare, există un asistent pentru faza lungă care comută automat pentru a nu-i orbi pe ceilalți șoferi, un senzor de ploaie și unul de lumină. Noua Mazda 3 vine echipată, în premieră, cu airbag pentru genunchi, care elimină deplasarea în față a corpului șoferului în cazul unei coliziuni și reduce efectele acesteia asupra șoferului prin diminuarea sarcinii care trebuie susținută de centura de siguranță. Capota și bara frontală au structuri noi, care permit absorbția mai ușoară a energiei la impactul cu un pieton. Prețul noii Mazda 3 pleacă de la 19.890 de euro pentru varianta Skyactiv-G122 și ajunge la 25.790 de euro cu TVA pentru Skyactiv-D116 AT Plus.

Noua Mazda3 a obținut premiul „Red Dot: Best of the Best” în cadrul concursului pentru design de produs Red Dot 2019

CIFRE

- 10,4 secunde până la sută.

- 4,46 metri lungime.

- 334 de litri volumul portbagajului.

Avantaje

- head-ul display laser color standard

- sistem de monitorizare a șoferului

- interior premium

Dezavantaje

- nu se califică pentru tichetul Rabla

- puterea motorului la viteze mari

- varianta 4x4 nu se află încă la vânzare

 

Subiecte în articol: Mazda
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri