Jucăriile sunt astăzi din ce în ce mai diverse, zeci de mii de produse se adresează copiilor de toate vârstele, acoperă toate preferințele și toate bugetele. Figurinele cu eroii din filme și jocurile digitale, care îi transpun pe copii în realitatea virtuală, sunt preferatele celor mici. Afacerile producătorilor și distribuitorilor sunt în creștere. Deși piața pare suprasaturată, apar în fiecare zi alte jocuri care suscită interesul celor mici, deschid portofelele părinților și aduc bani frumoşi producătorilor.
Personajele din desenele animate se află pe toate rafturile magazinelor la prețuri piperate. Celelalte, care n-au în spate o poveste și nu sunt susținute prin reclame și seriale, nu suscită interesul celor mici, deși au prețuri accesibile.
„Copiii iubesc poveștile pentru că îi ajută să crească, să se dezvolte și își construiesc sistemul de principii și valori, inclusiv din povești. Personajele sunt modele de rol care îi inspiră. Nu este nimic rău în a le aduce mai aproape de copil, cumpărându-i o jucărie care reprezintă personajul preferat. Sigur că este și marketing în spate, dar marketingul este în spatele a orice, până la urmă depinde de noi, ca adulți, cât de mult ne lăsăm manipulați de marketing și cât ne folosim de acesta pentru a fi informați și a lua decizii corecte”
Monica Bolocan, psiholog clinician, Neuroaxis
Noutăți hand-made
Curentul din ultimii ani, care face apel la un stil de viață sănătos, s-a extins și pe piața jucăriilor. Așa se face că păpușile de cârpă de pe vremea bunicilor, trenulețele din lemn ori figurinele din lut sunt astăzi la mare căutare. Kit-uri de diverse forme și mărimi, cu zeci de piese pe care copiii trebuie să le asambleze promit experiențe de neuitat. Acestea încearcă să stimuleze imaginația copiilor și să a le distragă atenția de la jocurile pe calculator, la realitatea din jurul lor.
„O jucărie trebuie să fie versatilă, să permită utilizarea în mai multe scopuri și să nu facă un singur lucru. Copilul se va plictisi repede de jucăriile care, în ciuda faptului că arată foarte bine sau au costat mult, nu îi permit să le utilizeze într-un mod creativ, în mai multe contexte și cu mai multe scopuri, să le combine cu alte jucării, să le modifice”, ne-a explicat Monica Bolocan.
Marii jucători și afacerile lor
Estimările spun că piața autohtonă de jucării a depășit anul trecut un miliard de lei. Investițiile străine reprezintă 80% din sectorul de distribuție și peste 50% din cel de producție. În 2017, cifra de afaceri a fost de 946,5 milioane de lei, potrivit datelor KeysFin. Motivele acestei creșteri se regăsesc în faptul că tot mai multe supermarketuri vând jucării, oferta este din ce în ce mai variantă, iar puterea de cumpărare a românilor este mai ridicată.
374 de companii activează pe piața de jucării din România
Potrivit ultimelor date disponibile, distribuția este dominată de Jumbo, companie grecească, care deține circa 56% din piață și avea în 2016 o cifră de afaceri de 268,2 milioane de lei. Este urmată de Noriel, societate autohtonă cu afaceri de aproximativ 150 milioane de lei, care vinde atât produse românești, cât și străine. În topul firmelor de distribuţie se mai regăsesc Netzah Game, cu o cifră de afaceri de 15,4 milioane de lei, Brick Depot, cu 14,3 milioane lei, J&M, cu 14,2 milioane de lei și Imaginarium, cu 9 milioane de lei. Cei mai mari producători sunt companiile Romexa, cu afaceri de 21,8 milioane de lei, Airquee, cu 19,5 milioane de lei, D-Toys, cu 18 milioane de lei, Modellesehnbahn, cu 17,2 milioane de lei și From Product, cu 14,5 milioane de lei.
La 135 miliarde de dolari se estimează că va ajunge până în 2020 piața globală de jucării