Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie De la Bruxelles, preţurile carburanţilor se văd mici, de la Bucureşti foarte mari

De la Bruxelles, preţurile carburanţilor se văd mici, de la Bucureşti foarte mari

de Adrian Stoica    |   

În România, modul în care se stabileşte preţul carburanţilor este de ani de zile un mister. Deşi suntem săracii Europei, avem printre cele mai mari preţuri la benzină şi motorină, dacă ne raportăm la venitul minim net, sub noi aflându-se Bulgaria, dar şi Polonia. În schimb, citind statistica europeană, am putea crede că românii sunt cei mai favorizaţi. În condiţiile în care la sfârşitul lunii martie preţul mediu, la nivel UE, era de 1,35 euro/l la benzină (Euro 95) şi 1,25 euro/l la motorină, în România, acestea erau de circa 1,13 euro/l, respectiv 1,15 euro/l. Pe de altă parte, nici mitul că statul român supraimpozitează nu mai stă în picioare, multe state având o taxare mult mai agresivă decât cea de la noi.

La nivelul Uniunii Europeane, din cele 28 de state membre (aici fiind inclusă şi Marea Britanie), în 22 este reglementat salariul minim. În România, acest salariu net este de 251 de euro, noi ocupând penultima poziţie, devansând doar Bulgaria, cu 202 euro. Dacă este să raportăm numărul plinurilor de benzină (40 litri) pe care le poate face un român comparativ cu locuitorii altor ţări din UE, observăm că stăm foarte prost, ceea ce înseamnă că benzina este foarte scumpă la noi.

Cele mai multe plinuri, în Irlanda

De exemplu, în Irlanda, ţară care are un salariu minim net de 1.509 de euro, cel mai mare din UE, preţul benzinei la sfârşitul lunii martie era de 1,36 euro/l, iar la motorină de 1,28 euro/l. Astfel, din salariul minim, în Irlanda se pot face lunar 27,7 plinuri de benzină şi 26,5. În schimb, un român nu-şi poate permite din salariul minim decât aproximativ 5,5 plinuri de benzină şi 5,45 de motorină. Cele mai multe plinuri din salariul minim net se pot face însă în Luxemburg, ţara cu cel mai mare PIB/locuitor din Europa. Aici salariul minim net este de 1.162 euro, iar litrul de benzină costă aproape cât în România, iar motorina este chiar mai ieftină. Astfel, la 1,16 euro/l de benzină în Luxemburg se pot face 25,5 plinuri, iar la un preţ de 1,03 euro/litrul de motorină, 28 de plinuri.

Faptul că preţul fără taxe în România este mai mare decât cel al mediei UE, iar preţul cu taxe este mai mic, ne arată că nivelul de taxare este relativ redus în România faţă de alte ţări.

Avem ce învăţa de la fostele ţări ex-comuniste

Venind mai aproape de România, în ţările fostului bloc comunist, constatăm că, raportat la venitul minim net, locuitorii lor îşi pot permite mai multe plinuri de carburant decât românii, chiar dacă litrul de benzină şi motorină este ceva mai scump. În Estonia, de exemplu, la un salariu minim de 482 euro, se pot face aproximativ 9,5 plinuri de benzină şi tot atâtea de motorină, în condiţiile în care benzina costă la pompă 1,28 euro/l, iar motorina 1,26 euro/l. În Croaţia, cu un salariu minim de 370 de euro se pot cumpăra circa şapte plinuri de benzină şi aproape opt de motorină la un preţ de 1,27 euro/l de benzină şi 1,21 euro/l la motorină.

Taxarea la noi, sub media europeană 

Scuza benzinarilor că preţurile sunt mari la carburanţi din cauza statului român care impune taxe prea mari nu mai este nici ea valabilă, conform datelor Comisiei Europene incluse în ultimul buletin privind preţurile carburanţilor. La sfârşitul lunii martie, preţul benzinei la pompă cu taxele incluse era de 1,13 euro/l, iar fără taxe de 0,53 euro/l, ceea ce însemna că statul român lua 0,6 euro la fiecare litru comercializat. Procentual, taxele reprezentau 46,9% din preţul afişat la pompă, un procent care este mai mic decât media europeană. În Luxemburg, preţul benzinei cu taxe este de 1,14 euro/l şi de 0,51 euro/l fără taxe, ceea ce înseamnă că partea statului este de 55,26%. În Irlanda, la un preţ cu taxe de 1,37 euro/l de benzină, fără taxe preţul este de 0,505 euro/l, statul reţinând astfel 63,5%. Aceeaşi situaţie se înregistrează şi în Olanda, unde partea statului din preţul unui litru de benzină este de 68,38%.

0,50 euro/litru era la sfârşitul lunii martie media europeană a preţului la benzina Euro 95 fără taxe, în timp ce în România preţul era de 0,53 euro/litru.

În Polonia se poate, în România, nu

O situaţie aparte, care ar trebui să le dea de gândit autorităţilor de la Bucureşti, se înregistrează în Polonia. O ţară care nu deţine rezerve de petrol, spre deosebire de noi, şi cu un salariu minim net de 352 de euro îşi permite opt plinuri de benzină şi tot atâtea de motorină. Mai mult, în această ţară carburanţii la pompă sunt mai ieftini ca în România, 1,11 euro/l de benzină şi 1,09 euro/l de motorină, iar statul reţine sub formă de taxe şi impozite aproape 55% din preţul benzinei şi ceva mai mult de 41% din cel al motorinei.

Ce s-a întâmplat în 2017

Preţul fără taxe al carburanţilor în România a fost anul trecut mai mare decât media la nivelul Uniunii Europene, în timp ce taxele aplicate de stat au fost printre cele mai mici din spaţiul comunitar, potrivit datelor Comisiei Europene. La sfârşitul lunii decembrie, preţul unui litru de benzină, fără taxe, era de 0,511 euro, în timp ce media UE este de 0,508 euro. La fel şi la motorină, unde preţul fără taxe era de 0,560 euro pe litru, iar media UE, de 0,542 euro pe litru. Faţă de începutul anului 2017, preţul fără taxe al carburanţilor a crescut mai mult în România decât media UE. Astfel, în cazul benzinei, preţurile fără taxe în România erau mai mari cu 1,1%, în timp ce media UE a scăzut cu 1%. În acelaşi timp, la motorină, preţurile fără taxe în România au crescut cu 5%, iar media UE, cu doar 1,1%. Dacă adăugăm şi taxele, preţul final la pompă era de 1,117 euro/l în cazul benzinei şi 1,140 euro/l la motorină. Raportat la aceste preţuri finale, România era sub media europeană, care era de 1,363 euro/l la benzină şi 1,249 euro/l la motorină.

Consiliul Concurenţei încă analizează

Consiliul Concurenţei a anunţat încă de la începutul anului trecut că analizează de ce preţurile în România sunt mai mari decât media din Uniunea Europeană, având în vedere că anii trecuţi era invers, dar până acum nu a dat niciun răspuns la această întrebare. "Preţurile sunt apropiate în toată Europa şi este ceea ce ne aşteptam, iar faptul că avem resurse este mai puţin important. Problema nu cred că se pune la modul: avem resurse, de ce nu avem preţul mai mic? Întrebarea este de ce de un an de zile este mai mare decât media UE? Aici căutăm o explicaţie, pentru că, tradiţional, preţul în România era un pic sub medie. De undeva de la începutul anului trecut suntem peste medie, vorbim de preţul fără taxe. Cu taxe, suntem jos, statul român taxează mai puţin decât alte state. Unde intervin companiile este partea fără taxe. Este o evoluţie relativ nouă pe care nu o înţelegem pe de-a-ntregul, aşa că am lansat o investigaţie", declara, la începutul anului trecut, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Top 10  ţări care îşi pot permite cele mai multe plinuri de benzină din salariul minim net

Ţara Salariul minim (euro)    Preţ  Nr. de plinuri

Irlanda     1.509       1,36 27,7

Luxemburg     1.162       1,14 25,48

Franţa      1.401       1,46 24

Marea Britanie        1.261       1,36 23,2

Olanda    1.430       1,55 23

Belgia     1.216       1,33 22,8

Germania        1.102       1,31 21

Spania     733  1,23         14,9

Malta       673  1,31 12,8

Slovenia  642  1,28 12,5

După ce ani de zile au spus că preţul carburanţilor este mare din cauza taxelor exagerate impuse de stat, în ultimii ani realitatea s-a inversat. Statul taxează mai puţin decât media europeană, iar preţurile fără taxe au crescut la noi mai mult decât media europeană.

 

       

 

Subiecte în articol: pret carburanti
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri