Este scandal pentru cel mai spectaculos drum din țară, Transfăgărășanul. Un cunoscut hotelier din zonă acuză Compania Națională de Drumuri că lasă intenționat șoseaua închisă. O porțiune pe care este încă zăpadă a iscat conflictul, iar apelul public lansat de afacerist pe o rețea de socializare a stârnit revolta turiștilor. Cei care se ocupă de drum se apără, spunând că ar putea fi periculos pentru turiști să fie deschis mai devreme de 1 iulie.
Zeci de distribuiri a adunat postarea afaceristului Dumitru Grecu, deținător al uneia dintre cele mai mari și cunoscute afaceri de pe Transfăgărășan. Anual, investitorii în turism cer deschiderea mai devreme a șoselei și justifică prin faptul că turiștii, mai ales străinii, încep să vină de la 1 iunie. Acum, Cetatea Poenari este închisă din cauza urșilor, la fel și drumul către Statuia lui Prometeu - sau „Omul de Fier”, cum i se mai spune în zonă -, așa că accesul la acest drum ar fi fost benefic, spun hotelierii. Grav este că afaceriștii acuză că în spate există, de fapt, un interes de a distruge turismul argeșean.
„Este 23 iunie și Transfăgărășanul este închis circulației publice. Turiști sunt, dar nu pot traversa șoseaua din cauza unei mici porțiuni de zăpadă lăsată intenționat în fața tunelului de la Bâlea Lac. De ce? Pentru a demonstra că noi, cei care-i plătim, nu reprezentăm nimic și suntem efectiv la mâna lor, așa că drumul se va deschide doar la 1 iulie, când vor ei. Nu contează că, prin gestul lor, Transfăgărășanul se stinge înce-încet ca obiect turistic și punct de atracție, iar turismul în zonă moare, îngropând investițiile de zeci de milioane de euro făcute de fraierii care au crezut în viitorul turistic al Transfăgărășanului și al României”, spune Dumitru Grecu. Iar reacțiile din partea altor investitori. nu au au întârziat să apară.
„Dacă ei au hotărât că zăpada nu se topește decât după 1 iulie pentru a deschide Transfăgărășanul doar trei luni pe an, Cetatea Poenari este închisă, pentru ce să ne mai viziteze turiștii? Cred că trebuie să acționăm cu toții, dar nu cu steagul păcii”, spune revoltată Cristina Stanciu, proprietara unei pensiuni din zonă.
Risc de avalanşă
Contactați de Jurnalul, reprezentanții zonali ai Companiei Naționale de Drumuri spun că acesta este ordinul, de deschidere a drumului la data de 1 iulie.
„Mai devreme nu se poate. Acest drum se închide la 1 noiembrie și se deschide la 1 iulie, conform ordinului conducerii. Înainte de deschidere se face o comisie formată din specialiști și reprezentanți ai Inspectoratului General al Poliției Române, care decide dacă se poate sau nu. Îi înteleg pe agenții economici, dar e greu să ne asumăm pericolele, pentru că au fost cazuri de avalanșe. Acționăm în zonă pentru deszăpezire, sunt colegii noștri cu utilaje acolo, dar Transfăgărășanul prezintă multe pericole”, a declarat Gheorghe Mihăiță, directorul Secției Drumuri Naționale Argeș.
Au dat în judecată Compania de Drumuri
Procesul în care afaceriștii i-au acționat în instanță pe cei de la Drumuri este la Înalta Curte de Casație și Justiție. Investitorii în turism cer modificarea modului în care se ia decizia deschiderii șoselei. Adică să nu se mai raporteze la o comisie, ci la ceea ce spune Institutul Național de Meteorologie (INM).
„Se face o monitoriozare meteo a pericolului de avalansă, monitorizare ce încetează atunci când nu mai este nicio primejdie. Situație în care suntem la ora actuală. Noi vrem să fie luați în seamă acești specialiști, nu noi. Și să nu se mai ascundă în spatele unui drob de sare. Vrem să fim țară occidentală. În Alpi, drumurile sunt deschise, deși pe margine sunt troiene de 4 sau 5 metri. Noi ne ascundem în spatele lui «nu se poate». De fapt, nu se vrea”, susține Dumitru Grecu.