Directorul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Nationale (CNADNR), Cătălin Homor, se aruncă la promisiuni măreţe. România va avea o mie kilometri de autostradă până în 2017. Din birou. Pe şantiere, realitatea e alta. Abia dacă utilajele sunt scoase la vizitele oficiale ale noului ministru al Transporturilor, Sorin Buşe.
După ce anul trecut, Ministerul Transporturilor a reuşit să închidă 22 de kilometri de autostradă, pronosticurile nu sunt bune nici pentru anul acesta. Lucrările pe principalele şantiere merg din rău în mai rău. Pe lotul 3 al autostrăzii Sibiu-Orăştie, CNADNR a dat de apă în fundaţie. Bucata de autostradă stă demolată de aproape un an, iar apa a intrat în structura ei. Acum specialiştii trebuie să găsească o soluţie pentru scoaterea ei. Există riscul ca din cauza apei infiltrate să apară fisuri şi pe alte suprafeţe ale lotului, iar acest lucru ar putea duce la demolarea lor.
CNADNR se face că lucrează
Lucrările pentru refacerea porţiunii demolate de pe Autostrada Sibiu-Orăştie s-au oprit de tot. Şantierul unde CNADNR se laudă că lucrează pe cont propriu, este pustiu. Singura realizare este atribuirea a patru contracte prin negociere directă, în valoare de de aproape un milion de euro, pentru furnizarea de utilaje şi materiale de construcţii. Responsabilii CNADNR au executat scrisoarea de garanţie a italienilor de la Salini Impregilo, care au construit lotul din care face parte bucata demolată, şi s-au apucat să atribuie contractele pentru refacerea lui, deşi au fost avertizaţi de specialiştii Ministerului Finanţelor că încalcă legea.
Contractele atribuite ocolind licitaţia
S.C. Elis Pavaje S.R.L-2,1 milioane lei
S.C. Hidroconstrucţia S.A -27.115 lei
S.C. Novatex S.R.L-1,2 milioane lei
S.C. Trameco S.A.-354.000 lei
Homor sfidează legea
„Lucrările de construire nu sunt stabilite în mod legal că pot fi făcute de CNADNR. Ar trebuie să fie o convenţie între Ministerul Transporturilor
şi noi să ne asumăm responsabilităţi, garanţia lucrărilor. Nu există aşa ceva.”, a declarat Mihai Başulescu, fostul director al CNADNR. Oficialii Ministerului Finanţelor au trimis chiar o notificare către CNADNR prin care arată că executarea scrisorii de garanţie a constructorului italian Salini Impregilo este ilegală. Nu există bază legală prin care compania poate beneficia de aceşti bani. Ei trebuie să se întoarcă la bugetul statului, iar apoi ei să fie alocaţi de Ministerul Finanţelor, spun specialiştii.
Record: 300 de metri, 3 mil. de euro
O nouă licitaţie urmează să fie demarată de CNADNR pentru a doua parte a lucrărilor care vor costa aproape două milioane şi jumătate de euro, urcând astfel la circa trei milioane de euro costurile refacerii celor 300 de metri de şosea demolată. Asta în condiţiile în care lucrările ar trebui să fie mai ieftine din moment ce refacerea autostrăzii este făcută în regie proprie de compania de drumuri.
Apă în toată fundaţie
Din cauza lucrărilor şi materialelor proaste, dar şi a faptului că demolarea bucăţii de 300 de metri de autostradă a durat aproape un an, specialiştii în construcţii au găsit infiltraţii de apă în fundaţia întregului lot. Sigurii optimişti sunt oficialii Ministerului Transporturilor care susţin, în continuare, că peste o lună autostrada demolată va fi gata pentru circulaţia maşinilor. Dacă autostrada nu va fi funcţioanală până în 2017, statul român va trebui să dea înapoi Uniunii Europene peste o sută de milioane de euro doar pentru acest lot de autostradă.