Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România semnalează derapajul legislativ al Guvernului României referitor la prijinul financiar din fonduri externe nerambursabile, în contextul crizei provocate de COVID-19. Deși reglementările europene și naționale în domeniul ”ajutoarelor de stat” și legislaţia naţională instituie în sarcina Guvernului României obligația de a informa Comisia Europeană în vederea aprobării schemelor de ajutor de stat, România a notificat Comisiei doar modificările aduse OUG 130 prin propriile Ordonanțe (174 și 199), nu și modificările aduse prin Legea 220/2020, ceea ce o face inaplicabilă.
În acest moment, 29 ianuarie 2021 este termenul maxim ca IMM-urile să poată depune cereri de finanțare la Măsura 3 - ajutoare de investiții de câte 50.000 - 200.000 de euro. Legea nr. 220/2020 aduce modificări esențiale Ordonanței 130, în sensul că introduce în lista codurilor CAEN eligibile și alte domenii economice (precum distribuția de bunuri de larg consum și producția vinurilor din struguri) și modifică 100% Anexa 4 – ”CRITERIILE DE SELECȚIE la finanțare ale proiectelor de investiții aferente măsurii 3”.
Guvernul încalcă şi Constituţia
Articolul 45 din Constituția României consacră: ”accesul liber al persoanei la o activitate economică, libera iniţiativă şi exercitarea acestora în condiţiile legii sunt garantate”, atrage atenţia Ovidiu Gheorghe, presedinte Asociatia ACDBR, în textul comunicatului citat. De asemenea, Articolul 53 din Constituția României prevede că restângerea exercițiului unor drepturi sau al unor libertăţi se poate realiza: ”numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav”, mai arată preşedintele Asociaţiei ACDBR.
Executivul uită de sectoare care produc miliarde de lei
Prin OUG nr. 130/2020 se finanțează sectoare economice total irelevante în contextul economic actual generat de epidemia de COVID-19, de exemplu vânzarea cu amănuntul a armelor și munițiilor sau închirierea de casete video și CD-uri, însă nu se finanțează distribuția de alimente sau producția vinurilor, se precizează în comunicatul citat. Asociația ACDBR a solicitat raspunsuri în data de 21 decembrie de la Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Economiei, Consiliul Concurenței, Reprezentanța Permanentă a României la Uniunea Europeană, Autoritatea de Audit de pe lângă Curtea de Conturi a României, Avocatul Poporului, Primul Ministru, Președintele României, Comisia Europeană. Toate instituțiile care au răspuns până acum indică Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene ca principal responsabil în acest abuz al eludării notificării prevederilor Legii 220/2020, însă de la această instituție nu am primit niciun răspuns oficial, spune reprezentantul Asociației ACDBR.
Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului este administratorul ajutorului de stat instituit prin OUG nr. 130/2020 cu modificările și completările ulterioare. Paradoxal este că Ministrul Economiei, domnul Claudiu Năsui, fie nu a găsit încă soluții legale, fie nu a dorit să aplice prevederile Legii nr. 220/2020, deși, în calitate de deputat, domnul Claudiu Năsui a fost unul dintre susținătorii actualei forme a legii prin formularea de amendamente.
În aceste condiţii, Asociația ACDBR solicită autorităţilor publice notificarea Comisiei Europene a prevederilor Legii nr. 220/2020 prin care se modifică OUG nr. 130/2020, dar şi prorogarea termenului de 29 ianuarie pentru depunerea solicitărilor pe Măsura 3 - ajutoare de investiții,