Discursurile amăgitoare, expuse de autorități în spațiul public în ultimele zile, sunt de două ori nefaste pentru românul de rând:
– Prima ar fi că ele creează așteptări la nivelul omului de rând care se vor dovedi dezastruoase în interpretarea românilor asupra ideii de liberalizare și de apartenența la Uniunea Europeană;
– În al doilea rând, discursurile sunt neadevărate, românii urmând să achite ceea ce prevede legislația în vigoare, adică prețuri mai mari la energia electrică.
Termenul de 1 ianuarie 2021 pentru liberalizarea pieței de energie electrică a fost stabilit în data de 6 ianuarie 2020 și era alocată o perioadă de un an pentru pregătirea liberalizării pieței de energie, diseminarea de informații complete pentru consumatorii casnici și stabilirea unei perioade tampon suficiente pentru a da posibilitatea acestora să analizeze ofertele de pe piață și a iniția procesul de contractare în vederea trecerii la piața liberă.
Responsabilitatea ducerii la îndeplinire a acestor activități revenea în principal ANRE, care nu a dus la îndeplinire sarcinile care-i reveneau:
● ANRE nu a realizat nici o Campanie de informare a consumatorilor asupra liberalizării pieței de energie electrică și nici activități specifice de diseminare care să le permită consumatorilor deprinderea de tehnici care să poată să le permită acestora să desfășoare activități specifice de analiză și alegere a furnizorului care oferă Prețul Corect. De altfel, prima postare pe site-ul ANRE a unei activități de informare privind liberalizarea pieței de energie electrică s-a realizat pe data de 15 decembrie 2020, în condițiile în care pe data de 18 decembrie 2020 începea vacanța și activitățile specifice dedicate sărbătorilor de iarnă.
● ANRE a emis legislația secundară necesară pregătirii pașilor liberalizării pieței de energie electrică cu doar 3 luni înaintea liberalizării pieței de energie electrică, legislație care a fost în mod continuu schimbată și modificată în această perioadă, ultima modificare făcându-se chiar cu 7 zile înaintea liberalizării pieței de energie electrică.
● ANRE a realizat legislația secundară astfel încât ofertele furnizorilor actuali să ajungă după liberalizare la consumatori.
Asociația Energia Inteligentă a fost prima entitate din România care a sesizat în luna decembrie 2020 lipsa de informare despre liberalizarea pieței de energie electrică și modul defectuos în care a fost pregătită această liberalizare și a solicitat amânarea acestui proces pe termen limitat cu informarea și diseminarea corespunzătoare în vederea unui process corect de liberalizare a pieței de energie electrice, printr-o Scrisoare deschisă adresată Guvernului și Parlamentului României intitulată: Românii nu trebuie să mai fie bătaia de joc a instituțiilor statului. Dacă până în decembrie 2020 ANRE avea mijloacele să ducă un proces corect de liberalizare a pieței de energie, astăzi nu-l mai are. Stabilirea datei de 1 ianuarie 2021 ca dată de liberalizare s-a realizat prin OUG și tot prin OUG se poate proroga. Astăzi toată lumea cere ANRE să facă ceva, când de fapt mingea se găsește în terenul Guvernului, acesta fiind singurul care poate pune capăt haosului existent astăzi pe piața de energie electrică. Lipsa prezentă de acțiune a Guvernului, coroborată cu asumarea procesului defectuos de pregătire a liberalizării pieței de energie la data de 1 ianuarie 2021, împinge ANRE la diferite “construcții” necorespunzătoare și mărește haosul din piaţa consumatorilor casnici.
Asociația Energia Inteligentă vă recomandă:
❶Nu vă înghesuiți la Centrele de Relații cu Clienți ale furnizorilor. Nu vă riscați sănătatea, suntem în plină Pandemie. Dacă nu semnați până la 31 martie 2021 nu vi se întrerupe energia electrică, după această dată. În momentul de față există un proiect de ordin al ANRE, controversat din punctul nostru de vedere, care prevede că dacă semnați până în 31 decembrie 2021 un contract există posibilitatea să primiți înapoi o foarte parte mică parte din banii pe care i-ați plătit în perioada 1 ianuarie și până la data semnării contractului, la 90 de zile după semnarea Contractului.
❷ Recomandăm să folosiți internetul. Folosiți comparatorul ANRE pentru comparație și tot internetul pentru corespondența cu Furnizorul și semnarea contractului.
❸ Analizați ofertele furnizorilor. Furnizorii dvs. actuali au câte 4-6 tipuri de oferte, interesul unui vânzător este să prezinte acea ofertă care-i avantajează pe ei. Concret, un caz sesizat de un Consumator pe pagina Asociației Energia Inteligentă a primit o ofertă de la actualul furnizor care era cu 51% mai mare decât prețul reglementat existent în luna decembrie 2020 și cu 29% mai mare decât cea mai bună ofertă a aceluiași furnizor.
❹ Analizați Clauzele contractuale ale contractelor de pe piața liberă. Atenționăm că pot exista contracte cu clauze care să vă defavorizeze. Concret, un alt exemplu sesizat de un consumator pe pagina Asociației Energia Inteligentă. A semnat un contract în piața liberă în urmă cu un an, iar acesta prevedea că se poate prelungi fără acordul consumatorului. Astfel, după un an s-a găsit în situația de a plăti un preț cu 29% mai mare.
❺ Nu analizați doar ofertele furnizorului actual. În toate județele din România există cel puțin 5 oferte mai bune decât ofertele concurențiale ale furnizorului actual.
❻ Implicarea primăriilor în procesul de selecție a furnizorilor. Recomand primăriilor din mediul rural să se implice în asistarea persoanelor din aceste zone să acceseze comparatorul de preț ale ANRE și să faciliteze alegerea celor mai bune oferte pentru locuitorii urbei. Asociația Energia Inteligentă se oferă să-i consilieze tehnic.
În fapt, amânarea liberalizării pieței de energie era singura abordare care putea să se facă dacă exista din partea politicienilor o minimă considerație pentru oameni și pentru Poporul Român!
Prorogarea termenului liberalizării pieței de energie se face prin legi și nu prin declarații.