Prăbuşirea a avut loc după ce o comisie tehnică independentă a investigat, la cererea Ministerului francez al Mediului, dacă Renault a montat pe motoarele sale diesel softuri care să păcălească emisia de noxe, aşa cum a făcut VW. Investigatorii au făcut percheziţii la sediile grupului şi au ridicat diverse calculatoare.
Primele concluzii au fost că nu a fost utilizat un program de înşelare a clienţilor, aşa cum au făcut germanii, dar că, potrivit ministrului francez al Mediului, unele modele Renault testate de autorităţi emit în condiţii reale mai multe noxe decât în cadrul testelor de laborator.
„Renault nu a trişat. În condiţii de teste respectăm normele de emisii”, a precizat directorul de vânzări şi marketing al grupului, Thierry Koskas. Cert este că Reanult foloseşte pentru a îndeplini norma Euro6 sisteme de eliminare şi control al noxelor mai ieftin decât cel al rivalilor de la Peugeot-Citroën, fapt care a dus la rezultate eronate în cadrul testelor.
O serie de directori Renault au fost audiaţi în cadrul unei comisii guvernamentale şi nu este exclus ca scandalul să nu fie aşa de uşor de aplanat cum cred oficialii Renault. Pentru a revigora acţiunile grupului, francezii au anunţat că la nivel mondial au vândut 2,8 milioane în 2015, din care 1,61 în Europa, cu o creştere de 3% faţă de 2014.