Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Emoții la BAC, emoții la contestații, emoții la admitere. Caruselul emoțional al tinerilor de 18-19 ani

Emoții la BAC, emoții la contestații, emoții la admitere. Caruselul emoțional al tinerilor de 18-19 ani

Emoții din vară și până în toamnă! Greu de gestionat și de oamenii în toată firea, de-apoi de cei de doar 18-19 ani! Din acest carusel emoțional scapă cine poate, așa cum poate.

 

 

Emoțiile provocate de probele de Bacalaureat există dintotdeauna, ele fiind mai mari din cauza dificultăților generate în perioada pandemiei. După cum se poate observa, și depunerea contestațiilor reprezintă prilej de emoționare, mai ales dacă există atât de mari diferențe între nota inițială și cea de după corectare. Elevii riscă să își complice viața dacă depun contestații. Sunt lipsiți de siguranța că vor fi notați corect după ce depun contestație, dacă la prima corectare au fost notați incorect.

 

Firește că, în acest context, un nou val de emoții copleșește elevul în cauză. Ulterior, după clarificarea situației și stabilirea notei finale, elevul se poate înscrie la facultate pentru a deveni student și a se liniști, într-un final. Numai că negreșit vine o nouă rundă de emoții, legate de admiterea la facultate (și de strategia adoptată: dacă nu intru acolo, intru dincolo, dacă eșuez să intru la buget, intru la cu taxă etc.).

 

 

Sistemul educațional și nevoia de siguranță

 

Sunt câteva luni la rând pline de nesiguranțe, de emoții copleșitoare, de frustrări și indignări, pe care nimeni nu și le va aminti cu plăcere peste ani. Există oare căi prin care experiențele acestea de viață să fie măcar mai puțin încărcate negativ?

 

Sistemul educațional nu oferă soluții concrete, mai ales acum când se chinuie să reziste în contextul pandemiei și al restricțiilor prezente. În echilibristica dintre pregătire și eschivă, noroc și ghinion, șansă și neșansă, dreptate și nedreptate, dar și dintre strategie și neprevăzut, cei între 18 și 19 ani nu au cum să rămână calmi și relaxați.

 

Emoțiile, copleșitoare pentru această vârstă, sunt responsabile din păcate și pentru eșecuri. Uneori apare lehamitea, deconcentrarea, astfel încât aceștia acționează neconform intereselor lor, putând pierde din vedere esențialul. Iată de ce se poate spune că avalanșa aceasta emoțională determină elevii să eșueze în facultăți nepotrivite sau chiar în afara facultăților. Pot chiar pica examenul de Bacalaureat!

 

 

Accesul la informații, factor psihologic liniștitor

 

Cei care nu își pot stăpâni emoțiile în momentul examenului pot uita tot pe moment, se pot pierde, performând mult mai puțin decât nivelul lor de pregătire. Unii dintre aceștia s-ar simți mult mai siguri pe ei și pe cunoștințele lor și ar putea trece prin examinări mult mai relaxați dacă știu – doar dacă știu – că au acces la informații.

 

Precum adulții, fără să meargă la shopping, stau relaxați știind că au bani pe card, având o siguranță psihologică, tot așa unii adolescenți care trec prin examene pot sta relaxați dacă știu că au undeva informații ajutătoare, de care nici nu au nevoie să apeleze. Iată un important motiv pentru care există suficientă cerere pentru sistemele de aici.

 

Pentru că degeaba nota de la matematică, spre exemplu, este inclusă în calcularea mediei de admitere la o facultate cu profil umanist. Și poate și viceversa. Astfel de lucruri sunt contraintuitive. Și trebuie contracarate cumva, pentru ca parcursul educațional să se mențină firesc.

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri