Începând cu data de 1 ianuarie 2021, cei 5,7 milioane de consumatori care erau în piaţa reglementată urmau să achite consumul de electricitate la prețurile de serviciu universal (SU), care sunt cu mult mai mari decât preţurile reglementate. La nivel naţional sunt opt prețuri de serviciu universal, câte unul pentru fiecare zonă de rețea (trei pentru Enel, trei pentru Electrica și câte unul pentru CEZ și E.On). În urma scandalului apărut în piaţă, în urma unei înţelegeri verbale între ANRE şi furnizorii care erau în piaţa reglementată (Enel, Electrica, CEZ și E.On), aceştia din urmă s-au angajat că vor fac un discount până la sfârşitul lunii iunie.
ANRE induce o idee falsă
Conform unui ordin recent emis de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), furnizorii sunt obligați să trimită trei oferte către portofoliul propriu de consumatori casnici din Serviciul Universal. Aceste oferte sunt exclusiv ofertele proprii ale furnizorului actual, una dintre acestea fiind, în fapt, prețul de Serviciu Universal pe care consumatorii îl achită deja de la 1 ianuarie 2021. Această practică impusă prin legislația secundară din România induce ideea că, în urma alegerii uneia dintre ofertele primite, consumatorul va beneficia de cea mai mică ofertă din piață existentă la acel moment, dar această percepție nu este în concordanță cu adevărul, arată o analiză realizată de Asociaţia România Inteligentă (ARI).
Ofertele înşelătoare păcălesc consumatorul
“În fapt, cele mai mici oferte ale furnizorilor din piața de energie conform Comparatorului de prețuri afişat pe ANRE sunt mai mici cu până la 19% față de prețul cel mai mic ofertat de furnizorul actual al consumatorului casnic aflat în Serviciul Universal. Această situație, manipulatorie, ar putea fi corectată printr-un ordin al ANRE în care să se stabilească obligația furnizorului de a transmite o copie a tabelului din Comparatorul de Preț al ANRE cuprinzând oferta sa cea mai mică și toate ofertele existente în Comparator sub oferta sa”, spune Dumitru Chisăliţă, preşedintele ARI. În lipsa acestei informații, consumatorii vor achita în continuare prețuri mai ridicate față de prețul din anul 2020 cu până la 19%, în funcţie de regiune, conform hartei alăturate. De menționat este faptul că în Serviciul Universal, în momentul de față, consumatorii achită prețuri mai mari cu până la 26%.
O problemă rămasă în suspans
Pe de altă parte, nu este deocamdată clar dacă banii plătiţi acum în plus vor fi returnaţi de furnizori după încheierea contractului în piaţa concurenţială, sub forma unor reduceri, după cum a promis ministrul Energiei. Ordinul ANRE vorbeşte doar despre posibilitatea acordării lor, pentru că a-i obliga pe furnizori să facă acest lucru, cum îşi dorea ministrul Energiei, este imposibil. “Noile oferte trimise de furnizori clienţilor pe care le-am văzut până acum nu conţin această clauză, deci totul este doar la nivel de promisiuni”, spune Dumitru Chisăliţă.
Oamenii sunt revoltaţi. Am primit mii de mesaje pe adresa asociaţiei, în care oamenii ne întreabă ce să facă pentru că au primit facturi majorate. Ei au înţeles că perioada pentru încheierea noilor contracte s-a prelungit şi, în consecinţă, preţul nu a crescut. Mulţi dintre ei vor să dea furnizorii în judecată pentru că le-au scumpit facturile. Răspunsul meu pentru toţi este acelaşi: furnizorii nu fac decât să respecte legea. Autorităţile au creat un val de aşteptare fals, iar acum consumatorii văd realitatea.
Dumitru Chisăliţă, Asociaţia România Inteligentă