Jurnalul.ro Ştiri Justitie Fostul șef al CCIA Sibiu, reținut pentru delapidarea programului „Sibiu-Regiune Gastronomică”

Fostul șef al CCIA Sibiu, reținut pentru delapidarea programului „Sibiu-Regiune Gastronomică”

Fostul director al Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură (CCIA) Sibiu, Eugen Iordănescu, a fost reținut de procurori într-un dosar ce vizează delapidarea programului „Sibiu - Regiune Gastronomică”, desfășurat în Sibiu în 2019, în parteneriat cu Regiunea Egeea de Sud, din Grecia.

Procurorii îl acuză pe Eugen Iordănescu de delapidare în formă continuată, trafic de influență, dare de mită, şi folosire, în orice mod, direct sau indirect, de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații, în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite.

El a fost reținut miercuri noaptea pentru 24 de ore, iar joi instanța se va pronunța cu privire la măsurile preventive ce se impun.

Ancheta în dosar a început în iunie 2021.

„În fapt se reține că, în perioada decembrie 2018 – septembrie 2020, suspectul (Iordănescu - n.r.) ajutat fiind de suspectul (cu funcţie de conducere economică în cadrul Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu) și suspectul (gestionar şi administrator al resurselor financiare ale acestei organizații non-profit) a efectuat mai multe plăți nejustificate, folosind, fără drept, sumele de bani ale acestei entități juridice (CCIA Sibiu - n.r.), sume provenite, cel mai probabil, din înstrăinarea, în luna decembrie 2018, a imobilului situat în municipiul Sibiu, str. Telefoanelor, nr. 1, jud. Sibiu (sediul CCIA Sibiu), în schimbul unui preț de 2.050.000 de euro, activități susceptibile a întruni elementele constitutive ale infracțiunilor de delapidare, în formă continuată, și respectiv complicitate la delapidare, în formă continuată. Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu, potrivit protocolului consorțiului creat în vederea organizării și derulării evenimentului „Sibiu – Regiune Gastronomică Europeană 2019”, nu contribuia cu resurse financiare la acest eveniment, având aport doar în know-how și în atragerea de eventuale sponsorizări, suspectul, încălcând acest protocol, a efectuat plăți către mai multe entități juridice (societăți comerciale, asociații și fundații), dispunând astfel, fără drept, de sume de bani pe care le gestiona și le administra în numele CCIA Sibiu, asigurându-se astfel un folos material altuia”, spun procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu.

Potrivit rechizitoriului, fostul director al CCIA a efectuat plăți suplimentare, fără drept, din conturile acestei entități juridice, ce se ridică la valoarea totală de 338.589,61 lei, după cum chiar el recunoaște indirect prin solicitarea decontării acestor cheltuieli ca fiind făcute din fonduri proprii în legătură cu organizarea evenimentului „Sibiu – Regiune Gastronomică Europeană 2019”.

Astfel, beneficiind de ajutorul celorlalţi doi suspecţi, Iordănescu ar fi dispus achitarea din conturile CCIA Sibiu a unor servicii în valoare totală de aproximativ 830.000 lei care nu au fost prestate în folosul acestei entități non-profit, existând suspiciunea că acestea au fost prestate în folosul personal al făptuitorului sau în beneficiul societății comerciale controlată de familia suspectului.

O altă cercetare penală a fost deschisă de procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu în luna septembrie, fiind o extindere in rem a primului dosar, cu privire la infracțiunile de cumpărare de influență, complicitate la cumpărare de influență, complicitate la trafic de influență, trafic de influență, și respectiv dare de mită.

„În fapt, în cursul lunii mai 2021, printr-o hotărâre a Consiliului Județean Sibiu, suspectul (Eugen Iordănescu - n.r.) , alături de funcționari publici cu funcții de conducere din cadrul Consiliului Județean Sibiu , a fost numit în cadrul celor două comisii de selecție a membrilor Consiliului de Administrație al societății Drumuri și Poduri S.A. Sibiu, și respectiv a membrilor în Consiliul de Administrație al Aeroportului Internațional Sibiu Regie Autonomă, pentru perioada 2021 - 2025.
Dată fiind și împrejurarea că, atât pentru perioada 2012-2016, cât și pentru perioada 2017-2021, suspectul a făcut parte din aceste două comisii, ocazii cu care acesta a manifestat rolul de decident, beneficiind și de un ascendent profesional în domeniul managementului asupra celorlalți membrii ai comisiilor respective, în cadrul acestei proceduri demarate în luna mai 2021, directorul general al C.C.I.A. Sibiu, și-a asumat rolul de conducător al acestor proceduri și unic decident în privința numirii în calitate de membru în Consiliului de Administrație al societății Drumuri și Poduri SA Sibiu, și respectiv în Consiliul de Administrație al Aeroportului Internațional Sibiu Regie Autonomă, pentru perioada 2021 – 2025. Suspectul deține rolul primordial în a decide câştigătorul concursurilor, dat fiind faptul că acesta era persoana care efectiv întocmea scrisoarea de așteptări și, totodată, acesta era privit ca persoana ce deținea cunoștințele de specialitate și soluțiile manageriale necesare în vederea atingerii acelor obiective, cu alte cuvinte suspectul avea atât întrebările, cât și răspunsurile la acest interviu, rolul celorlalți doi membrii fiind unul neînsemnat, de altfel, rolul de unic decident al acestuia, este precizat chiar de acesta în cadrul mai multor discuții telefonice legate de întocmirea scrisorii de așteptări, dar și relative la modalitatea de intervievare a membrilor în Consiliul de Administrație al societății Drumuri și Poduri SA Sibiu”, potrivit comunicatului Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu.

Astfel, cunoscând faptul că o persoană urmează să candideze pentru postul de director comercial în cadrul Aeroportului Internațional Sibiu RA și, implicit, urma să susțină un interviu în fața comisiei de selecție al cărui unic decident era suspectul, l-a contactat telefonic pe soțul, polițist cu funcție de conducere în Inspectoratul de Poliție al județului Sibiu pentru a stabili o întâlnire cu acesta, în cadrul căreia ar putea discuta atât situația unui agent de poliție, cât și de cea a soției polițistului, potențială candidată la funcția de director comercial al Aeroportului Internațional Sibiu RA.

„În data de 19.08.2021, suspectul a venit la biroul polițistului cu funcție de conducere în I.P.J. Sibiu, unde, după o scurtă tatonare prin solicitarea unor sfaturi de natură tehnică cu privire la modalitatea de transfer a polițiștilor, i-a solicitat să îl transfere pe agentul de poliție C.S.R.de la Postul de Poliție Șelimbăr la o unitate de poliție rutieră din municipiul Sibiu. Imediat după solicitarea legată de transferul polițistului, și-a oferit „serviciul” său în folosul candidatei, spunând că trebuie să aibă o întâlnire cu aceasta unde urmează a discuta cu privire la cerințele concursului de ocupare a postului de director comercial în cadrul Aeroportului Internațional Sibiu R.A., în care a afirmat că trebuie să o pregătească și să o pună în temă cu obiectivele și metodele manageriale de atingere ale acestora întrucât au fost cazuri când au „picat” candidați”, spun procurorii.

La începutul lunii octombrie, procurorul din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu a dispus extinderea urmăririi penale „in rem” cu privire la infracțiunii de folosire, în orice mod, direct sau indirect, de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații, în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite.

„În fapt, la data de 6 septembrie suspectul (cu funcţie de conducere în Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu) ce a întocmit scrisoarea de așteptări din partea autorității tutelare, respectiv Consiliul Județean Sibiu, este apelat de către candidatul, președinte în funcție al Consiliului de Administrație al Aeroportului Internațional Sibiu, care și-a depus candidatura pentru un nou mandat de membru în consiliul de administrație al Aeroportului Internațional Sibiu. Astfel, suspectul i-a transmis candidatului mai sus menţionat soluțiile pe care acesta din urmă trebuie să le expună pentru a fi considerat compatibil cu funcția de administrator pe care urma a o ocupa, in concreto, examinatorul/evaluatorul i-a spus candidatului, neautorizat a deține astfel de date sau informații, răspunsurile corecte la examenul/concursul pe care urma a-l susține în data de 28.09.2021. Ulterior acestor discuții telefonice ample, în cadrul cărora candidatul, fără a fi autorizat, a aflat date și informații nedestinate publicității de la deținătorul acestor date, a avut loc interviul în cadrul căruia candidatul și-a prezentat proiectul său managerial (scrisoarea de intenții) în fața comisiei de selecție din care făcea parte directorul executiv al Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu, acesta, după cum anterior s-a precizat asumându-și rolul de unic decident, iar, în urma evaluării acestui proiect întocmit pe baza informațiilor furnizate, fără drept, de examinator, acest candidat a fost declarat admis, toți ceilalți candidați la funcția de membru în cadrul Consiliului de Administrație al Aeroportului Internațional Sibiu fiind declarați respinși. Întrucât, din datele și probele existente în cauză la acest moment rezultă indicii rezonabile că suspectul (cu funcţie de conducere în Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu) a comis infracțiunile de delapidare, în formă continuată, trafic de influență, dare de mită, şi folosire, în orice mod, direct sau indirect, de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații, în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite, în timp ce suspecta (cu funcţie de conducere economică în cadrul Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu) a săvârșit infracțiunea de complicitate la delapidare iar suspectul (gestionar şi administrator al resurselor financiare ale acestei organizații non-profit) a comis infracțiunile de complicitate la delapidare, complicitate la cumpărare de influență şi complicitate la trafic de influență, prin ordonanța procurorului de caz din data de 6 decembrie s-a dispus efectuarea în continuare a urmăririi penale faţă de aceştia, cei trei dobândind astfel calitatea de suspecți în cauză”, potrivit procurorilor.

În 8 decembrie s-au făcut 13 percheziţii domiciliare în municipiul Sibiu şi Bucureşti, iar din 32 de locaţii au fost ridicate documente.

Faţă de un număr de 35 de persoane au fost emise mandate de aducere în vederea audierii în cauză.

După audierea personelor chemate în calitate de martori şi suspecţi, fostul director al CCIA Sibiu a fost reținut.

(sursa: Mediafax)

Subiecte în articol: delapidare
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri