Ministerul Finanţelor pregăteşte o nouă modificare a Codului Fiscal pentru a aduce mai mulţi bani la buget, iar majorarea accizelor la carburanţi se dovedeşte a fi cea mai facilă cale. În acest sens a fost deja elaborat un proiect de ordonanţă pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal prin care se ia în calcul, printre altele, revenirea la nivelurile accizelor practicate anul trecut, ceea ce înseamnă că preţurile benzinei şi ale motorinei vor înregistra un salt de circa 20 de bani, conform proiectului de act normativ.
Potrivit notei de fundamentare a proiectului, Ministerul Finanţelor propune revenirea, pentru benzină şi motorină, la nivelurile accizelor practicate în anul 2016, respectiv: benzină cu plumb - 3.022,43 de lei/tonă, respectiv 2.327,27 de lei/1.000 de litri; benzină fără plumb - 2.643,39 de lei/tonă, respectiv 2.035,40 de lei/1.000 de litri; motorină - 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri.
Au scăzut încasările
Din analiza comparativă a încasărilor din accize aferente semestrului I al anului 2017, față de semestrul I al anului 2016, făcută de Ministerul Finanţelor, a rezultat faptul că în primul semestru al anului 2017 încasările din accize aferente produselor energetice au scăzut cu 767.633.796,55 de lei. Deși în semestrul I al anului 2017 consumul de motorină a crescut față de semestrul I al anului 2016 cu 253.078,18 mii de litri, iar cel de benzină fără plumb a crescut cu 58.854,08 mii de litri, încasările au scăzut cu 634.348.226,27 de lei, respectiv 223.661.683,68 de lei, motivele principale fiind scăderea, de la 1 ianuarie 2017, a nivelului accizelor prevăzut pentru motorină, de la 1.897,08 lei/1.000 litri la 1.518,04 lei/1.000 litri, respectiv a nivelului accizelor prevăzut pentru benzina fără plumb de la 2.035,4 lei/1.000 litri la 1.656,36 de lei/1.000 litri, precum și scăderea cu un punct procentual a taxei pe valoarea adăugată.
Noile modificări aduse Codului fiscal ar urma să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2018, cu exceptia celor referitoare la majorarea accizelor la carburanţi, care ar urma să-şi facă efectul de la 1 septembrie 2017
Preţurile fără taxe, foarte mari
În prezent, urmare a analizei efectuate în ceea ce privește nivelurile accizelor practicate de statele membre, se constată că România are printre cele mai scăzute niveluri ale accizelor, aproape de cele minime prevăzute de legislația Uniunii Europene, asta fără a lua însă în calcul puterea de cumpărare a românilor. Astfel, România a ajuns în iulie 2017 să înregistreze cel mai mic preț al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeană (0,997 de euro pe litru cu taxe) și al treilea cel mai mic preț pentru motorină (0,977 de euro pe litru cu taxe), după Luxemburg (0,955 de euro pe litru) și Bulgaria (0,961 de euro/litru). Dacă România are cel mai mic preț din Uniunea Europeană al benzinei cu taxe, când vine vorba de prețul benzinei fără taxe, România este pe locul 15 în Uniunea Europeană, cu un cost al benzinei mult peste țări producătoare de petrol precum Marea Britanie și Olanda, dar și peste țări precum Austria, Polonia, Bulgaria. Situația este similară și în cazul prețului motorinei fără taxe: România se situează pe locul 17 în Uniunea Europeană ca preț, mult peste țările producătoare de petrol.
Diminuarea fiscalităţii, anulată
În urma diminuării fiscalității la începutul anului 2017 s-a înregistrat o diminuare a ponderii taxelor în prețul carburanților, care era oricum mai redusă comparativ cu nivelul mediu înregistrat la nivelul UE. Astfel, în luna iulie 2017, taxele reprezintă 52% din prețul benzinei, respectiv 50% din prețul motorinei (în România), în condițiile în care, în medie, la nivelul Uniunii Europene, taxele cumulează 62% din prețul benzinei, respectiv 57% din prețul motorinei. De asemenea, ponderea taxelor în prețurile de piață ale carburanților este mai redusă în prezent în România, comparativ cu alte țări din regiune precum Austria (60% în cazul benzinei și 55% în cazul motorinei), Polonia (57% în cazul benzinei și 54% în cazul motorinei) sau Bulgaria (53% pentru benzină și 51% pentru motorină). Astfel, deși diminuarea fiscalității a vizat reducerea prețurilor de piață ale carburanților, s-a constatat că reducerea preconizată a fost atenuată de faptul că prețurile fără taxe ale carburanților au înregistrat creșteri, astfel încât în prezent ponderea taxelor în prețul carburanților este cea mai redusă din Uniunea Europeană, fiind mult sub nivelul mediu înregistrat la nivelul UE.
1141,65 de milioane de lei ar urma să fie impactul financiar al majorării accizelor la carburanţi asupra bugetului general consolidat pe 2017, acesta urmând să crească la 3.407 milioane lei în 2018, la 3.643,9 milioane lei în 2019 şi la 3.844 în 2020.
Deși a fost eliminată supraacciza de 7 eurocenți de la 1 ianuarie 2016, prețul final al combustibilului nu a scăzut, pentru că prețurile fără taxe ale carburanților au crescut