Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Război pe Centrul European al Consumatorului

Război pe Centrul European al Consumatorului

de Daniela Ivan    |   

Guvernul a decis preluarea Centrului European al Consumatorilor din România, care funcționează acum prin intermediul Asociaţiei Pro Consumatori, un ONG de utilitate publică. Deşi a dorit ca acest transfer să fie făcut încă din luna mai, până la urmă includerea Centrului în structura ANPC se va face abia din data de 31 decembrie 2017, atunci când expiră contractul cu Uniunea Europeană.

Graba Guvernului de a lua o astfel de decizie cu un an şi jumătate înainte este inexplicabilă şi nejustificată clar, cu argumente, nici în expunerea de motive a acestei hotărâri. “Includerea Centrului în cadrul ANPC are în vedere o mai bună diseminare a programului de sprijin pentru consumatori, în condițiile în care una dintre activitățile constante o reprezintă informarea și consilierea permanentă a consumatorilor”, se arată în hotărârea Guvernului. Reprezentanţii Asociaţiei Pro Consumatori (APC) nu înţeleg de ce Guvernul a vrut să strice ceva ce mergea bine. “Atât timp cât tu, ANPC, nu ne-ai găsit motive, nu ne-ai reproşat nimic şi spui că iei Centrul ca să-l promovezi mai bine, ce să înţelegem? De ce să strici ceva care merge bine?”, a declarat Costel Stanciu, preşedintele APC.

Consumatorul nu e pregătit

Centrul, cunoscut ca ECC România, rezolvă problemele consumatorilor prin mediere, adică asistă consumatorii în soluţionarea amiabilă a reclamaţiilor adresate comercianţilor în urma unei achiziţii din străinătate. Preluarea lui de către ANPC nu va fi uşor de înţeles de către români, care nu sunt pregătiţi pentru un astfel de moment, spun reprezentanţii societăţii civile. “ANPC trebuie să se ocupe numai de supravegherea pieţei, de control. În momentul în care ANPC va face şi control, şi mediere, consumatorul va fi bulversat. El se aşteaptă ca ANPC să-i facă dreptate, nu să-l cheme la mediere cu firma care l-a păgubit”, a declarat preşedintele APC. Deşi Guvernul invocă o mai bună promovare a drepturilor consumatorului, instituţia guvernamentală de protecţie a consumatorilor din România este ineficientă în raport cu cele din alte state. Anul trecut, ANPC a transmis către Comisia Europeană doar 23 de notificări privind produsele nealimentare periculoase, de 9,5 ori mai puţine dacât Ungaria sau de şase ori mai puţine decât Bulgaria.

APC a reușit să atingă indicatorii stabiliți pentru ECC România pentru anul 2017 încă din cursul anului 2015, astfel că asociația a dovedit prin activitatea desfășurată timp de opt ani că poate implementa un proiect european cu seriozitate și corectitudine.

ECC România are şapte angajaţi şi funcţionează într-un spaţiu închiriat. Bugetul proiectului este de 100.000 de euro, bani care vin 60% de la UE şi 40% de la Guvern.

Ce este ECC România

Centrul European al Consumatorilor din Romînia, cunoscut şi ca ECC România, este un proiect creat de Direcţia Generală de Sănătate şi Protecţia Consumatorilor a Comisiei Europene, în fiecare ţară membră a UE, care se ocupă cu rezolvarea litigiilor care apar în relaţia consumatorului cu o firmă din alt stat UE. De exemplu, cine merge în concediu într-o ţară UE şi-şi rezervă sejurul online, sau cine cumpără de pe internet diverse produse de la magazinele online din statele UE şi este înşelat poate apela la APC pentru a-şi recupera contravaloarea bunului achiziţionat. În opt ani de activitate, Centrul European al Consumatorilor a primit peste 5.000 de solicitări de informare şi peste 2.500 de litigii transfrontaliere, din care 70% au fost rezolvate.

 

ECC rezolvă problemele pe care le au pasagerii care zboară în Europa în cazul în care li se refuză îmbarcarea, li se pierd bagajele sau le întârzie avionul cu mai mult de trei ore. Aceştia au dreptul la compensaţii băneşti dacă se adresează Centrului

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri