Jurnalul.ro Special Interviuri Haos în Transporturi. Autoritatea de control: „Suntem corupți sau speriați?”

Haos în Transporturi. Autoritatea de control: „Suntem corupți sau speriați?”

de Diana Scarlat    |   

Un text de lege prost formulat și lipsa de comunicare între instituții pot crea haos în orice domeniu, așa cum se întâmplă astăzi în transportul rutier de persoane. Conform acelorași reguli, unele transporturi sunt regulate, iar altele ocazionale, însă nimeni nu reușește să definească termenul „ocazional”. Astfel, unii transportatori se conformează unor reguli, participă la licitații, câștigă rute și operează conform legislației în vigoare, în timp ce alți transportatori operează pe aceleași rute, pentru că nu este reglementată clar posibilitatea de a face transport ocazional-regulat. Firmele au intrat astfel în conflict unele cu altele și toate cu statul, iar acum caută răspunsuri la tribunal, unde se acuză reciproc de încălcarea legii. Mai mult, organul de control al Ministerului de resort dă din umeri în fața situației create, susținând că atribuțiile îi sunt limitate prin lege.

 

Ultimul scandal a pornit după ce un operator de turism, Christian Tour, a început să ofere servicii de transport prin firma Memento Bus, declarând că asigură transferul către destinație al celor care au  achiziționat pachete turistice, pe baza unor „vouchere de călătorie”. Încercând să demonstreze că, de fapt, firma efectuează curse fără licență, patronatele din domeniul Transporturilor au cumpărat vouchere pe ruta București-Constanța, dus întors în aceeași zi – ceea ce elimină din discuție o eventuală perioadă de cazare. Iar pentru ca acțiunea lor să aibă un impact mai mare, voucherele au fost comandate pe numele ministrului Transporturilor și pe cel al șefului Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR). Am stat de vorbă cu acesta din urmă și, culmea, șeful Controlului ne-a spus că „probabil” controalele ar trebui făcute de altcineva.

„Nu vinde bilete, nu intră în atribuțiile noastre”

„Noi nu putem să verificăm dacă persoanele din autocar au sau nu pachete turistice, în baza cărora firma respectivă a emis vouchere de călătorie, iar dacă transportatorul nu vinde bilete, nu intră în atribuțiile noastre să facem verificări. Dacă le oprim autocarele și, conform legii, nu mai pot circula timp de 30 de zile, ne dau în judecată. Deja s-au deschis dosare penale pe numele unor inspectori ai noștri”, explică șeful ISCTR, Dorin Ștefan. Autoritățile știu că se face transport ocazional-regulat, sub umbrela legii în vigoare, dar nu știu în atribuțiile cui intră o astfel de anchetă. „Probabil Ministerul Turismului ar trebui să verifice voucherele, iar ancheta ar trebui să fie făcută de alte instituții: Poliția IGPR, ANAF și cine mai are atribuții, pentru că noi suntem limitați de lege. Am constituit acum un grup de lucru, împreună cu celelalte instituții, pentru a face o schimbare legislativă, astfel încât să fie mai clar formulat transportul ocazional”, mai spune șeful ISCTR.

Conflict deschis între operatori

După ce Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a trimis adrese către toate instituțiile abilitate în controlul transportatorilor, semnalând că firma Memento Bus ar face transport regulat, declarat ca ocazional, grupul de firme Christian Tour a anunțat că va da în judecată asociația patronală și autoritățile, pentru că li se fac frecvent controale nejustificate, în trafic. „Devenind vizibili, ne-am confruntat cu o reacţie nejustificată din partea autorităţilor din domeniu şi a companiilor care desfăşoară servicii de transport public de persoane în România. Trăim cu senzația că suntem victimele unei complicități cu iz de fraudă, realizată de către marile companii de transport și factorii de decizie din Ministerul Transporturilor ori autorităţile publice subordonate. Altfel nu ne putem explica sutele de controale la care am fost supuşi (la nivelul intregii ţări) şi ameninţările care ne-au fost adresate inclusiv de funcţionari publici din zona autorităţilor locale cu atribuţii de control în domeniul transporturilor. În foarte multe dintre situații ni s-a solicitat mai voalat sau mai explicit să ne încetăm activitatea”, a declarat Ilie Dumitru - avocat al Christian Tour & Memento Bus, într-un comunicat de presă al companiilor. De altfel, operatorul de turism a deschis dosare penale unor inspectori ISCTR, soluționate cu Neînceperea Urmăririi Penale, pentru că inspetorii și-au îndeplinit atribuțiile în conformitate cu prevederile legale.

Legislație cu probleme

Între timp, au apărut reacții ironice și din partea altor operatori din acest domeniu, care spun că au cerut liberalizarea transporturilor timp de zece ani, dar acest lucru nu s-a întâmplat. „Am trimis și eu la Ministerul Transporturilor un e-mail în care îi felicit pentru liberalizarea transportului de persoane, dar i-am rugat să-mi pună la dispoziție și cadrul legal în baza căruia se desfășoară. Am primit răspuns că solicitarea mea s-a înregistrat și voi primi un răspuns de la ISCTR, deși nu am făcut nicio solicitare”, spune Dragoș Anastasiu, patronul firmei Eurolines, unul dintre cei mai mari operatori de transport rutier de persoane de pe piața românească. Până când autoritățile vor afla răspunsul la întrebarea esențială – cine și cum ar trebui să demonstreze că o cursă este regulată sau ocazională – poliția rutieră și inspectorii ISCTR verifică autocarele de linie, pentru a se asigura că transporturile se desfășoară legal. „Este normal să-i verificăm pe toți, atunci când se fac sesizări. Poate că celor care au făcut aceste sesizări la noi nu le convine să fie și ei verificați, dar noi trebuie să facem controale la toți transportatorii”, mai spune șeful ISCTR.

 

În contextul acuzațiilor de frauză din partea celor două tabere de transportatori, la întrebarea dacă îi este frică de dosarele penale și de acționarea în judecată din partea celor nemulțumiți de controale, șeful ISCTR a lansat o întrebare retorică: „Acum... eu nu înțeleg... noi ce suntem, corupți sau speriați?”

 

În acest fel, statul nu va mai colecta taxe și impozite. Este o problemă de interes național. Dacă ne apucăm și noi să facem același lucru, va fi haos în transporturi, pe termen lung. Autoritățile se fac pur și simplu că nu înțeleg. Nicu Ghițulescu, SIR Trans

 

ANAF și Poliția Rutieră au intensificat controalele autocarelor în trafic, de când a început scandalul între operatori și ISCTR. Se controlează biletele de călătorie. Pe site-urile care anunță curse figurează toate firmele, cu orare fixe, zilnic, care emit sau nu emit bilete.

 

Subiecte în articol: transporturi haos control
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri