Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Harta economică a crizei COVID

Harta economică a crizei COVID

de Dan Straut    |    Valentin Gros    |   

În aceste zile se arată și primele semne ale crizei coronavirus în plan economic: tot mai multe companii își suspendă activitatea și trimit mii de angajați în șomaj tehnic ori, în cele mai bune scenarii, să lucreze de acasă. Jurnalul vă prezintă o hartă a acestei crize, pe care apar nume cu greutate pentru economie, consemnând măsurile de urgență pe care le-au luat conducerile marilor companii. Cele mai puternic afectate sunt companiile cu participație străină la capital, dar și cele cu capital autohton, firme mari pentru care cererea de produse s-a redus dramatic atât pe plan intern, cât și în țările în care exportă.

Lista este deschisă de companiile din domeniul producției de autovehicule și componente auto. Dacia Pitești și Ford Craiova, ca și producătorul de anvelope Pirelli, de la Slatina, încep chiar astăzi programul de restrângere a activităților, trimițând în șomaj tehnic, în total, peste 20.000 de angajați cărora le plătesc între 75% și 78% din salarii pe perioada suspendării activității. Astfel, conducerea şi angajaţii uzinei Dacia au decis încetarea activităţii celor 14.000 de lucrători din fabrică „pentru protejarea sănătăţii angajaţilor”, a declarat vicepreşedintele Sindicatului Automobile Dacia, Ion Iordache. Potrivit acestuia, s-a luat hotărârea comună ca Dacia să-şi înceteze activitatea începând de joi dimineaţă, de la ora 7.00, până pe data de 5 aprilie, iar şomajul tehnic va fi plătit conform contractului colectiv de muncă, cu 85%.

Dincolo, la Craiova, compania Ford a anunţat că angajaţii fabricii din Bănie vor intra în şomaj tehnic începând de joi, 19 martie, şi vor beneficia de o indemnizaţie de 78% din salariul de bază, după ce conducerea grupului a luat decizia de a suspenda temporar producţia la principalele fabrici din Europa. „Este de aşteptat ca suspendarea temporară a producţiei să dureze câteva săptămâni, în funcţie de evoluţia acestei pandemii”, a comunicat compania. Pe durata opririi temporare a producţiei, angajaţii beneficiază şi de celelalte drepturi prevăzute de lege pentru astfel de situaţii.

Lista companiilor din industria auto continuă cu producătorul de anvelope Pirelli Slatina, care îşi va suspenda temporar activitatea în perioada 23-31 martie. Măsura este luată „în contextul pandemiei de coronavirus, dar şi din cauza încetinirii solicitării produselor pe piaţa auto”, a anunţat compania.

 

Reprofilări „de sezon”

Exisă și câteva vești bune, venite de la companii care și-au adaptat profilul de producție la cererea pieței. Astfel, o fabrică din Codlea, judeţul Braşov, şi-a schimbat de urgenţă linia de producţie şi a trecut la fabricarea de combinezoane medicale de unică folosinţă. Unitatea are deja mii de comenzi, nu se lucrează nimic pe stoc, capacitatea de producţie fiind acoperită integral cu cereri de livrare.

Iar compania Chimcomplex, cu sucursale la Borzești și Râmnicu Vâlcea (Oltchim), va deveni singurul producător din România de biocide pe bază de clor, hipoclorit de sodiu sau clorură de var pentru tratarea și dezinfecția suprafețelor.

 

Halele Obor, aproape pustii

 

Societatea CI-CO SA, administratorul Halelor Obor din București, a anunțat ieri, într-un comunicat remis Bursei de Valori, că a suspendat activitatea de servire și consum a produselor alimentare și băuturilor alcoolice, dar și activitățile de îngrijire personală și jocuri de noroc realizate în spații închise. Totodată, „este posibil ca la o dată ulterioară să se închidă și activitățile altor comercianți din Hala Obor”, a mai anunțat societatea.

Sănătatea angajaților și a clienților este invocată de angajatori ca principal obiectiv în această perioadă, iar motivul restrângerii activităților este reducerea drastică a cererii de pe piață.

Subiecte în articol: COVID dacia pitesti ford craiova
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri