Jurnalul.ro Special Anchete Poliția rutieră face pasul spre robocop: măsoară cu laser și scanează 3D. Gadgeturi de 8 milioane €

Poliția rutieră face pasul spre robocop: măsoară cu laser și scanează 3D. Gadgeturi de 8 milioane €

de Ion Alexandru    |   

IGPR a încheiat, recent, un acord-cadru pe doi ani cu o firmă cu patronat turcesc, pentru a achiziționa 200 de sisteme inteligente de cercetare la fața locului a accidentelor de circulație, prin scanare 3D, măsurare cu laser și ridicare a mijloacelor de probă. În documentele care justifică necesitatea achiziției este menționată „presiunea psihologică la care sunt supuși polițiștii din echipa de cercetare, având în vedere cursa contra cronometru pentru exercitarea activităților”. Afacerea s-a parafat pentru suma de aproape 8 milioane de euro, banii provenind din finanțare cu fonduri europene.

Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) a publicat, la data de 20 august 2023, pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice), un anunț prin intermediul căruia și-a manifestat intenția de a achiziționa mai multe sisteme de cercetare la fața locului a accidentelor rutiere. Este vorba despre parafarea unui acord-cadru vizând o cantitate maximă de 200 de astfel de dispozitive, „cumpărătura” urmând a fi livrată la sediul din Strada Leaota, numărul 2A, din sectorul 6 al Capitalei.

Aici se află un ansamblu de imobile aflate în administrarea Direcției Logistică Integrată a Ministerului Afacerilor Interne (MAI) care găzduiește, printre altele, Biroul Județean al Arhivelor Naționale Ilfov, precum și Depozitul Central al Inspectoratului General al Poliției Române.

Conform anunțului IGPR, echipamentele computerizate care fac obiectul acestui contract au fost supuse unei proceduri de licitație deschisă, criteriul de atribuire al contractului fiind acela al celui mai bun raport calitate-preț. Prețul ofertei a cântărit 40% din decizia achizitorului, garanția suplimentară a cântărit 20 la sută, iar alimentarea suplimentară și capacitatea de stocare suplimentară a cântărit restul de 40% din criteriul de evaluare.

 

Un singur ofertant

Mai aflăm, din documentația de atribuire, că achiziția se referă la un program finanțat din fonduri ale Uniunii Europene, respectiv prin proiectul „HeliPol – Acțiune integrată pentru creșterea siguranței traficului rutier, finanțat prin POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare) 2014-2020, Axa prioritară 2 – „dezvoltarea unui sistem de transport multimodal de calitate, durabil și eficient”, iar obiectivul specific al proiectului este „creșterea gradului de siguranță și securitate pe toate modurile de transport și reducerea impactului transporturilor asupra mediului”.

IGPR a pus la bătaie, pentru acest contract, o sumă maximă estimată la 32.341.814 lei fără TVA, respectiv la 38.486.758,7 lei cu TVA inclusă (7.854.440,5 euro). 

La licitația deschisă organizată pentru atribuirea contractului, Poliția Română a primit o singură ofertă, declarată și admisibilă, iar, în data de 22 noiembrie 2023, a fost încheiat cu SC Ro-Mega Trade SRL acordul cadru nr. 969.761/2023, la o valoare finală negociată de 32.339.000 de lei fără TVA, respectiv de 38.483.410 lei cu TVA inclusă (7.853.757,14 euro). Concret, fiecare echipament achiziționat valorează 192.417,05 lei cu TVA (39.268,8 euro).

 

Tei vulnerabilități identificate în prezent

Potrivit caietului de sarcini care a stat la baza acestui contract, obiectul achiziției l-a reprezentat „dotarea structurilor Poliției Române cu sisteme de cercetare la fața locului”, cu mențiunea că, în acest moment, Poliția nu are în dotare astfel de sisteme. „În prezent, poliția rutieră folosește ruleta și banda decimetrică (marcată din 10 în 10 centimetri) pentru a ridica urmele și celelalte mijloace de probă. Având în vedere cumulul de activități, precum și durata acestora, cauzată de mijloacele tehnice precare din dotarea Poliției Române (ruleta metrică, roata de măsurare), corelate cu aglomerația rutieră raportată la infrastructura existentă, au fost identificate mai multe vulnerabilități”.

Prima vulnerabilitate constă în „timpii mari de așteptare a participanților la traficul rutier, cauzați de blocarea circulației rutiere”. Apoi, este vorba despre „nivelul crescut de producere a accidentelor rutiere după terminarea activităților specifice, din cauza grabei participanților la trafic care au așteptat în coloană”. Însă, cea mai interesantă vulnerabilitate constă în „presiunea psihologică la care sunt supuși polițiștii din echipa de cercetare, având în vedere cursa contra cronometru pentru exercitarea activităților de izolare a locului producerii evenimentului rutier, identificarea martorilor, fixare, măsurare și ridicare a urmelor și a mijloacelor materiale de probă”.

„Pentru a combate aceste stări de vulnerabilitate care pot afecta calitatea serviciului polițienesc și distorsiona imaginea clară a situației de fapt, se impune schimbarea percepției de cercetare la fața locului prin folosirea unor mijloace tehnice certificate de scanare laser cu rezoluții înalte standard și rapide, care elimină posibilitatea efectuării unor măsurători inexacte și care oferă o imagine completă și reală a modului de producere a accidentului rutier”, se arată în documentul citat.

 

Cercetarea făcută „manual” dă multe erori

Aparatele care vor înlocui ruleta și roata sunt dispozitive de scanare 3D, cu soft de prelucrare a datelor, compatibile cu sistemul de operare Windows 10, având un regim de licențiere și autentificare cu chete hardware cu durată fără limitare de timp, care să fie livrate pe suport fizic, instalat pe laptop, în ultima versiune a producătorului.

Echipamentul are posibilitatea să facă măsurători pe toată scanarea 3D, să exporte măsurătorile în formate 2D și 3D. De asemenea, sistemul este prevăzut cu acumulator, cu trepied, cu unitate de fixare pe trepied și cu geantă de transport.

„La nivelul Direcției Rutiere, a fost identificată nevoia de a digitaliza activitatea de cercetare la fața locului, ca urmare a modalităților inadecvate de realizare a acestei activități și a erorilor materiale înregistrate de-a lungul timpului, îndreptate prin expertize în cadrul acțiunii de cercetare penală. Poliția dorește probarea obiectivă, calificată și legală a vinovăției, precum și îmbunătățirea mijloacelor statistice, prin interpretarea corectă a cauzelor accidentului, în vederea stabilirii unor măsuri de prevenție adecvate. Calitatea superioară a cercetării la fața locului va conduce implicit și la înfăptuirea actului de justiție la un nivel superior”, mai arată IGPR.

 

Furnizorul, client al companiilor din domeniul Apărării

Compania care și-a adjudecat acest contract, SC Ro-Mega Trade SRL, are sediul în Voluntari și este deținută, conform Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC), de către cetățenii turci, domiciliați în Istanbul, Unal Mehmet Tuncer (30%), Oztaskin Osman (35â) și Okcu Cuneyt (35%). Firma este administrată de Okcu Cuneyt și de o anume Ozkan Elif, cu câte un mandat pe 99 de ani.

Societatea a derulat, conform bazei de date a SEAP, din 2018 și până în prezent, 15 contracte cu entități ale statului, în valoare de 79.168.141,5 lei cu TVA. Beneficiarii contractelor în cauză sunt Uzina Mecanică Plopeni SA, Tohan SA, Uzina Mecanică Moreni SA, Compania Națională Romarm SA – Filiala Uzina Mecanică Mija SA, Uzina de Produse Speciale Dărmănești SA și Inspectoratul General al Poliției Române.

Subiecte în articol: igpr accidente scanare 3D
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri