Jurnalul.ro Ştiri Observator Îngropați de vii, pentru că statul taie bugete

Îngropați de vii, pentru că statul taie bugete

de Diana Scarlat    |   

Trei muncitori care săpau un șanț pentru CFR Infrastructură au murit, sâmbătă, îngropați de vii, pentru că lucrarea nu a fost asigurată corespunzător. Astfel de accidente de muncă sunt frecvente în construcții, iar patronii firmelor care execută lucrări de acest fel par a nu fi interesați de protecția muncitorilor. Plasa care ar trebui să se folosească atunci când se fac săpături nu este foarte scumpă, însă prețul lucrărilor este acceptat de beneficiar doar dacă se fac reduceri substanțiale. De cele mai multe ori, reducerile se fac de la acele costuri care ar trebui să asigure protecția muncitorilor, mai ales în contractele cu statul.

 

În anii 2015 și 2016 au fost aproape 5.000 de accidente de muncă în România. Anul trecut au fost 225 de accidente de muncă mortale, mai puține decât în 2015, când au murit 323 de oameni în timpul serviciului, conform datelor furnizate de Inspecția Muncii. Cele mai multe accidente sunt în sectorul Construcții, unde anual au murit între 90 și 120 de muncitori, în ultimii zece ani. Dintre aceste accidente, cele mai frecvente sunt cauzate de lipsa investiției în echipamente de protecție, iar accidentele mortale par a fi cu repetiție în cazurile în care nu s-au făcut minime investiții pentru plase de protecție. În cazul contractelor cu statul, patronii firmelor de construcții au probleme cu acceptarea prețului lucrării, pentru că se întâmplă de foarte multe ori să piardă contractele, dacă adaugă la prețul total și costurile pentru echipamente de protecție. Astfel se ajunge la compromisuri care pun în pericol viețile oamenilor. La rândul lor, muncitorii își asumă riscul de a muri îngropați de vii, pentru a termina lucrăirle repede și pentru a-și păstra locurile de muncă.

Cheltuieli respinse de evaluatori

Constructorii se plâng de faptul că nu li se admit cheltuielile pentru securitatea angajaților, atunci când au contracte cu statul. Legea achizițiilor publice s-a schimbat anul trecut, după mai mult de doi ani de dezbateri, la care constructorii au avut cele mai multe amendamente. Cu toate acestea, legile care reglementează sectorul Construcții mai au de așteptat până vor fi schimbate. „În cadrul modificării Legii achizițiilor publice am solicitat să apară unele capitole care să descrie mai bine funcționalitatea unei investiții, inclusiv aspecte care țin de costul real al unei lucrări. Nu apare, însă, în mod explicit, ci doar indirect. Aceste lucruri trebuie să fie legiferate, astfel încât criteriile să se cunoască, iar competiția să pornească de la un anumit nivel. Imediat ce s-a încheiat dezbaterea pe legea achizițiilor publice, noi am trecut la modificarea tuturor legilor de profil, care înseamnă criterii de ordin tehnic, legea calității  în construcții, autorizații, criterii tehnice care pot fi cuantificabile, astfel încât să poată prevedea toate aspectele care indică prețul. Încercăm să aducem într-un spațiu măsurabil aceste cheltuieli, astfel încât să nu mai fie interpretabile sau subiective”, a explicat, pentru Jurnalul Național, Tiberiu Andrioaie, secretar general Patronatul Societăților de Construcții.

Evaluatorii nu sunt profesioniști în domeniu

Mulți dintre cei care au câștigat contracte de la stat se plâng de faptul că cei care fac evaluările, mai ales în Ministerul Transporturilor, nu sunt profesioniști, iar acest handicap duce la tragedii, dacă în bugetul lucrărilor nu sunt prevăzute cheltuieli pentru a proteja muncitorii. De mai mulți ani constructorii cer o reformă în cadrul Ministerului Transporturilor, astfel încât caietele de  sarcini să fie făcute de specialiști în constructori și nu de contabili care nu înțeleg necesitățile din acest domeniu.

 

Dacă în devize nu este prevăzut la modul expres așa ceva, este posibil ca evaluatorul să nu ia în calcul aceste cheltuieli. Constructorii responsabii includ aceste cheltuieli.

 

Malurile de pământ se pot surpa foarte ușor și îi pot îngropa în câteva secunde pe cei care sapă. Plasele de protecție le-ar putea salva viața muncitorilor, dar foarte puțini constructori le folosesc. Zeci de muncitori mor în fiecare an din această cauză.

 

Protecția muncii are nevoie de legi speciale

Prețurile echipamentelor de protecție sunt mai mari decât ale echipamentelor pentru sporturi montane, de exmplu. Există firme specializate în echipamente care au rolul de a proteja săntatea și viața muncitorilor, dar în România nu se investește nici măcar în plase ieftine care ar putea reduce numărul morților în rândul muncitorilor care sapă șanțuri. Constructorii lucrează acum la o serie de modificări legislative care să schimbe situația dezastruoasă din acest sector de activitate. “Suntem în plin proces de ajustare a acestei legislații de profil pe care încercăm să o aducem la nivelul unui cod al construcțiilor. Lucrăm cu toate asociațiile partenere, astfel încât acel cod să poată pune la un loc toată legislația în construcții. Ar trebui să includă și acele aspecte care țin de securitatea în muncă. S-a lucrat mult timp cu acele criterii unice de preț care nu corespund realității și s-a făcut rabat la calitate și inclusiv la securitatea în muncă”, explică Tiberiu Andrioaie, secretar general Patronatul Societăților de Construcții.

Trei muncitori au murit după ce au fost prinşi sub un mal de pământ, sâmbătă dimineață, în apropiere de Petroșani, în județul Hunedoara. Oamenii săpau un terasament la calea ferată. Comisia de anchetă din Ministerul Transporturilor caută vinovații.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri